Audis nye konseptbil Audi Q8 sport concept vises frem for første gang på den internasjonale bilutstillingen i Genève. Den viser samtidig Audis visjoner for morgendagens SUV.
Karakteristiske aerodynamiske detaljer både foran og bak er en fremtredende del av Audi Q8 sport concept. I tillegg har den en banebrytende og svært effektiv drivlinje med en 3.0-liters TFSI sekssylindret hybridmotor. Med 476 hk og 700 Nm gjør den unna 0 til 100 km/t på bare 4,7 sekunder og har en topphastighet på 275 km/t.
Audi Q8 concept ble vist frem under bilmessen i Detroit i januar, mens debutanten i Genève er en mer sportslig versjon av denne. Den over fem meter lange, og to meter brede, bilen vekker oppmerksomhet og tilbyr massevis av plass for både passasjerer og bagasje. Innvendig finner man store berøringsskjermer, Audi virtual cockpit og head-up display med såkalt «utvidet virkelighetsteknologi». Dette systemet supplerer utvendig visning av trafikkforholdene foran bilen med virtuell informasjon for sjåføren.
Takket være regenerering på 20 kW blir drivstofforbruket lavt på Q8 sport concept. Sammenliknet med en modell utstyrt med en vanlig sekssylindret TFSI-motor bruker denne rundt én liter mindre drivstoff per 100 km, noe som tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 25 g/km.
– Drivlinjen på Audi Q8 sport concept er et stort skritt i retning av å optimalisere effektivitet og bærekraft i masseproduksjon, gjennom måten den kombinerer en mild hybridteknologi med TFSI-motoren, sier Rupert Stadler, styreleder i Audi AG.
Effektiv kraftpakke
For første gang kombinerer Audi en 450 hk 3,0 TFSI sekssylindret motor med en elektrisk drevet kompressor og et hybridsystem for regenerering. Generatoren er plassert mellom veivakselen og girkassen. Den kan også arbeide i motsatt retning – og dermed fungere som en elmotor. Når forbrenningsmotoren og elmotoren brukes samtidig vil den elektriske motoren ha ytterliggere 20 kW i effekt og ekstra dreiemoment på 170 Nm – noe som gir et totalt dreiemoment på 700 Nm. Resultatet er en rask akselerasjon uavhengig av hastighet eller turtall.
I tillegg til to turboer har bilen en elektrisk kompressor som gjør at bilen kan akselerere raskt og på samme måte som kun har vært mulig med diesel- og el-motorer tidligere. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og eliminerer dermed turboforsinkelse – på samme måte som på Audi SQ7.
Flere av Audi Q8s designelementer er inspirert av Audi Ur-quattro fra 80-tallet. Den flate og brede C-stolpen og de markerte skulderlinjene over hjulene er to eksempler.