Citroën lager unike bilmodeller og nå har de har truffet blink med småbilen Citroën C3. En bil som er markedets tøffeste småbil.
Citroën C3 kan leveres med eller uten sidepanelene Airbump®. Siden panelene er betydelig nedtonet i forhold til Cactus, syns vi Citroën C3 er penest med. Bilen får en helt annen designmessig helhet, i tillegg gir også Airbump en god beskyttelse mot skader. I Citroën Cactus kan Airbump takle et sammenstøt på opptil 4km/t, hvor mye panelene i C3 takler er uavklart, men at de forhindrer parkeringsskader er sikkert.
Citroën med ny fornuftig teknologi
Nye Citroën C3 kommer ikke bare med en verdensnyhet på teknologifronten. Innstegprisen er nemlig klasseledende: Kr. 169.900,-. På teknologisiden er vi vant med at nye bilmodeller oversvømmes av mer eller mindre fornuftig utstyr. Citroën derimot lanserer en fornuftig verdensnyhet i form at Dashcam i nye Citroën C3.
ConnectedCAM Citroën™ heter systemet med verdens første innebygde fabrikk-monterte kamera i fronten, som filmer trafikkbildet og lagrer bildene. Da har man bevisene man behøver ved en ulykke.
Sparer store summer
I mitt tilfelle kom en overlastet lastebil med pukk i motsatt kjørebane, med det resultat at en stein traff frontruten i 60 sonen. Det er helt umulig å registrere bilnummer i den farten, men med Citroëns Dashcam vil jeg sitte på film av hendelsen; bilde av bil, fører og tilhørende firma.
Bildene fra Citroëns kamera kan medføre at skifte av frontruten kan belastes riktig person og ikke forsikringens egenandel. ConnectedCAM Citroën™ er tilleggsutstyr, men verdt pengene siden man altså kan dokumentere ulykker overfor forsikringsselskapet.
Citroën Advancd Comfort program
Nye Citroen C3 er en helt annen bil enn sin forgjenger. På veien merker man et mykere understell som sørger for en meget behagelig kjøreopplevelse.
Citroën er med C3 tilbake til røttene hvor den myke franske kjøreopplevelsen er førsteprioritet. Endelig er det en bil i småbilklassen som skiller seg ut på dette punktet. Sprek er den også, med 1.2-liters bensinmotor på 110 hester. Denne 3-sylindrede, nedskalerte motoren har et herlig snerr ved gasspådrag, som passer til bilens råtøffe design. Forandringen skyldes at Citroën tenker en helhetlig komfort og til dette har de også laget et eget varemerke ved navn: Citroën Advancd Comfort program.
Minimalistisk
Innvendig er et minimalistisk dashbord med en ny 7-tommers berøringsskjerm med på å gi fører og passasjerer et romslig inntrykk i denne nye småbilen til Citroën. Luftigheten kan maksimaliseres ved å velge panorama glasstak. Tilleggsutstyret forsterker følelsen av romlighet og slipper inn mer lys.
Innvendig plass er også godt utnyttet. Nye C3 kan faktisk fungere som en familiebil takket være klassens største bagasjerom på 300 liter. Fire voksne får plass i bilen og bagasjerommet svelger kofferter til en uke i Syden. Dermed vil Citroën C3 kunne fungere som familiens eneste bil ,selv om den bare måler 3,99 m. Kjører man alene kan de langbeinte skyve førerstolen helt bak, en usedvanlig lang vandringsvei på teleskoprattet gir en avslappet kjørestilling. På motorveien satt jeg behagelig tilbakelent med rattet bokstavelig talt i fanget.
Unik tilpasning
36 forskjellige fargekombinasjoner gjør at din C3 kan bli helt unik. En- eller to-farget, med eller uten Airbump® sidepanel. Dette er ditt valg.
Innvendig kan man velge mellom tre ulike setebekledninger hvor Urban Red er min favoritt, slik kan bilen personaliseres helt etter eget ønske. Valgmulighetene har en også på motorfronten med siste generasjon motorer.
68, 82 og 110 hesters bensinmotorer er tilgjengelig sammen med to drivstoffgjerrige dieselmotorer på henholdsvis 75 og 100 hk. Citroën C3 får også en velfungerende tradisjonell EAT6 automatgirkasse. Denne automatkassen girer mykt og behagelig, og den har ingenting felles med den trege utgående EMG-girkassen.
Selvsagt er sikkerhets og hjelpesystem på plass i form av nøkkelfri adgang, bakkestart assistanse, blindsonevarsling og ryggekamera. C3 leveres også med Citroen Connect stemmestyring og ligger ikke tilbake på teknologifronten selv om dette er en liten bil. Citroën har med C3 lykkes i å komprimere målene til den vanlige familiebilen og laget en mer kompakt utgave som fungerer.
Konklusjon
Citroën har laget en liten bil hvor alt klaffer, prisgunstig innstegspris og etter min mening småbilklassens tøffeste design. Endelig finnes det et alternativ til stive og stumpe understell, Citroën C3 er myk og behagelig slik franske biler var tidligere. Citroen har denne gang lykkes med å lage en bil som burde være vesentlig dyrene til tross for noe hardplast på interiørsiden.
Citroen C3
Motor: R3 bensin
Slagvolum: 1,2-liter
Effekt: 110 hk
Moment: 205 Nm
Gir: 5-trinns manuell
0-100 km/t: 10,9 sekunder
Toppfart: 188 km/t
Forbruk blandet: 0,46 l/mil
Co2 utslipp: 103 g/km
Egenvekt: 1.165 kg
Tilhengervekt: 450
Lengde: 3,99 m
Bredde: 1,74 m
Høyde: 1,47 m
Akselavstand: 2,54 m
Utstyrsnivå: Exclusive
Bagasjeroms volum: 300liter
Pris fra: Kr 169.900,-
Pris prøvekjørt utgave: Kr 241.300,-