Bobilsalget eksploderer og alle aktører forsøker å finne sin nisje i markedet. Tourne satser på en nøkkelferdig løsning, hvor til og med sengetøy er inkludert.
Drømmen om et fritt liv uavhengig av hotell, campingplass og tilkoplet strøm lever for svært mange. Bobil kan da være løsningen. Med denne filosofien i bakhodet plukket vi opp en av de mest brukervennlige modellene på markedet med tanke på uavhengighet. Så lenge det er diesel på tanken behøver man ikke tenke på oppvarming eller redsel for tomme gasstanker som medfører kald vogn, ei heller tilkoplet strøm siden batteriene lades fra solceller på tak.
Praktiske løsninger
Utvendig legger vi merke til at denne bobilen ikke har de vanlige «utvekstene» vi forbinder med bobiler. Bilen starter sitt liv som en vanlig Boxer L3 h2 kassebil fra Peugeot, Tourne bygger om Peugeot-en på deres verksted i Slovenia.
Med standard Peugeot kassebil som utgangspunkt, lager Tourne en bobil som oppleves lettkjørt i urbane strøk, men med praktiske løsninger innvendig. Bilen innehar fire sengeplasser med hovedseng bak og dobbeltseng foran. Det hele i forbindelse med den smarte løsningen, som forvandler framsiden av bilen til både soveplass og spisekrok.
Webasto varme
Funksjonelle biler kjennetegner bobilene til Tourne. De aller fleste bobiler blir bygger på Fiat chassis. Tourne benytter Peugeot og skiller seg allerede ut på dette punktet. En annen praktisk, men meget viktig detalj er Webasto systemet. Systemet varmer opp bilen med diesel fra vanlig kjøretank, ca. fire liter i døgnet ved null grader må være meget akseptabelt.
Vognen er også utstyrt med doble vinduer og høykvalitets Armaflex-isolasjon av samme type brukt i Nordsjøen. Isolasjonen sørger for at kabinen er godt isolert mot elementene. Webasto-systemet har også en unik avfukterfunksjon som trekker fuktighet ut av vognen og dermed løser et av Bobilenes problemer. I tillegg sørger gulvvarme for at kabinen holder seg varm, sammen med minimalt med gjennomføringer, som kan skape kondens eller kuldebro. Her har man laget en bobil til nordiske forhold.
Kjøleskapet er et godt eksempel siden det ikke har en gjennomføring via karosseriet til gass som mange andre bobiler. Det fører til færre slanger inne i bilen og det blir færre feilkilder, selv om denne modellen har alle alarmer som skal til for å detektere farer. Tourne bobil er testet ned til 30 minus, men produsenten selv oppgir at de isolerte tankene takler 10 minus.
Egen filosofi
Tourne har utviklet sin egen filosofi rundt denne bobilen og med det eliminert problemer. Gassflasker, som lett går tomme, er bare tilkoplet varmtvann og kokeplater man kan klare seg uten en periode. Strømmen dere bruker er erstattet fra solcellene på taket og du vil aldri fryse så lenge det er diesel på tanken. Stort enklere blir det ikke.
Ute på veien kjenner vi igjen følelsen fra Peugeot Boxer, alt går bra frem til første sving, da skyver sentrifugalkraften skuffene i kjøkkeninnredningen ut og det skramler fra kopper og kar. Potensielle kunder har tydeligvis sjekket skap uten å trykke inn knapp-låsen, lurt å sjekke før en legger ut på tur.
En urban bil
Utstillingsbilen var utstyrt med porselen, erfarne bilister vil trolig erstatte dette med plast med tanke på vekt og støy. Med et slikt uhell er det godt å vite at innredningen i Tourne lages av ripefrie materialer. Vi fortsetter turen og registrerer at progressiv servo gir deg en lettkjørt bil i trange parkeringshus siden bilen er svært lett på rattet i lav hastighet. Kompakt størrelse medfører også at dette ikke er en type man setter fra seg utenfor byområder og sykler inn.
Tourne må betegnes som en urban bobil, med innebygde egenskaper, slik at man også kan leve komfortabelt i lange perioder i ødemarken. Integrert ryggekamera er positivt i en bil på 5,9 meter, det eneste vi savnet på komforsiden var multifunksjonsratt, hvor man kan justere lyd, telefon osv fra rattet.
Rette element
Vår 2-liter Blue HDI dieselmotor har intet problem med å følge trafikken i 110-sona på motorvei, selv i motbakker, typisk bobilfart, er trolig litt lavere for å forbedre drivstofføkonomi. Enkelte er muligens skeptisk til en 2-liters motor i en stor bil. Vi konstaterer at det fungerer.
For å illustrere fleksibiliteten i bobilen parkerte vi på en populær bobilplass med havutsikt. Her er det fullt av biler i sommerhalvåret helt uten tilkopling siden dette er gratisplasser, akkurat slik en bobil skal benyttes. Da er Tourne i sitt rette element.
Konklusjon
Tourne har funnet sin nisje i bobilmarkedet med sin urbane bybobil, som er helt nøkkelferdig – inkludert sengetøy – og en meget god seng med to overmadrasser bak. Dette er en komplett turkamerat hvor man bare må sørge for diesel på tanken, bilen skaffer strøm selv fra solcellene på taket og varme fra Webasto systemet. Passe stor til å parkere i byen og klar for lang tid i ødemarken uten noen form for tilkobling av strøm.
Fakta Tourne Bobil
- Motor: R4 Diesel
- Slagvolum: 2,0-liter
- Effekt: 163 hk
- Moment: 350 Nm
- Gir: 6-trinns manuelt
- 0-100: Ikke oppgitt
- Toppfart: 156 km/t
- Forbruk blandet: Ikke oppgitt
- Co2 utslipp: Ikke oppgitt
- Egenvekt: 2090 kg
- Tilhengervekt: 3.000 kg
- Lengde: 5,99 m
- Bredde: Ikke oppgitt
- Høyde: 2,65 m
- Akselavstand: 4.03 m
- Utstyrsnivå: Black Edition
- Bagasjerom volum: Ikke oppgitt
- Pris fra: Kr 749.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 774.900, –