Hyundai IONIQ electric er den mest effektive elbilen Motormagazinet har testet med tanke på lavt strømforbruk. Nå kommer bilen i ny drakt med samme lave forbruk og med forbedret batterikapasitet.
Batteripakken øker fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent. Tallene er ikke noe å hoppe i taket over, for de nærmeste konkurrentene vil bli lansert med 50 kWt batteripakke på nyåret. Men dette er ikke hele sannheten, fordi Hyundai IONIQ electric er så effektiv at bilen likevel innehar en fornuftig rekkevidde.
Lavt strømforbruk medfører en rekkevidde på solide 311 kilometer etter den realistiske WLTP-syklusen. Årets nye store batteri stjeler heller ikke mer plass siden energitettheten i batteriet har økt. Hyundai IONIQ electric er like romslig som forgjengeren.

Hva er nytt
Vi har tidligere nevnt rekkevidden. Det må også nevnes en kraftig endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk. Nytt er også to små luker som åpnes ved behov for å kjøle drivverket. Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en større infotainment-enhet på 10,25» med nytt brukergrensesnitt.

En annen nyhet er ambient lightning i kupeen, som gir et stilig og moderne tilsnitt. Det nye batteriet er utstyrt med veskekjøling, som er en stor fordel i forhold til enkelte konkurrenters luftkjølte batteri. «Restvarme» blir også brukt til å varme batteriet i vinterhalvåret. Siden vi er inne på batteri må det også opplyses at ombordladeren øker fra 6,6 kW til 7,2 kW. Det er det maksimale av hva veggboksen kan levere fra 32 A sikring.

Bil til familien
Ved å begrense størrelsen på en meget dyr batteripakke, så har man mulighet til å bruke penger på helt andre ting som plass, utstyr og teknologi. Hyundai IONIQ electric må betegnes som en relativt stor fullverdig familiebil med god plass til passasjerer og bagasje.
Bilens lengde er på hele 4,47 m og dermed er det plass til fem personer. På plass bak rattet sitter vi lavt, men det er enkelt å justere den elektriske førerstolen opp til høyeste posisjon uten å komme i kontakt med taket. Da blir det god oversikt over kjørebanen og også lårstøtte hele veien på sitteputen.

God plass er det også i bagasjerommet med 357/1.417 liter. Enda viktigere er det at denne bilen har praktisk innlasting via en stor bakluke og et nesten flatt gulv med nedfelte bakseter.

Alltid tilkoplet nett
På teknologisiden har nye IONIQ electric tatt et langt skritt fremover. Kommunikasjon og tjenester er tilkoplet nett. Med Bluelink® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. Man kan naturligvis også sjekke batteristatusen, så vel som å styre lading og eventuelle planlagte ladeperioder.

De som ikke benytter app fra strømleverandør til å finne nærmeste ladestasjon, kan benytte LIVE services. Med LIVE services har man alltid tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikk, fotobokser, parkering, forhandlere i nærheten, vær, samt live interessepunktsøk.
Bilen har selvsagt støtte for Android Auto og Apple CarPlay, samt støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig. Det viktigste med oppkoplingen til nett er mulighet til å starte varmeapparat uten at bilen er tilkoplet strøm. Det er altså helt slutt på nediset bil selv på parkeringsplass uten lademulighet. En herlig varm isfri bil er bare et trykk unna via telefonen.

Ingen merkbar økning
Elektromotoren i nykommeren gir bedre effekt. Motoren har 136 hk. Det er opp fra 120 hk uten at vi merker den store forskjellen på veien. Helt lik er også følelsen av at bilen bare skjærer igjennom luften og ruller lange strekninger uten tap av fart. Vanligvis kjører vi med høy regenerering (motorbrems), men på Hyundai IONIQ electric bruker vi hendelen på rattet til å klikke ned til minimum og kjøre annerledes ved å slippe opp gassen på toppen av bakken og la bilen rulle, faktisk så holder bilen stabil hastighet over en lang strekning selv på nesten slett vei.
Dette er en lettdreven bil med usedvanlig lite luftmotstand og her finner vi trolig hemmeligheten til et lavt strømforbruk. Desto lavere forbruk, jorimelige blir utgiftene pr. kilometer.

Konklusjon
2020-modellen av Hyundai IONIQ electric er bygget på samme skall. Likevel kommer årets modell med en rekke nyheter. 311 km rekkevidde etter WLPT-målemetoden er viktig, men også en omfattende utstyrspakke, med blant annet Bluelink og nye digitale instrumenter samt oppgradert sikkerhetsfunksjoner er inkludert. Prisen er derimot beholdt lav, innstegsmodellen koster kr. 282.900, -.
Fakta Hyundai IONIQ
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 136 hk
- Moment: 295 Nm
- Gir: automat
- 0-100 km/t: 9,9 sekunder
- Toppfart: 165 km/t
- Forbruk blandet: 1,38 kWt/mil WLPT
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.602 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: 4,47 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,75 m
- Akselavstand: 2,70 m
- Utstyrsnivå: Teknikkpakke
- Bagasjerom volum: 357/1.417 liter
- Pris fra: Kr 282.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 317.900, –