Verdens raskeste stasjonsvogn

Tidenes heftigste E-Klasse er klar for bestilling. Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ og E 63 S 4MATIC+ stasjonsvogn har kraftreserver, akselerasjon og kjøredynamikk som tidligere var forbeholdt rendyrkede sportsbiler. V8-motoren, kjent fra AMG GT, yter i likhet med sedanen inntil 612 hk og 0-100 km/t går unna på vanvittige 3,5 sekunder. Stasjonsvognen koster fra 1.592.900 kr, mens sedanen starter på 1.512.900 kr.

Mercedes-AMG har allerede redefinert hva en luksussedan kan være med E 63 S 4MATIC+ sedan. Nå er begge modeller priset og tilgjengelig med en rekke innovative løsninger og ny teknologi som mangler sidestykke i klassen. Av de mest oppsiktsvekkende nyhetene…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidenes heftigste E-Klasse er klar for bestilling. Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ og E 63 S 4MATIC+ stasjonsvogn har kraftreserver, akselerasjon og kjøredynamikk som tidligere var forbeholdt rendyrkede sportsbiler. V8-motoren, kjent fra AMG GT, yter i likhet med sedanen inntil 612 hk og 0-100 km/t går unna på vanvittige 3,5 sekunder. Stasjonsvognen koster fra 1.592.900 kr, mens sedanen starter på 1.512.900 kr.

Mercedes-AMG har allerede redefinert hva en luksussedan kan være med E 63 S 4MATIC+ sedan. Nå er begge modeller priset og tilgjengelig med en rekke innovative løsninger og ny teknologi som mangler sidestykke i klassen. Av de mest oppsiktsvekkende nyhetene er det avanserte firehjulsdriftsystemet AMG Performance 4MATIC+ med 100% variabel kraftdistribusjon og AMG Cylinder management som sømløst kan deaktivere fire av sylinderne ved begrenset kraftetterspørsel for bedret drivstofføkonomi og redusert utslipp.

– E-Klasse har allerede vist seg å være en stor suksess i Norge, og med salgsstarten på de to nye toppmodellene når vi også ut til våre mest kompromissløse kunder, sier Kjetil Myhre, Direktør i Mercedes-Benz personbil.

Familieracer

I likhet med sedanen har designerne jobbet tett med aerodynamikkeksperter for å optimalisere balanse og marktrykk, alle elementer har en hensikt. Motoren er en 4-liters Twin-turbo V8 som genererer inntil 612 hk og 850 Nm, der toppmodellene får dynamiske motorfester som standard. Dette tillater uovertruffen komfort i hverdagen og økt presisjon og kjøredynamikk på bane. Kreftene distribueres via det innovative 4MATIC+ som kontinuerlig overvåker underlaget for optimalt grep. For førere som ønsker full kontroll kan man velge «drift mode» i Race-menyen på S-modellene. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus og deaktivert ESP. Stasjonsvognens akselerasjonen fra 0-100 km/t gjennomføres på 3,5 sekunder, mye takket være den nye nitrinns sportsgirkassen AMG SPEEDSHIFT MCT med svært raske girskift. Det gjør den til verdens raskeste serieproduserte stasjonsvogn.

Omfattende norsk standard

I Norge er premium pluss- og teknikkpakke standard på alle E 63-varianter. Det innebærer blant annet Wide Screen Cockpit, head-up display, 360-kamera, multibeam LED med 84 lysdioder, Burmester surround sound, panorama soltak, skinninteriør og memoryseter. Selv med utstyr til nærmere 130.000 kr inkludert, sørger den nye effektive motoren for at startprisen reduseres med nesten 300.000 kr, sammenliknet med utgående modell.

Sedanen lanseres i juni, mens stasjonsvognen er ventet til Norge i august.

Artikkelen fortsetter under annonsen