Subaru Outback – Høyreist stasjonsvogn

 

2018 ser ut til å bli et virkelig aktivt år for Subaru forhandlerne. SsangYong er på plass i utstillingslokalene landet rundt og Subaru oppdaterer sine modeller på løpende bånd.

En helt ny vridningsstiv modulplattform skal Subaru benytte til sine modeller. Over en milliard dollar har modulplattformen kostet. Subaru har dermed tatt enda et steg i riktig retning med tanke på kjørekomfort og veigrep. Også hybrider og rene elbiler kan bygges på ny plattform. Dermed går Subaru-kundene en spennende tider i møte.

 

 

 

Egenrådig

Subaru er en ganske unik bilfabrikant. De ikke er med i allianser hvor partnerne…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

2018 ser ut til å bli et virkelig aktivt år for Subaru forhandlerne. SsangYong er på plass i utstillingslokalene landet rundt og Subaru oppdaterer sine modeller på løpende bånd.

En helt ny vridningsstiv modulplattform skal Subaru benytte til sine modeller. Over en milliard dollar har modulplattformen kostet. Subaru har dermed tatt enda et steg i riktig retning med tanke på kjørekomfort og veigrep. Også hybrider og rene elbiler kan bygges på ny plattform. Dermed går Subaru-kundene en spennende tider i møte.

 

Ny front frisker opp og hovedlysene er blitt adaptive i 2018-utgaven slik at de følger bilens rattutveksling.

 

 

Egenrådig

Subaru er en ganske unik bilfabrikant. De ikke er med i allianser hvor partnerne deler kostnader og utvikler motor, drivlinjer og komponenter sammen. Subaru stoler på egen dømmekraft og lager nærmest alt selv.

Kunden får altså en helt unik bil med motor og Permanent 4×4 som ingen andre har maken til. 2018-utgavene av Subaru XV og Impreza har vi testet tidligere i år. Denne gangen er det klart for Subaru Outback.

 

Subaru Outback er en stor og romslig bil, dermed blir det god plass i baksetet.

 

 

Hva er nytt på Outback i 2018?

Det er en oppfrisket Subaru Outback vi møter denne gang. Ofte benyttes ordet facelift om midtlivsoppdateringer, hvor store og små endringer skiller årsmodellene fra hverandre. 2018-utgaven av Subaru Outback kommer med relativt store forandringer i forhold til utgående modell.

Ny, aggressiv frontfanger, ny grill, og hovedlys, er det første vi legger merke til. Hovedlysene er blitt adaptive i 2018-utgaven slik at de følger bilens rattutveksling og vil således lyse riktig igjennom svingen. Nytt av året er også Subaru EyeSight som standard på alle utstyrsnivåer- dette legendariske førerassistansesystemet hjelper deg å forebygge kollisjon.

EyeSight er som et par ekstra øyne på veien og bruker to stereokameraer som fanger opp tredimensjonale fargebilder med utmerket bildegjenkjenning – nesten på samme måte som det menneskelige øyet. Når EyeSight oppdager en sannsynlig fare for en kollisjon, blir føreren advart samt bidrar til å aktivere bremsene om nødvendig, for å unngå en kollisjon.

Innvendig finner vi et nyutviklet informasjonssystem hvor Apple CarPlay og Android Auto er på plass, man kan også styre smarttelefonen med betjeningsknappene på rattet, berøringsskjermen eller din stemme.

 

Varme i baksetet og eget klimaanlegg er praktisk.

 

 

SUV og stasjonsvogn

Kjært barn har mange navn, mange bruker ordet SUV til å beskrive Outback.Vi kaller helleer bilen høyreist stasjonsvogn, elv om den i følge i beskrivelsen heller ikke er dekkende den heller.

Subaru Outback har fortreffelig egenskaper i terreng. Biltypen SUV er laget spesialt til dette formålet, men Outback takler også alle de forskjellige vinterveiene i Norge med sitt unike 4×4-system og høye bakkeklaring. Subaru er faktisk en av få biler som slipper unna ulempene med dette høyreiste oppsettet på vanlige vei takket være Subarus lavt byggende Boxer-motor, hvor også girkasse og drivverk ligger midt under bilen.

Denne kombinasjonen medfører et meget lavt tyngdepunkt og vekt langsgående i senter. Dermed har det lykkes Subaru å lage en høyreist bil, som takler de mest utfordrende hytteveier samtidig som bilen er god å kjøre i svinger.

Subaru Outback kombinerer fremkommeligheten til SUV-klassen med stasjonsvognens kjøreegenskaper. Det er unikt!

 

Bagasjerom gulvet er helt flatt, men under skjuler det seg et praktisk oppbevaringsrom.

 

 

På veien

Vi forventet ikke den store forskjellen mellom ny og utgående modell under prøve kjøring siden Outback ikke kommer på ny plattform før 2019, men vi merker forbedringer på veien også. Servostyring er blant annet oppgradert. Bilen føles også en anelse mykere og mer behagelig. Det viser seg at understellet har gjennomgått en oppgradering med tanke på bedre komfort. Mykt og behagelig er bilen blitt over fartsdumpene, ujevn asfalt er også mindre merkbar nå. Akkurat denne oppdateringen har ingen innvirkning ved aktiv kjøring på svingete veier. Høyreist bil uten store sidebevegelser er typisk Subaru.

Selv om Subaru har den beste CVT girkassen (trinnløs automat) på markedet ønsker man seg likevel en manuell girkasse til aktiv kjøring, men bare automatgir er tilgjengelig sammen med 2,5-liter Boxer-motor.

 

Prisdifferansen opp til Premium er liten, riktig lekkert interiør i vår topputgave.

 

 

Assistenter

Vår utgave med 2,5-liters Boxer-motor, automatgir og permanent firehjulsdrift koster kr. 534.800,- med dyreste utstyrsnivå Premium. Prisdifferansen ned til rimeligere Classic er så liten at jeg tror de fleste velger Premium med alt utstyr.

Vi lekte oss med en selvkjørende Outback på motorvei, for bilen styrer selv og holder konstant avstand til forankjørende bil takket være EyeSight. Men man er helt avhengig av god veimerking når selvkjøringsmodus er aktivert. EyeSights smarte avstandskamera som registrerer avstand til forankjørende bil funger ikke bare på motorvei. Vi benyttet automatisk avstand i bytrafikk, igjennom rundkjøringer helt til 0-km/t uten å berøre gassen. Det er ofte forskjell på teori og praksis, men dette systemet fungerte.

 

De viktigste knappene er lett tilegnelig på rattet, aktiver eller deaktiver ved et trykk.

 

 

Konklusjon

Subaru ser litt traust ut designmessig, men ikke la deg lure for under skallet finnes en helt unik bil. I 2018-utgaven av Subaru Outback har fabrikken satset stort på bedre sikkerhet sammen med forbedret førerassistanseteknologi. Enkelte forbedringer på understell og servo gjør Outback mer behagelig på veien også. I tillegg får men en helt unik motor, drivlinje og 4×4 ingen har maken til, derfor kalles Subaru ustoppelig.

 

Fakta Subaru Outback

  • Motor: Bensin Boxser
  • Slagvolum: 2.5-liter
  • Effekt: 175 hk
  • Moment: 235 Nm
  • Gir: Trinnløs CVT-automat
  • 0-100 km/t: 10,2 sekunder
  • Toppfart: 198 km/t
  • Forbruk blandet: 0,70 l/mil
  • Co2 utslipp: 161 g/km
  • Egenvekt: 1.582 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 4,81 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,60 m
  • Akselavstand: 2,74 m
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjerom volum: 559 / 1.848 liter
  • Pris fra: Kr 504,800, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 534.800,-

 

Avstand til forankjørende bil er aktivert via adaptiv cruisekontroll samt Lane assist, dermed kjører bilen av seg selv via veimerkingen.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen