I dag viser Kia frem fire helt nye modeller på Geneva International Motor Show. Sports sedanen Stinger og helt nye Picanto har Europa-première, mens de ladbare hybridene Niro og Optima stasjonsvogn vises for første gang. (Full pressemelding med tekniske spesifikasjoner for alle modeller ligger vedlagt i link.)
“Stinger er den raskeste bilen Kia noensinne har laget, mens Picanto, som er en av Kias bestselgere i verden, har fått en moderne og sporty design med mye nytt utstyr. De nye ladbare utgavene av Niro og Optima Stasjonsvogn vil bidra til å nå vårt mål på 25% forbedring i drivstofføkonomi i 2020 i forhold til 2014-nivå. Variasjonen av nye modeller som vises her i dag sier noe om ambisjonen og den brede appellen til Kia og dets biler”, sier Michael Cole, Chief Operating Officer i Kia Motors Europe.
Alle de nye modellene vil få Kias unike 7-års / 150.000 km garanti.
Kia Stinger
Stinger er resultatet av år med dedikert design og utviklingsarbeid, og seks år etter Kia viste konseptbilen GT, blir Stinger nå satt i produksjon. Når den kommer for salg i løpet av fjerde kvartal blir den tilgjengelig med tre ulike motoralternativer. En kraftig 3.3-liters biturbo bensin V6 motor med 370 hk og 510 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 vil være på bare 5.1 sekunder, noe som gjør Stinger til den raskeste produksjonsmodell fra Kia noensinne.
De to andre motoralternativene er en firesylindret 2.0-liters turbo bensinmotor med 255 hk og 353 Nm, samt en 2.2-liters turbodiesel med 200 hk og 440 Nm som er ventet å stå for mesteparten av salget i Europa. Alle motorer kobles med en 8-trinns automatkasse. Stinger er den første bilen fra Kia der man kan velge mellom bakhjulstrekk og firehjulstrekk.
Helt nye Picanto
Kias designsenter i Frankfurt og Namyang, Korea, har samarbeidet om designen som har blitt mer sporty, ung og energisk. Utvendige mål er uendret, men Picanto har fått lengre akselavstand som sørger for bedre innvendig plass. Hjulene er plassert lengre ut, og endrede former med kortere overheng i front og lengre overheng bak gjør at bilen ser lengre ut.
Picanto har nå klassens største bagasjerom på 255 liter. Kjøreegenskapene er bedret og komfort nivået øker; flere forbedringer gjør at nye Picanto er bedre isolert, noe som fører til mindre støy og vibrasjoner. Picanto er nå den mest stillegående småbilen i segmentet. Sikkerheten er også forbedret; det er benyttet dobbelt så mye høyfast stål noe som gir et stivere karosseri, og Picanto er første bil i segmentet med automatisk nødbrems system.
Sentralt i interiøret sitter en stor 7’’ berøringsskjerm med navigasjon, og klargjort for Apple CarPlay™ og Android Auto™. Trådløs lading av mobiltelefon og USB-porter er tilgjengelig utstyr. Valgmulighetene for farger og interiør blir større enn før med 11 eksteriørfarger, samt fem ulike fargepakker i interiøret i tillegg til sort/ grått som er standard. For første gang leveres Picanto i utstyrsvarianten GT-Line, inspirert av det sporty uttrykket til Kias andre GT-modeller.
Fra lanseringsdato kommer Picanto med to bensinmotorer; en 1.0 liter på 67 hk, samt en 1.25 liter på 84 hk. Begge disse videreføres fra dagens modell, og det er 1.0 literen som blir aktuell for Norge. Fra oktober kommer også Kias spreke turbobensinmotor på 1 liter og 100 hk.
Niro Plug-in Hybrid: praktisk crossover med lave utslipp
Niro har de praktiske egenskapene til en crossover, god design og en ladbar hybrid drivlinje.Den er således først ute til å kombinerer to store trender: økt etterspørsel etter ladbare hybrider, samt økende vekst i crossover markedet. Niro Plug-in Hybrid kommer for salg tredje kvartal 2017.
Niro Plug-in Hybrid har en effektiv 1.6 ltr. bensinmotor, og en 8.9 kWh lithium-polymer batteripakke som kombineres med en kraftig 44.5 kW elektrisk motor. Måltall på elektrisk rekkevidde er på over 55 kilometer, samt CO2 utslipp på under 30 g/km (kombinert, New European Driving Cycle).
Batteripakken er plassert under gulvet i bagasjerommet og baksetet, og har minimal effekt på kabinplassen som er uendret i forhold til hybrid-versjonen. Bagasjerommet er på 324 liter, og bilen kan klargjøres for tilhengervekt opp til 1300 kg.
Niro Plug-in Hybrid har regenerativ bremseteknologi som lader batteriet, mens et nytt Eco Driving Assistant System (Eco DAS) gir fører veiledning om hvordan man kjører mest mulig effektivt under gjeldende kjøreforhold. Eco DAS inkluderer Coasting Guide Control (CGC) og Predictive Energy Control (PEC), som gjør fører i stand til å kjøre lengst mulig ved å foreslå kjørestil avhengig av veiens topografi. Berøringsskjermen viser til enhver tid batteriets nivå og plasseringen til ladestasjoner i nærheten.
Optima stasjonsvogn Plug-in Hybrid
Optima stasjonsvogn er den andre modellen som vises i Genève med ladbar hybrid drivlinje. Den nye modellen er bygget spesielt for Europa og får bagasjerom på 440 liter, 133 liter mer enn sedanen. En effektiv 2-liters bensinmotor kobles med en 50 kW elektrisk motor og en 11.26 kWh lithium-ion polymer batteripakke. Med totalt ytelse på 205 hk og dreiemoment på 375 Nm, er måltall for elektrisk rekkevidde på over 60 kilometer, og et CO2 utslipp på 34 g/km (kombinert).
Optima stasjonsvogn kommer til Norge kun i en versjon, og vil være meget godt utstyrt. Blant annet en stor 8’’ infotainment skjerm, Harman Kardon lydsystem, trådløs mobillader, Android Auto™ og Apple CarPlay™ og Kia Connected Services levert av TomTomTM. Optima stasjonsvogn vil ha en rekke aktive sikkerhetsteknologier som blant annet ryggekamera, filskiftvarsler med lane keep assist system og automatisk nødbrems som hjelper fører å unngå eller redusere effekten av en kollisjon.
Optima stasjonsvogn Plug-in Hybrid kommer for salg i juli 2017.