Volvo XC60 – Suksess

 

Nye Volvo XC60 er blitt en suksess allerede før de første bilene er ute blant forhandlerne med over 1000 bestillinger den første uka. Nesten alle ønsker T8 Twin Engine.

Motormagazinet var som kjent tilstede på forhåndsvisning av Volvo XC60 på vårparten. Denne smaksprøven gjorde det hele mer spennende siden vi ikke fikk testet bilen da. Nå er den endelig klar til å oppleves på veien med skandinavisk luft i kupeen og nordisk design.

 

Annen generasjon XC60

Den gamle Volvo XC60 har vært med siden 2008, men med flere oppdateringer underveis. Nå er alt klart for annen generasjon Volvo…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Nye Volvo XC60 er blitt en suksess allerede før de første bilene er ute blant forhandlerne med over 1000 bestillinger den første uka. Nesten alle ønsker T8 Twin Engine.

Motormagazinet var som kjent tilstede på forhåndsvisning av Volvo XC60 på vårparten. Denne smaksprøven gjorde det hele mer spennende siden vi ikke fikk testet bilen da. Nå er den endelig klar til å oppleves på veien med skandinavisk luft i kupeen og nordisk design.

 

Annen generasjon XC60

Den gamle Volvo XC60 har vært med siden 2008, men med flere oppdateringer underveis. Nå er alt klart for annen generasjon Volvo XC60, som har tatt steget opp i Premium-segmentet. Tidligere kunder lar seg ikke skremme av prisen heller, for det ser ut til at Volvo treffer 100 prosent med sin lanseringsstrategi. Premium, best på sikkerhet og flere kjøreassistenter, som på sikt skal sørge for at ingen skal dø eller bli alvorlig skadet i en ny Volvo innen 2020, er visjonen.

 

Markedsføring

Volvo er også blitt usedvanlig dyktige til markedsføring. De fremhever at klimaanlegget har nå fire soner med skandinavisk luft. CleanZone-teknologien sørger for at luften du puster inne i bilen, er ren og frisk – uavhengig av luftkvaliteten på utsiden.

Systemet filtrerer ut støv, pollen, partikler og lukt, samtidig som det overvåker luftkvaliteten og lukker luftinntakene hvis forurensningsnivåene blir høye. Bilen markedsføres altså med at systemet gir deg skandinavisk luft i kupeen. Merkevaren «skandinavisk» sniker de inn på hver eneste omtale av detaljene på bilen. Sikkert smart ute i den store verden.

 

Viktig sikkerhet

Nye Volvo XC60 ligger heller ikke på latsiden med å lansere nye sikkerhetssystem. Volvo har hele tiden tatt viktige skritt videre i trafikksikkerhetsøyemed siden de ga oss trepunkts sikkerhetsbelte i 1959. Nå benyttes navnet IntelliSafe om alle de intelligente teknologiene som støtter kjøringen din. Teknologien bidrar til å forebygge ulykker og beskytter deg ved en kollisjon. Som en liten smakebit må vi nevne at City Safety kan gripe inn og styre bilen bort fra et hinder i veibanen helt på egenhånd.

Cross Traffic Alert lar deg rygge ut fra parkeringsplassen i trygg forvissning om at du blir varslet i god tid før du kolliderer med et annet kjøretøy. Denne teknologien registrerer biler, syklister og fotgjengere som nærmer seg fra siden i en avstand på opptil 30 meter. Av plassmessige årsaker kan vi ikke gå igjennom alle sikkerhetssystemene i denne artikkelen, men nøye oss med å fortelle at Volvo fremdeles er ledende på sikkerhet.

 

Smak av engelsk adel

T8 Twin Engine AWD hybrid ble demobil denne gang. Drivlinjen som leverer 407 hk / 640 Nm gir deg en utslippsfri reise på ren strøm inntil 45 Kilometer. Det er altså en ladbar hybrid vi snakker om og modellen som utvilsomt blir bestselger i Norge siden bilavgiftene favoriserer ladehybrider.

Interiøret står ikke står noe tilbake fra 90-serien til Volvo. Designeren har laget en bil meget godt tilpasset våre skandinaviske kropper, med gode seter, hvor også sitteputene gir fin støtte. Dette er design på sitt beste, men man har også hentet inspirasjon fra klassiske engelske adelsbiler. Ikke så merkelig egentlig når interiørsjefen kommer fra Bentley.

Tailoreddashbordet med kontrastsømmer, girspakhodet i Orrefors®-krystall samt dekorpanelene av tre og metall, passer perfekt til Volvo XC60. Kryss av for et musikkanlegg fra Bowers & Wilkins når du først er i gang, så får du lydbilde fra Göteborgs Konserthus i bilen.

 

To forskjellige serier

Nye Volvo XC60 er bygget etter Inspired Confidence prinsippet. Selv om plattform og drivverk er identisk med XC90 så er XC60 annerledes på veien. Vi snakker egentlig om to helt forskjellige biler. XC90 bygges som Relaxed Confidence”. Det betyr i praksis at bilen skal gi en avslappet og sofistikert opplevelse. Volvo XC60, med Inspired Confidenceprinsippet, skal gi en mer sporty følelse med mer direkte og skarpere servostyring.

 

Sporty

Med kunnskap om en sporty kjøreopplevelse i vår nye Volvo XC60 tar vi fatt på svingete veier. Siden bilen er utstyrt med luftfjæring velger vi kjøreprogrammet Power for sporty kjøring. 2,1 tonn høyreist Volvo oppfører seg helt annerledes enn jeg trodde på forhånd, for bilen er nesten uten krengning i svingene og med 255/ 40 profil på 21 tomms felg har man også godt grep.

Akselerasjonen i denne tunge bilen er bare herlig og man kombinerer elmotorens dreiemoment med bensinmotorens, slik at du har fullt trykk gjennom hele turtallsregisteret. 0-100 går på 5,3 sekunder.

Luftfjæring er absolutt å anbefale selv om man får bedre føling med veien via spiralfjærer. Fordelen med luftfjæring er mulighet til å tilpasse dempningen etter forholdene. Det kan bilen gjøre selv via de forskjellige kjøreprogrammene eller du kan programmere ditt eget oppsett. Hybrid-modus er det mest brukte programmet, da jobber bensin og elektromotor sammen for lavest mulig forbruk, men man kan også kjøre med bare elektrisk framdrift. Felles for kjøreprogrammene er at de påvirker også understellet om man krysser av for luftfjæring.

Takket være fleksibiliteten i systemet fanges de fleste ujevnheter opp av luftbelgene på motorvei og gir deg en meget behagelig kjøretur.

 

Offroad

På skogsvei er det bare å skifte til Offroad så heves bilen maksimalt. Det er bare å konkludere med at dette er muligens den beste bilen Volvo har laget når vi tenker helhetlig, Volvo XC60 er dessuten usedvanlig godt støydempet selv om vi kjører på 21 Tomms felg med lavprofildekk.

 

Riktig kjøremønster

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD hybrid er et godt kjøp. Bilen koster 734.000 med Momentum utstyrsnivå, men det er flere alternativ å velge mellom. I tillegg til T8 Twin Engine AWD, leveres Volvo XC60 som T6 AWD, T5 AWD, D5 AWD og D4 AWD.

Merk at alle utgavene av Volvo XC60 kommer med 4×4. Man må være klar over fordel og ulemper med ladbar hybrid når man velger sin Volvo XC60. De som har ca. fire mil arbeidsvei og muligheter for ladning på jobb, får utnyttet teknologien maksimalt siden jobbreisen går på ren strøm. Kjører man 40. 000 km i året og uten mulighet til lading, er antakeligvis diesel best, for å slippe unødig vekt av batterier.

 

Konklusjon

Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD hybrid er muligens den best tilpassede norgesbilen Volvo har laget, som ladbar hybrid er det bare 38. 000 i avgift. Man kjører over fire mil på ren strøm, har 407 hester AWD og Premium Volvo kvalitet til 734.000 med Momentum utstyrsnivå. Skandinavisk design og nye kjøreassistenter som gjør at Volvo ligger i teten innen sikkerhet.

 

Fakta Volvo XC60 T8

  • Motor: bensin + elektrisk
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 407 hk samlet
  • Moment: 640 Nm samlet
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 5,3 sekunder
  • Toppfart: 230 km/t
  • Forbruk blandet: 0,21 l/mil
  • Co2 utslipp: 41 g/km
  • Egenvekt: 2.115 kg
  • Tilhengervekt: 2100 kg
  • Lengde: 4,68 m
  • Bredde: 1,90 m
  • Høyde: 1,68 m
  • Akselavstand: 2,86 m
  • Utstyrsnivå: R Design
  • Bagasjerom volum: 1432 liter
  • Pris fra: Kr 649.900,-
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 881.700,-

 

 

Aktiver autopilot, da kjører bilen av seg selv under forutsetning av at veimerkingen er like god som på bildet.

 

Bagasjerommet måler 1432 liter med nedfelte bakseter, hybriden inneholder også ladekabel i motsetning til de andre motoralternativene.

 

Glasstak er tilleggsutstyr som er verdt å koste på seg, man slipper inn masse lys i kupeen.

 

Bakseteplassen er ikke formidabel, men helt grei til voksne.

 

Det var gode stoler i vår Volvo med R Design, legg merke til sitt sitteputen som gir god støtte også får de langbeinte.

 

Kjøreprogrammene påvirker også dempningen om man velger luftfjæring, høy bakkeklaring ved offroad og lav på motorvei.

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen