2018-utgaven av Honda jazz er oppdatert med ny motor og nytt utstyrsnivå. Småbilen Honda Jazz er romslig innvendig og bilen har vi stiftet bekjentskap med tidligere. 2018-modellen med ny motor sammen med et helt nytt og mye tøffere utstyrsnivå er her og fortjener en test.
Motoren, vi kjenner fra HR-V, er flytter over i Jazz og det betyr 130 hester fra en firesylindret 1,5-liter. Det er mulig vi husker feil, men bilen føles annerledes enn forgjengeren med denne nye motoren som er koplet sammen med CVT-automatgir.
For det første er effekten merkbart bedre, men den viktigste egenskapen er en følelse av bedre samspill mellom motor og girkasse. I vanlig trafikk ruser ikke motoren opp slik biler med CVT-automatgir har for vane og i relativt bratte motbakker øker heller ikke turtallet nevneverdig.

Heldigvis har 2018-utgaven beholdt sin magiske seteløsning som medfører en enorm laste fleksibilitet. Honda Jazz er blant den romligste bilen i klassen også.
Ny motor med oppgradert kalibrering av drivlinjen medfører en mer avslappet kjøreopplevelse i nykommeren. Økt effekt gjør at nye Honda Jazz passer til en mer sporty kjøpegruppe, for den har en lett konstruksjon med dynamisk fjæring, og Jazz er faktisk artig å kjøre.
Dynamic Navi
Nytt av året er utstyrsnivået Dynamic Navi, som for øvrig bare kan kombineres med tidligere nevnte 1.5 liters motor. Mulig at Honda tenkte at større motor krever tøffere design,og det er akkurat hva de har forandret på nye Honda Jazz.
Fronten er forbedret med vekt på det sporty og bilen kler en maskulin front. Vi legger også merke til nye hovedlys med LED. På siden ser vi nye skjørt, og disse fremhever maskuliniteten fra fronten samt viderefører linjene sett fra siden hvor det hele glir over i en ny bakpart med markant diffuser.
Innvendig har Honda overført teknikk fra sine større modeller til Honda Jazz. Nå er bilen utstyrt med seneste generasjons informasjonsteknologi hvor Apple carplay er inkludert. Via telefonen kan man også laste ned apper til bilen som forøvrig leveres med Garmin GPS. Vel, GPS er nok forenklet forklart siden systemet er utviklet til å inneholde trafikkgjenkjenning i instrumentpanelet.

Enda et eksempel på hvordan setene kan forandres avhengig av last.
Ren magi
Utstyrsnivået Dynamic Navi er enkelt å forholde seg til. Alt av utstyr er baket inn i en pakkepris og man kan velge mellom manuelt gir eller automat, til samme pris.
Vi var redd for at Honda ville fjerne sin magiske seteløsning i Honda Jazz, for det har de i andre modeller, men heldigvis er denne løsningen beholdt. Konseptet er helt unikt. Enkelte motorjournalister har moret seg med å løpe igjennom bilen med oppfelt baksete, for å vise man kan konfigurere bagasje og passasjerer på en optimal måte.

Manuelt gir og automat har samme pris, dermed er det ingen god ide å gå for manuelt gir.
Sikkerhetssystemer
Det er plass til en sykkel på tvers bak i bilen, eller man kan legge baksete helt flatt ned og forvandle bilen til en stasjonsvogn. Med rett sete-justering åpnes en tunnel til frakt av lange gjenstander på hele 2,40 meter. Egentlig er ikke Honda Jazz en småbil i ordets rette forstand. Vi forflyttet ossfra forsetet til baksetet uten å få problem med benplassen. Ren magi når man nesten er 1,90 centimeter høy..
Vi må ikke glemme at også flere nye kjøreassistenter har funnet veien inn i Jazz denne gang. Intelligent trafikkskilt gjenkjenning benyttes for eksempel flittig under kjøreturen. Alle utgaver av Honda Jazz har automatisk by-brems (CTBA) til å forhindre ulykker og hele fem aktive sikkerhetssystem hjelper fører i å unngå ulykker.

Ny sterkere motor passer bedre til Jazz, Hondas Earth Dream 1,5 liter med variable ventiltider yter 130 hester.
Konklusjon
Vi er glad for at Honda Jazz har beholdt de magiske seteløsningene som medfører enormt god plass og praktiske konfigurasjoner. Nytt tøffere design med Dynamic Navi utstyrsnivå blir forsterket av ny 130 hk motor. Økt effekt passer bedre sammen med CVT-automatgiret som er programmert til å gi en mer behagelig kjøreopplevelse.
Fakta Honda Jazz
- Motor: R4 Bensin
- Slagvolum: 1.5-liter
- Effekt: 130 hk
- Moment: 155 Nm
- Gir: Trinnløs CVT-automat
- 0-100 km/t: 10,0 sekunder
- Toppfart: 190 km/t
- Forbruk blandet: 0,54 l/mil
- Co2 utslipp: 124 g/km
- Egenvekt: 1.124 kg
- Tilhengervekt: ikke oppgitt
- Lengde: 3,99 m
- Bredde: 1,69 m
- Høyde: 1,55 m
- Akselavstand: 2,53 m
- Utstyrsnivå: Dynamic navi
- Bagasjerom volum: 354 / 897 liter
- Pris fra: Kr 242,900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 266.900,-

Personlig liker jeg designet innenifra med skråstilt frontrute og et eget sidevindu som gir bedre oversikt.