Turbo fra morgen til kveld

Finn Larssen trives med høyt tempo i hverdagen. Her i salgshallen til Grandahl Bil.

 

Finn Larsen kommer trippende i forholdsvis stor fart eller kommer kjørende på sparkesyssel. Som selger hos Grandahl Bil på Tunejordet er det høyt tempo fra morgen til kveld seks dager i uka. Larssen liker turbotilværelsen.

 

-Jeg trives med at det skjer noe. Jeg er jo litt høyt og lavt, medgir den joviale Finn Larssen overfor Motormagazinet.

 

Skoda-Larssen
I 14 år har Finn Larssen solgt biler hos Grandahl Bil. Han kom fra Dahles Auto, der han gikk under tilnavnet Skoda-Larssen. Før det jobbet…

Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Finn Larssen trives med høyt tempo i hverdagen. Her i salgshallen til Grandahl Bil.

 

Finn Larsen kommer trippende i forholdsvis stor fart eller kommer kjørende på sparkesyssel. Som selger hos Grandahl Bil på Tunejordet er det høyt tempo fra morgen til kveld seks dager i uka. Larssen liker turbotilværelsen.

 

-Jeg trives med at det skjer noe. Jeg er jo litt høyt og lavt, medgir den joviale Finn Larssen overfor Motormagazinet.

 

Skoda-Larssen
I 14 år har Finn Larssen solgt biler hos Grandahl Bil. Han kom fra Dahles Auto, der han gikk under tilnavnet Skoda-Larssen. Før det jobbet sarpingen hos Scania. Det har altså vært bil hele livet for 59-åringen, som fra helt unge år likte biler med store motorer. Fart og spenning er synonymt med Finn Larssen.
-Det har vært mange hyggelige kunder og gode opplevelser underveis. Det har vært en rik yrkeskarriere med kunden i fokus, sier han uten å nøle.

 

Brakke som kontor
Finn Larssen løper på lette bein gjennom Grandahls moderne salgslokalet. Det var andre boller da Larssen startet i selskapet. Da var det en enslig brakke som fungerte som kontor og alle bilene stod ute i all slags vær.
-Vi har fått et skikkelig løft etter at vi flyttet inn i nye lokaler. Både de som skal kjøpe bil og vi som skal selge bil har det bra her, men den samme gode kulturen har vi beholdt. Vi er ujålete og opptatt av å levere gode produkter til riktig pris, der service og ettermarkedet også er viktig. Det er struktur på vårt arbeid, men vi er ikke rigide og vanskelige. Det er lite byråkrati hos oss, selv rutinene er noe forandret etter hvert.

 

Flere faktorer
-Er det akkurat dette som er hemmeligheten bak suksessen til Grandahl Bil?
-Ja, det er det nok. Imidlertid er det flere faktorer, som gode forbindelser i Tyskland samt mange andre flinke oppkjøpere som vi har kontakt med. Det at vi har et godt samarbeid med alle bilforretningene i byen teller også med. Vi er slik sett litt avhengig av hverandre.
Finn Larssen selger litt i overkant av 200 biler i året. Tidligere kunne det ligge noe høyere, men Larssen har med årene sett viktigheten av å selge noe mindre for å oppnå enda bedre kvalitet i arbeidet. Over 200 biler er mange nok.
-Det å få en bil gjennom systemet tar tid. Det handler ikke bare om å selge, men det er mye etterarbeid også. Jeg føler at jeg ligger på et greit nivå.

 

Skjer forandringer
Grandahl Bil selger nå ca. 40 prosent elektriske biler. Fortsatt er andelen diesel- og bensinbiler størst, men det skjer store forandringer. I det perspektivet blir det spennende å se hva Teslas nye bygg på Tunejordet kan fjøre til av eventuelt samarbeid.
-Vi selger mange Tesla i løpet av en måned. Tesla Model-.3 klarer vi ikke å skaffe nok biler av. Den modellen er mektig populær.
-Diesel- og bensinbilen vil leve lenge ennå, men vi ser at elektrisk tar over. Hvor fort dette går vet ingen og jeg er litt usikker selv på tempoet. Mens bilprodusentene kommer med nye elektriske biler, så kommer de også med nye, fossile biler. I Tyskland for eksempel er andelen elektrisk på under to prosent, så andre land ligger langt etter Norge, men så gir vi da også mange gavepakker til bilister som velger elektrisk bil, sier Larssen.
Salgskonsulenten har altså en lidenskap for biler av alle slag, men han har også mange andre interesser. Finn Larssen er en sammensatt person med kunnskap om mye. Design og arkitektur ligger blant annet hans hjerte nær. Det samme gjør musikk. Han hører på alt fra opera til blues.

 

Design og arkitektur
-Interessen for design og linjer stammer nok fra min bestefar. Han var båtbygger, forteller Larssen stolt.
Tidligere denne måneden var han på utstillingen til fotograf Jarl Morten Andersen på Soli Brug. Samme dag tok han seg en biltur til Halden, for å se på gamle hus med arkitektonisk sjel. Spennvidden i interessefeltet er altså stort. På veggen hjemme henger et bilde av Pushwagner og flere andre. Det dreier seg ikke bare om hestekrefter.

 

I Las Vegas
Når dette leses, har Finn Larsen og kollega Lars Brandt vært i Las Vegas. Bilmesse med ettermarkedsnyheter i Las Vegas var midt i blinken. Akkurat som Frankfurt-messen tidligere i høst var.
-Skal en være oppdatert i denne bransjen må man følge med, fastslår han og tar en telefon. Det er sjeldent eller aldri stille rundt Finn Larssen.

 

 

  • NAVN: Finn A. Larssen
  • ALDER: 59 år
  • STILLING: Salgskonsulent
  • BOSTED: Sarpsborg
  • FAMILIE: To voksne barn
  • FRITIDSINTERESSER: Motorsport, bil, design, arkitektur

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen