Vognalliansen i Halden

Odd Gulviks 1929 Citroën er et kjent syn på veien, Vognalliansen stiller opp på en rekke arrangement under sommersesongen.

Odd Gulviks 1929 Citroën er et kjent syn på veien, Vognalliansen stiller opp på en rekke arrangement under sommersesongen.

Vanligvis presenterer vi kun en bilentusiast i hver utgave av Motormagazinet, men denne gang tok vi turen til Vognalliansen i Halden, som er en klubb for de som liker eldre kjøretøy.

Vi snakker om de eldste av de eldste bilene i landet, for eksempel en 1923 Durant kan være et godt eksempel på hvordan et helt nytt objekt finner veien til kyndige hender i Halden. Durant er som kjent forgjengeren til GM, uten…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Odd Gulviks 1929 Citroën er et kjent syn på veien, Vognalliansen stiller opp på en rekke arrangement under sommersesongen.

Vanligvis presenterer vi kun en bilentusiast i hver utgave av Motormagazinet, men denne gang tok vi turen til Vognalliansen i Halden, som er en klubb for de som liker eldre kjøretøy.

Vi snakker om de eldste av de eldste bilene i landet, for eksempel en 1923 Durant kan være et godt eksempel på hvordan et helt nytt objekt finner veien til kyndige hender i Halden. Durant er som kjent forgjengeren til GM, uten William C. Durant ville det heller ikke vært noe GM.

Duranten ble funnet på en låve merket av tidens tann, men den fikk et strøk med Owatrol, byttet dekk og inn med en ny fordeler før gutta kjørte på tur til Oslo. Det ble et par stopp underveis for å rense plugger, men bilen har gått siden og er registrert.

Overland fra 1914, et ferdig restaurert eksemplar, flere gamle biler er i en tidlig fase av restaureringsprosessen.

Sosial klubb

Vognalliansen er en sosial klubb med 17 medlemmer. Aldersspennet er også stort med hovedvekt på den eldre garde, mens yngstemann er 18 år.

Vognalliansen legger vekt på det sosiale rundt bilhobbyen og stiller opp på nærmest alle lokale arrangement, det er et aktivt «gammelbilmiljø» i Østfold og de er på god fot med alle andre klubber også. Representanter for biltilsynet er samarbeidspartnere, som følger opp restaureringen i verkstedet. To av bilene fikk skilt overlevert på verksted, det forteller litt om hvilken status Vognalliansen har i miljøet.

Alle slags rariteter er samlet i verkstedet, Odd Gulvik sveiver i gang en hjemmelaget båtmotor.

Turer

Arbeidstempoet er behagelig. Når Motormagazinet dukker opp sitter tre av medlemmene i solveggen utenfor verkstedet. Likevel handler samtalen om ting de skal gjøre og deler som må spores opp. Dette er en helt annen hverdag enn for folk flest, hvor nesten alle slitedeler til kurante biler fra 50-tallet og opp reproduseres og kan således enkelt bestilles.

Denne gjengen har kunnskap om hvor man får tak i håndlaget stempel til motoroverhaling og en rekke andre ting som er uunnværlig for å holde bilene på veien.

-Blir det langturer med bilene?

 – Ja, i år var det treff på Fagernes. Meste år går turen til Motala i Sverige, men vi har også kjørt til Danmark på treff, forteller Odd Gulvik.

Dere holder dere vel unna motorveien med førkrigs bilene?

 – E6 er for transport, vi kjører ekte bil vi, skyter Egil Hansen inn. Gutta er samstemte som et gammelt ektepar, historien om de forskjellige bilene kommer på løpende band. Det er viktig å følge historien til hver enkelt bil tilbake i tid også.

Odd Gulviks 1929 Citroën

Verktedet

Motorhistoriene står på rekke og rad i verkstedet. En av tre gjenlevende 1905 Darrac er under restaurering og allerede da var det spiralfjærer i setene, sittekomforten var som en moderne seng når bilen var ny.

Norges første bergingsbil er også historisk, den starter og er klar for oppdrag. Et av klenodiene har forresten en liten rolle i Norges største filmsuksess, lyden fra en av bilene i Flåklypa Grand Prix ble hentet fra Hypmobilen i lokalet.

Flere biler er også lagret i underetasjen. Pickup med knottgenerator var viktig verktøy når man ikke fikk tak i drivstoff. Det er ikke til å komme fra at man blir litt tankefull over hvor mange timer med vedhogst, tørking og vedkløyving det tok bare for å frakte melkespann på den tiden.   Lokalet inneholder spennende spesialverktøy man ikke har sett før.

Solgt ny i Halden

Vi blir med på kjøretur i Odd Gulviks Citroën C 6 E Torpedo fra 1929. Bilen har 45 hester og tre gir. Bilen fungerer forbausende godt i vanlig bytrafikk, og jeg er spent på topphastigheten.

Bilen går i over 100 km/t, forteller Odd, men da er den ustabil. Gutta kjører vanligvis ikke raskere enn 60–70 km/t på tur.

Hvor langt tilbake har du klart å følge historien på bilen?

Helt tilbake til første eier. Bilen ble solgt ny i Halden til tannlege Uberud 15. august i 1929. Deretter ble den solgt til en politimester i Moss, så til en kar i Fredrikstad før Trond Vedlund fant bilen. Han har restaurert den over en 20 års periode. Nå er bilen ferdig restaurert og benyttes i sommerhalvåret

Artikkelen fortsetter under annonsen