Arteon tilfører VW ny modellrekke

På bilmessen i Genève viser Volkswagen frem det som er en helt ny modell – Volkswagen Arteon. Den linjelekre GT-bilen blir merkets mest eksklusive modell.

Arteon er en moderne gran turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje, og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

– Arteon kombinerer designelementer fra klassiske sportsbiler med elegansen og plassen til en fastback. Det er en nymotens gran turismo-bil som appellerer til både hjerte og hjerne, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff.

Den nye modellen er basert på…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På bilmessen i Genève viser Volkswagen frem det som er en helt ny modell – Volkswagen Arteon. Den linjelekre GT-bilen blir merkets mest eksklusive modell.

Arteon er en moderne gran turismo-modell som leverer både komfort, sportslighet og moderne design til en fornuftig pris. Bilen plasserer seg over Passat i Volkswagens modellportefølje, og vil med det være Volkswagens toppmodell i Europa.

– Arteon kombinerer designelementer fra klassiske sportsbiler med elegansen og plassen til en fastback. Det er en nymotens gran turismo-bil som appellerer til både hjerte og hjerne, sier Volkswagens designsjef Klaus Bischoff.

Den nye modellen er basert på Volkswagens modulbaserte plattform MQB. Den tverrstilte motoren bidrar til økt innvendig plass, og det samme gjør akselavstanden på 2841 mm. Totalt sett måler Arteon 4862 millimeter i lengderetningen – og kombinert med bredden på 1871 mm og høyden på 1427 mm danner dette grunnlaget for bilens dynamiske proporsjoner.

– De atletiske linjene er også et uttrykk for et funksjonelt og helhetlig konsept. Form og funksjon møtes på en moderne måte, og Arteon har, takket være den lange akselavstanden og den store bakluken, både mer plass og fleksibilitet enn en tradisjonell sedan, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.

Et av de viktigste designelementene er den ekspressive fronten. Panseret som strekker seg både ned mot grillen og delvis ned mot forskjermene er med på å gi bilen karakter. Det samme gjelder grillen som strekker seg i hele Arteons bredde og på den måten bidrar til å forsterke inntrykket av en bred og muskuløs bil med sportslige aner. Også formene langs siden, med brede skjermer, hjul i størrelser opp til 20 tommer og en kraftig skulderlinje, forteller om bilens sportslige karakter.

DSG som standardutstyr

Gran turismo-konseptet innebærer også i stor grad praktiske egenskaper. I tillegg til det linjelekre utseendet byr Arteon på komfortable sitteplasser til fem personer samt et bagasjeromsvolum på 563 liter som kan økes til 1557 liter ved å legge ned baksetene. Den store bakluken bidrar også til at innlasting er vesentlig enklere enn i en tradisjonell sedan.

Under panseret kan Arteon leveres med seks forskjellige motoralternativer fra 150 til 280 hestekrefter. Alle motorene er moderne, firesylindrede turbomotorer med direkte innsprøytning. De første to kraftnivåene byr på like ytelser for bensin- og dieselmotorene: 150 og 190 hestekrefter. Den kraftigste dieselmotoren yter 240 hestekrefter, mens toppmodellen med bensinmotor yter 280 hestekrefter. Alle Arteon i Norge leveres med DSG automatgir som standard. 4MOTION firehjulsdrift vil være standard på 190hk og 240hk TDI samt på 280hk TSI.

Mye tilgjengelig utstyr

For å matche bilens fremtidsrettede utseende, har den også blitt utstyrt med topp moderne assistentsystemer. Blant annet kan Arteon leveres med siste utgave av adaptiv cruise control (ACC) som nå tar hensyn til ting som fartsgrenser og ruteinformasjon og justerer farten deretter. Også de nye dynamiske kurvelysene tar nå hensyn til data om veien. Ved å ta i bruk informasjon fra bilens GPS-system kan de lyse opp svingene allerede før sjåføren svinger. Arteon er også utstyrt med andre generasjon Emergency Assist som både bremser ned bilen og styrer den mot høyre (så lenge det er klart) dersom sjåføren får et illebefinnende.

Arteon vil være tilgjengelig i to forskjellige utstyrsversjoner i Norge: Elegance og R-Line. Førstnevnte er fokusert på premiumsegmentets materialer og designtrekk, mens R-Line-modellene er utformet for kundene som setter pris på bilens sportslige gener – i likhet med på Volkswagens andre R-Line-modeller.

Basert på de to utstyrsnivåene kan bilen personaliseres i stor grad, og en lang rekke ekstrautstyr er tilgjengelig – som for eksempel panoramasoltak, massasjeseter og tofarget nappaskinninteriør.

Arteon vil produseres på Volkswagens fabrikk i Emden nordvest i Tyskland. Her har man direkte tilgang til havet – noe som gjør det til det perfekte stedet å produsere Arteon som vil lanseres i en lang rekke markeder over hele verden. Til Norge kommer bilen allerede til sommeren, og det vil bli åpnet for bestilling i løpet av kort tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen