Hyundai lanserer nykommeren IONIQ i en rekke forskjellige varianter. Motormagazinet tester IONIQ hybrid denne gang. IONIQ elbil er også klar for levering og neste år kommer også IONIQ ladbar hybrid-utgave.
Hyundai IONIQ hybrid er en helt ny modell produsert på en ny, egenutviklet plattform skreddersydd til å takle flere drivlinjer på samme modell. Ditt kjøremønster avgjør hvem av de tre variantene det er fornuftig å velge. Dette er en typisk familiebil med masse utstyr til rett pris.
Hybrid drivlinje
Vi tester altså hybriden denne gang, for elbilen kommer vi tilbake til ved en senere anledning. Hyundai IONIQ hybrid leveres med en 1.6-liters bensinmotor i front som sender kreftene videre gjennom en DCT dobbeltclutch automatisk girkasse og får hjelp av en elmotor til fremdrift helt opp til 120 km i timen.
Til sammen gir hybridlinjen 141 hester med 261 Nm i dreiemoment. Hybrid-teknologien er velkjent fra Toyota fra tidligere, men Hyundai har utviklet sin egen drivlinje ved å droppe trinnløs automat til fordel for DCT dobbeltclutch automatgir med helt vanlige girskift.
Hyundais automatgir er egenutviklet og girer litt mykere enn VW-kassene og gir dermed en behagelig kjøreopplevelse. Sjåføren kan velge mellom SPORT og ECO funksjon. SPORT sørger for at bilen holder lavere gir lenger og at kombinasjonen av bensinmotor og elektrisk motor utnyttes maksimalt. I ECO fungerer girkassen mest mulig økonomisk ved å tilpasse giring og effekt til god drivstofføkonomi.
Biltype
Hyundai IONIQ er først og fremst en praktisk familiebil og fremstår som romslig kompaktmodell med en lengde på 4,47 meter og akselavstand på hele 2.7 meter gir god innvendig plass, spesielt baksetepassasjerer nyter godt av god beinplass. Baksetepassasjer vil også sette pris på god takhøyde, de over 180 cm har ikke problem med takhøyden.
Bagasjerommet måler 443/ 1505 liter. Det er også meget bra i denne klassen. Understellet har behagelig mykt oppsett og gir sammen med hybridlinjen en meget komfortabel kjøretur.
Under kjøreturen merker vi at bensinmotor og eldrift jobber sømløst sammen og det er praktisk umulig å merke hvilke av de to som står for fremdriften. Tradisjonelt design istedenfor det futuriske med en familievennlig komfort på veien er nok en fordel, dette er ikke bilen for sportsvognfolket. Målgruppen er helt vanlige familier som setter pris på en behagelig bil med masse utstyr til riktig pris. Dette gjelder for øvrig alle tre varianter av Hyundai IONIQ.
Elbil IONIQ
Mestselgende utgave av Hyundai IONIQ blir nok elbilen Electric om avgiftsfritaket vedvarer. Den har samme karosseri, men en hel elektrisk drivlinje bestående av et 28 kW/t batteri som gir en rekkevidde på opp til 280 km.
Den elektriske motoren yter 88 kW (120 hk) og gir en toppfart på 160 km/t med et dreiemoment på 295 Nm gjennom en ett-trinns reduksjonsgirkasse. Ladetiden er klasseledende med 90 % batterikapasitet på kun 25 minutter. Elbil utgaven er også klar for bestilling nå.
I 2017 kommer også den tredje utgaven av IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den kan kjøre opp til 50 km på det potente 8,9 kWt lithium-ion polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6 l bensinmotoren et CO2 utslipp på 34 g/km.
Komplett utstyrsnivå
Teknikkpakken sørger for at alt ønskelig utstyr er tilgjengelig på alle varianter Hyundai IONIQ. Bilen har til og med standardutstyr som vi må opp i langt høyere prisklasse for å finne.
Induksjon ladeplate for trådløs lading av mobil følger med, en smart cruisekontroll som sørger for ar du holder avstanden til forankjørende virker også i køkjøring. Dette er en fordel siden SCC (Smart Cruise Control) ofte ikke virker under 30 km/t, men det gjør denne. Ryggeproblematikk blir redusert ved hjelp av RCTA radar (Rear-Cross Traffic Alert), radaren varsler om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner.
Konklusjon
Hyundai har laget en praktisk familiebil med masse utstyr til rett pris, kvaliteten er god med veldig lite hardplast rundt førerplassen. Selve hybridteknologien er nesten den samme som i hovedkonkurrent Prius, men Hyundai IONIQ hybrid leveres med dobbeltclutch-automatgir som gir normale girskift. Dette medfører at Hyundai IONIQ er meget behagelig på veien, et lite pluss er elektromotoren som tillater elektrisk drift opp til 120 km/t.
Faktaboks
Hyundai IONIQ hybrid
Motor: R4 bensin + el
Slagvolum: 1,6-liter
Effekt: 131 hk
Moment: 265 Nm
Gir: 6-trinns automat
0-100km/t: 10,8 sekunder
Toppfart: 185 km/t
Forbruk blandet: 0,34 l/mil
Co2 utslipp: 79 g/km
Egenvekt: 1.370 kg
Tilhengervekt: Ikke tilgjengelig
Lengde: 4,47 m
Bredde: 1,82 m
Høyde: 1,46 m
Akselavstand: 2,70 m
Utstyrsnivå: Teknikkpakke
Bagasjeroms volum: 443/1.505 liter
Pris fra: Kr 266.050,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 282.050,-