Škoda Karoq – Når fornuften seirer

 

Vårt første møte med Škoda Karoq medførte ingen test. Dette har vi imidlertid rettet opp med en fullverdig prøvekjøring denne gangen.

 

Familie-SUV-en Karoq er noe mindre enn Škoda Kodiaq, en bil vi viden testet i Motormagazinet utgave 3, men Karoq er stor nok til de fleste familier.

 

 

 

 

Nye Škoda Karoq vil størrelsesmessig konkurrere mot Nissan Qashqai og en rekke andre SUV-er i det populære C-segmentet. Dermed tror vi at Škoda Karoq vil være forbi storebror Kodiac på salgsstatistikken når 2018 er over. For å være best mulig rustet til å ta markedsandeler kan Škoda…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Vårt første møte med Škoda Karoq medførte ingen test. Dette har vi imidlertid rettet opp med en fullverdig prøvekjøring denne gangen.

 

Familie-SUV-en Karoq er noe mindre enn Škoda Kodiaq, en bil vi viden testet i Motormagazinet utgave 3, men Karoq er stor nok til de fleste familier.

 

Karoq leveres med LED-teknologi på hovedlys, kjørelys og tåkelys som har egen hjørnefunksjon. AFS (adaptivt frontlyktsystem) sørger for å justere lysbildet i forhold til alle kjøreforhold om det så gjelder kjøring i byen, på motorvei eller i regn.

 

 

 

Nye Škoda Karoq vil størrelsesmessig konkurrere mot Nissan Qashqai og en rekke andre SUV-er i det populære C-segmentet. Dermed tror vi at Škoda Karoq vil være forbi storebror Kodiac på salgsstatistikken når 2018 er over. For å være best mulig rustet til å ta markedsandeler kan Škoda Karoq leveres med alle motorer og drivlinje-kombinasjoner allerede ved lansering. Dieselmotor, bensinmotor, 4×4, manuelt gir og automat er på plass.

 

En feilvurdering

Som tidligere nevnt laget vi en artikkel i Motormagazinet under premierevisningen av Škoda Karoq. Den gang trodde undertegnede at rimeligste utstyrsnivå Ambition Intro med startpris på kr. 319.000,- ville selge godt. Det ser nå ut til at de fleste ønsker seg den praktiske bakseteløsningen som kommer med det dyreste utstyrsnivået Style Intro, en annen viktig grunn er selvsagt at kjøreassistenter og utstyr på Skoda er rimelig. De fleste velger topputgaven Style Intro.

 

Nye Karoq har smarte bagasjeromsløsninger og baksete justeringer akkurat som flerbruksbiler, ski luken er også på plass, dermed kan man sløyfe skiboks til fjellturen.

 

 

 

Praktisk VarioFlex bakseteløsning

Vår testbil er utstyrt med ryggekamera med spyledyse, som medfører at bildet på skjermen er klart selv med møkkete bil.

Når vi åpner bagasjerommet i Karoq byr bilen på 521 liter bagasjeplass med oppslått baksete. Feller du ned baksetet økes volumet til hele 1.630 liter. Baksetet felles enkelt ned med en utløserknapp og ski luken er på plass slik at man ikke trenger skiboks til fjellturen. Takket være det unike baksetesystemet VarioFlex kan du uten problemer tilpasse baksete etter hvilket transportbehov du har. Systemet består av tre bakseter som kan justeres uavhengig av hverandre. Baksetene kan også fjernes ved et eneste håndgrep, dermed øker bagasjeromsvolumet til hele 1810 liter.

 

Bakseteryggen kan justeres i to posisjoner, setene beveges frem og tilbake i lengderetningen og vippes helt frem for bedre plassutnyttelse.

 

 

 

Lett å like

Det er lite som røper at dette er det rimeligste bilmerket fra VW-konsernet. Škoda- kvaliteten har bedret seg år for år. Det er selvsagt mer hardplast og svakere støydemping i Škoda Karoq i forhold til Premium-merket Audi, men slik må det være. Pris gjenspeiler alltid kvalitet selv om gapet mellom folkelige Škoda og Premium nå er mindre enn tidligere.

Byggeplattform, motor og drivverk deler Škoda Karoq også med de andre konsern-brødrene. Kjøreopplevelsen er og blir velkjent. På veien er også støydempingen en anelse dårligere en storebror Kodiaq, for dette er helt naturlig siden Karoq er mindre og rimeligere. Siden Škoda Karoq er mindre blir bilen lettere å manøvrere i byen og føles bedre i krappe svinger enn storebror, som for øvrig er bygget over samme lest.

 

Skinninteriør er et av punktene på Businesspakken til kr 18 000,-. Navigasjon med Wifi, 18 Tomms felg osv. er også med i pakken som er gunstig priset.

 

 

 

Simply Clever-detaljer

Førerplassen er høy med god oversikt over trafikken. Vi liker også det myke materialet høyre bein hviler mot og at Škoda satser tungt på smarte forbrukervennlige Simply Clever løsninger i Karoq. Avkjølt hanskerom, store oppbevaringsbokser og egen myntholder samt nedfellbart bord, nettbrettholder til baksete sammen med smarte baksete og bagasjeromsløsninger.

Man får en følelse av å kjøre en SUV med flerbruksbilens praktiske løsninger. Lang fjæringsvei gir god flyt over fartsdumper og en behagelig dempning på humpete skogsveier. Škodas suksess i Norge gjenspeiles godt i nye Škoda Karoq. Mange ønsker Premium, men når fornuften seirer så går man for et prisgunstig alternativ. Salgsstatistikken viser dette, der Škoda ligger mellom Mercedes og Audi, og dette er før levering av nyheten Škoda Karoq starter.

Kompakt SUV markedet bare eksploderer, dermed skal vi ikke se bort fra at Karoq vil bli Škodas mestselgende modell i 2018. Kompakte Karoq dekker de fleste behov med tanke på plass.

 

Vår utgave var utstyrt med Offroad-program, da dukker flere instrumenter opp på berøringsskjermen.

 

 

 

Konklusjon

Škoda Karoq er et fornuftig bilvalg, bygget over samme lest med samme motor og girkasse-kombinasjoner som sine konsernsøsken, men til folkelig pris. Kompaktmodellen Škoda Karoq er stor nok til de fleste familier og kan forvandles til flerbruksbil via VarioFlex bakseteløsning, men da må man velge utstyrsnivå Style Intro.

 

Vippes alle setene frem er det plass til sykkelen, men man kan også fjerne alle baksetene ved et enkelt håndgrep, Karoq kommer med smarte løsninger for optimal plassutnyttelse.

 

 

 

Fakta Škoda Karoq

  • Motor: R4 Bensin
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 150 hk
  • Moment: 340 Nm
  • Gir: 7-trinns DSG automat
  • 0-100 km/t: 8,7 sekunder
  • Toppfart: 196 km/t
  • Forbruk blandet: 0,50 l/mil
  • Co2 utslipp: 131 g/km
  • Egenvekt: 1.486 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 4,38 m
  • Bredde: 1,84 m
  • Høyde: 1,60 m
  • Akselavstand: 2,63 m
  • Utstyrsnivå: Style Intro
  • Bagasjerom volum: 521 / 1.630 liter
  • Pris fra: Kr 319.700,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 560.000,-

 

Lang fjæringsvei medfører en behagelig kjøretur på skogsveier og over fartsdumper, Škoda Karoq er ikke en typisk by-SUV, men liker seg på dårlig underlag også.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen