Entusiasten – uten begrensninger

81 år skiller i alder på Calles to siste anskaffelser på bilfronten, at bilene kommer fra to av de største hovedkonkurrentene i USA viser bare hvor utrolig bredt interesseområde Calle har innen bilhobbyen.
87 år skiller i alder på Calles to siste anskaffelser på bilfronten, at bilene kommer fra to av de største hovedkonkurrentene i USA viser bare hvor utrolig bredt interesseområde Calle har innen bilhobbyen.

 

Bil-entusiaster begrenser seg som oftest til en bilmodell og ofte også modellår. Calle Waagaard derimot har ingen begrensninger i sin bilinteresse.

 

Med Pontiac Trans Am i stallen fra tidligere begynte Calle Waagaard å lete etter et nytt GM-produkt. En nyere Chevrolet Corvette fra C6- generasjonen (2005-2013) fristet. For de uinnvidde betyr det at blant annet vippelyktene var byttet ut med vanlige lykter i forhold til femte…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
87 år skiller i alder på Calles to siste anskaffelser på bilfronten, at bilene kommer fra to av de største hovedkonkurrentene i USA viser bare hvor utrolig bredt interesseområde Calle har innen bilhobbyen.

 

Bil-entusiaster begrenser seg som oftest til en bilmodell og ofte også modellår. Calle Waagaard derimot har ingen begrensninger i sin bilinteresse.

 

Med Pontiac Trans Am i stallen fra tidligere begynte Calle Waagaard å lete etter et nytt GM-produkt. En nyere Chevrolet Corvette fra C6- generasjonen (2005-2013) fristet. For de uinnvidde betyr det at blant annet vippelyktene var byttet ut med vanlige lykter i forhold til femte generasjon.

Corvette C6 fikk en relativt stor oppgradering i 2008 med stor 6,2 liters LS3-motor på 430 hester og 6-trinn manuelt gir eller automat med Paddle shift. Akselerasjon fra 0-96 km/t går på 4.3 sekunder med den kombinasjonen. Denne oppgraderingen fristet bilentusiasten. Utfordringen ble å finne riktig bil.

 

 

Calles 2008 Corvette er registrert med små skilt, selv med nytt regelverk på plass var det en utfordring med å få godkjent bilen med rett skilt-type. Calle ventet fra desember 2016 til de nye skiltreglene trådte i kraft 1-6-2016 med å registrere bilen. Legg også merke til eksosanlegget i rustfritt med Z06 design, lyden er fabelaktig.

 

 

 

Jakten starter

Vi møter Calle Waagaard  for første gang ved hans idylliske hus med utsikt over elven og Fredrikstad by. Her forteller han blant annet hvordan han fant drømmebilen.

– Jeg kontaktet Øystein hos Corvette Store i Drøbak. Tanken var at de skulle holde utkikk etter en riktig bil til meg. Siden eieren av Corvette Store bor i Florida i vinterhalvåret startet også jeg jakten etter en passende bil i USA parallelt med Øystein.

– Da en 2008 modell Corvette med riktig motor i rett farge og lav kjørelengde ble annonsert var jeg ikke sen om å ringe Øystein, som inspiserte bilen. Det viste seg at bilen også var oppgradert med et rikholdig utstyr fra tilvalgslisten inkludert rustfritt «two-mode» eksos system som øker effekten til 436 hester. Med et slikt utgangspunkt ble det handel, forteller Calle.

 

Juksedør på siden, bilens eneste dør finnes på passasjersiden, denne er bare en illusjon presset i karosseriet.

 

 

2008 Corvette og 1921 T-Ford

Kjøpet ga tydeligvis mersmak for det står en 1921 T-Ford i garasjen også.

-Jeg snakket igjen med Øystein på Corvette Store når jeg så en annonse på 1921 T-Ford, hvor selger i Chicago ikke ønsket interessenter fra utlandet. Siden Øystein har adresse i Florida kontaktet han selger og gjennomførte handelen på vegne av meg. Selger tror fortsatt bilen er i USA, men den kom til Norge i samme container som min Corvette, og nå deler de garasje.

– Corvetten er klar til vinterlagring i et oppvarmet lokale og T-Ford-en skal vinterlagres i garasjen på grunn av ekte tre-eikefelger. Treverket tørker ut og eikene kan bli skeive ved lav luftfuktighet, forteller Calle, som er utdannet motor og maskiningeniør og har orden på detaljene.

 

Calle har sans for detaljer, riktig motor, alt tilgjengelig utstyr, riktig lakkfarge hvor rødt og sort går igjen i interiøret medførte at valget falt akkurat på denne bilen.

 

 

Gammel bil med artige detaljer

Apropos detaljer. Calles 1921 T-Ford har en rekke merkelige tekniske løsninger. Det at T-Ford-en mangler bremser foran registreres, men det er andre rariteter også.

– Ja, bremser foran anså man ikke som nødvendig i 1921, og man kan heller ikke stige inn i bilen fra førersiden da døren mangler. Karosseriplaten er riktignok formet som en dør, men de sparte på alt, så bilen har bare tilkomst igjennom døren på passasjersiden.

På plass i sete sitter man faktisk rett på toppen av bensintanken også. Siden bilen ikke er utstyrt med bensinpumpe er man avhengig av fall ned til forgasser. Det er heller ingen fare for at bilen blir stjålet. Pedalene er helt annerledes enn på moderne biler. Tre pedaler på gulvet opererer bilen sammen med gass spak og tennings spak på rattstammen. Pedalen, hvor vanligvis clutchen befinner seg, veksler i stedet mellom 1. og 2. gir.

Den midterste pedalen er revers og til høyre finner vi brems. Motoren er på hele 2.9 liter som produserer 20 hester, Ford oppga bensinforbruket til mellom 1,1 og 1,8 liter pr mil. Fargevalget var også enkelt, Henry Ford var sparsommelig og instruerte salgsteamet ifølge biografien slik: Any customer can have a car painted any color that he wants so long as it is black.

 

C6 kommer med vanlige lykter i forhold til femte generasjon. Skiltet foran er skjult på utstilling og vippes opp ved kjøring.

 

 

Viktig info

Calle Waagaard  ønsker å dele sin erfaring fra sine bilkjøp i USA med våre lesere. Hans import av hobby-biler har vært enkle siden profesjonelle importører blir brukt, da er man sikker på at alle papirene er i orden og toll og registreringen går enklere i Norge. Det er også viktig at forsikringene er på plass både for innlands frakt i USA og over Atlanteren.

Det lønner seg og å kjøpe en bedre, mer velutstyrt bil med lavere kilometer enn man muligens tenkte på i utgangspunktet. Calles Corvette er et godt eksempel, lav kjørelengde og masse utstyr på tilvalgslisten og en tidligere eier som har ivaretatt bilen. Slik blir det færre påkostninger når bilen står på kai i Norge. Calle Waagaard ønsker også å rette en takk til Amcar for teknisk bistand.

 

 

Calle er på tur hjem i kveldsmørket med sin Corvette.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen