Citroën skal ha kreditt for å gå egne veier. på Citroën C5 Aircross SUV klaffer både design og kjøreegenskaper. Enten liker man Citroën C5 Aircross SUV eller ikke. Denne bilen er ikke anonym og ser vi tilbake på introduksjonen av airbump på Citroens modeller, så var dette både nytt og litt skummelt. På den helt nye Citroën C5 Aircross SUV er designelementene nedtonet en smule og dermed vil modellen treffe en langt bredere kundegruppe enn tidligere.
Designet er likevel spesielt, gjennomtenkt og vakkert om man tar seg tid til å studere alle elementene. Vår bil fikk frem kontrastene på en god måte med motefargen hvit, spekket med røde detaljer.

Innvendig
Innvendig har Citroën fjernet de spesielle plasseringene av knapper og betjeningshendler. Disse har måtte vike for rent logisk og praktisk plassering hvor de fleste funksjonene er flyttet til berøringsskjermen. Tilbake står et rent og lekkert førermiljø, instrumentpanelet er digitalt. Det betyr at man velger bildefunksjon via en bryter på rattet, ønsker man navigasjon opp i synsfeltet fikser bilen dette med et par trykk.
Den eneste funksjonen vi hadde ønsket plassert annerledes er cruisekontrollen, som er skjult under rattet på venstre side. Helt greit når man kjører samme bil hver dag, men plasseringen krever tilvenning.

Komfort kombinasjonen
Citroën C5 Aircross SUV er plassert i midtsjiktet blant SUV-ene. Det betyr at barnefamiliene har god plass. Citroën har også en trofast kundegruppe som setter pris på komfortable kjøreegenskaper. Vanligvis er Citroën- modellene en anelse mykere enn konkurrentene og tar deg fra A til B på en behagelig måte.
Nye Citroën C5 Aircross SUV har to ess i ermet for å øke denne følelsen ytterligere. Bilen er nemlig utstyrt med meget spesielle støtdempere som skal gi samme komfort som langt dyrere modeller men på en enklere måte. Citroën har utviklet en ny type støtdemper med «to puter» som demper bevegelsene bedre enn tradisjonelle støtdempere ved kompresjon og returbevegelse. Fjærer og andre komponenter er selvsagt optimalisert for de nye demperne og inngår i en pakke med 20 patenterte forbedringer.
Ved lette kompresjoner og slakkinger, vil disse ende- stoppene gir en «flytende teppe»-effekt som visker ut alle små uregelmessigheter. I tillegg er bilen utstyrt med meget gode seter lik lenestolen hjemme hos deg, for fjærene isolerer også slag og støt som trenger opp igjennom understellet.

Glemte en detalj
Egentlig er det tre komfortkombinasjoner i nye Citroën C5 Aircross SUV om vi tar med den nye 8-trinns girkassen fra Aisin.
Converter automaten veksler raskt og gir myke girskift, og er et betydelig løft på komfortsiden i forhold til ETG-automaten som brukte lang tid på å veksle gir. Dermed medfører alle de nye ingrediensene i Citroën C5 aircross SUV at man får en opplevelse av å «flyte» over kjørebanen.

Fullspekket
Hele 20 kjøreassistenter er på plass, så bilen er spekket med det seneste innen sikkerhet inkludert tretthetsvarsel, hvor fører varsles når han trenger en pause. Vi skal ikke gå inn på alle de nye assistentene, bare ta med at Highway Driver Assist er på plass, assistenten er neste skritt mot selvkjørende biler.
ConnectedCAM Citroën er tilleggsutstyr som burde være standard. Dash cam filmer trafikksituasjonen og dermed sitter en på bildebevis ved en trafikkulykke. Bilens Dash cam kan spare en dyr egenandel og avgjøre en tvistesak til din fordel.
Android Auto, Apple CarPlay™ og MirrorLink® er på plass. Alle appene er kompatible med berøringsskjermen og fungerer også med talestyring, slik at du kan ha blikket rettet mot veien. Det er også en sikkerhetsforanstaltning.

Konklusjon
Nykommeren Citroën C5 Aircross SUV tetter et hull i segmentet. Bilen kommer inn som et frisk pust i bilbransjen da denne modellen gir et annerledes alternativ til de tradisjonelle modellene. Nydelige seter og fantastisk fjæring gir en følelse av å «fly» over veibanen. Citroën C5 Aircross SUV er en milsluker av rang.

Fakta Citroen C5 aircross SUV
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1,6-liter
- Effekt: 180 hk
- Moment: 250 Nm
- Gir: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 9,0 sekunder
- Toppfart: 216 km/t
- Forbruk blandet: 0,57 l/mil
- Co2 utslipp: 129 g/km
- Egenvekt: 1.430 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,50 m
- Bredde: 1,63 m
- Høyde: 1,68 m
- Akselavstand: 2,73 m
- Utstyrsnivå: Shine
- Bagasjerom volum: 580 / 1,630 liter
- Pris fra: Kr 315.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 445.900, –

