Ford Mustang er ingen nykommer på det norske markedet, Mustang ble solgt via autoriserte forhandlere i årene 1966 -`69, da var det slutt. Nå er verdens første «Pony car» tilbake mer potent enn noen gang.
Mustang har en helt spesiell historie, Henry Fords filosofi var å lage en rimelig bil vanlige arbeidsfolk, men så tøff som mulig. Den første bilen rullet av samlebåndet 9. mars 1964 og debuterte 17.april med en pris på $2,368. I 1966 var det allerede solgt over 1,4 millioner eksemplar av Ford Mustang. I motsetning til «Muscle car» hvor man satt inn den største og dyreste motoren i kombinasjon med skuddsikker bakaksel var Mustang liten og lett og ga veldig mye kjøreglede med små motorer.
`65 Mustang
Minste motor i `64 var en rekkesekser på 101 hester, men også en liten 260-cu.in V8 på 210 hk var tilgjengelig. Entusiastene måtte vente til `65 før de kunne velge en 289-cu.in. V-8 på 271 hester, de som fremdeles eier en 65 Mustang med original 289 High Performance K-kode motor sammen med 4-trinns manuell har et samleobjekt av dimensjoner i dag.
Veien til suksess
Mustang er et helt eget konsept som ikke skal sammenlignes med andre biler, glem rendyrkede sportsbilers rundetider på Nordsløyfa og all kritikk fra enkelte motorjournalister ikke forstår konseptet Mustang. For Mustang er ingen supersportsbil, hvor man behøver å fokusere på rundetider til biler som er uoppnåelige for fork flest. Suksessen til Mustang har vært på grunn av den har vært oppnåelig prismessig for den vanlige mannen i gata. En 16- åring hadde muligheten i 1966 til å leie en 1966 Ford Shelby Mustang GT350-H til 17 dollar dagen, da er det bare å skli inn på den lokale Dineren hvor klassekameratene henger og åpne døra for skolens mest populære jente. Hun hopper inn og du forsvinner i en røyksky med et herlig brøl fra 306 hk V8. Slike scener gir varige inntrykk for de som står igjen på Dineren, og vi kan se det samme inntrykket Mustang gir over femti års senere når vi observerer turister på USA-ferie i sine Mustang leiebiler. De kjører nedcabbet i solskinnet med et stort glis er fellesnevner fordi opplevelsen av å kjøre Mustang er noe de har drømt om hele livet og da spiller det ingen rolle om man blir solbrent. Mustang har vært tilgjengelig for folk flest og dette er også nøkkelen til suksess.
50 år senere…
Over 50 år etter introduksjonen av mustang tar jeg plass i førersetebare for å konstatere at konseptet er nesten uforandret, likhetene med første modell i 1964 er fremdeles merkbare. Retro designet er bare herlig, alle som har hatt en viss nærhet med mustang vil føle seg hjemme. Vi kjenner igjen de tredelte baklyktene som sitter innfelt med innpress som bakenden til `67 Fastback. De runde markeringslysene i fronten har aner fra`64 og slik kan vi fortsette. 2016 er forresten første år Ford Mustang leveres med uavhengig bakstilling, i alle år kunne ikke Mustang leveres med annet en stiv bakaksel, noe erkekonkurrenten Camaro utnyttet i sin markedsføring den senere tid. Nå er Mustang endelig tilgjengelig for en bred kundegruppe i Norge ved god hjelp av en avgifts gunstig 2.3-liter motor på 317 hester.
Samme motorkonsept
Vi må huske at Mustang er en bil til 23. 000 dollar i USA så den gir ikke en Premium-følelse selv om interiøret ser bra ut i 2016-modellen, her i avgifts landet er 2,3-liter 4-sylindret Ecoboost utgaven er et hyggelig bekjentskap siden den senker innstegsprisen til kr ….., da er plutselig Mustang til tilgjengelig til langt flere. Samme motor sitter forresten i Ford Focus RS, motoren gir hele 317 hester i Mustang og sprinten 0-100 går på 5,8 sekunder. I Norge regner vi med at over 90 prosent av alle Mustanger blir levert med denne motoren, men det er også andre alternativer.
Mustang GT
Ford Mustang GT bygger videre på samme tradisjoner som i starten av GT karrieren med ekte amerikansk 5.0-liter V8 med lang slaglengde, motoren yter 421 hester med 524 Nm moment. Mange amerikanere lever fremdeles etter slagordet «There’s no substitute for cubic inches», slagordet ble til i februarutgaven av Sports Car Illustrated i 1957 og brukes fremdeles.
Ren nytelse
Nå kan vi endelig nyte Mustang legenden med full garanti igjennom utvalgte Ford Forhandlere i Norge, vår bil var naturlig nok en Ford Mustang Fastback med 2,3-liter 4-sylindret EcoBoost med manuell girkasse. For en V8-entusiast blir 4 sylindre puslete, men når det er sagt er effekten i motoren bra med sine 317 hk og den gir fra seg en dyp knurring ved gasspådrag. Liten motor gir også lettere front og bedre balanse av bilen som for øvrig har et stramt europeisk oppsett. Europautgaven og den Amerikanske utgaven vi har kjørt tidligere er to ganske forskjellige biler. Her i Europa leveres Mustang med et stammere understell enn Mustanger vi har kjørt i USA, dette gir mye mer sporty bil med bedre svingegenskaper. Endelig er uavhengig bakaksel på plass og velger du Recaro skinnseter forsterkes følelsen av en sportsbil. Man skulle tro at man kulle være blasert i denne jobben hvor man kjører nesten femti nye biler i året, men jeg satt også med et herlig flir i Mustangen. Du må forvente at medtrafikanter gir deg tommelen opp og ungdom som venter på bussen «heier» deg fram, men dette er bare en liten del av opplevelsen av å kjøre mustang, ettersom dagene går er det helt glemt at bilen ikke har V8. 2,3-liter EcoBoost sammen 6-trins manuell girkasse passer faktisk godt til denne nye Mustangen, og med 4 forskjellige kjøreprogram finner man fort sin egen favoritt, det er ingen hemmelighet at sport-modus ble mest brukt. Motorresponsen øker og lydbildet blir råere, slår man av kjøreassistantene er det mulig å leke seg litt også. Rompa slipper lett og gir den spesielle Mustang følelsen, Nykommeren er faktisk blittartig å på svingete grusveier, tidligere var Mustang kjent for heftige burnouter og gode tilder på kvartmila, nå er det en helt anen bil med euro-oppsett.
Konklusjon
Europa-utgaven av Ford Mustang er bedre tilnærmet europeisk oppsett enn noen gang tidligere. Stamt understell i kombinasjon med en lett motor i fronten og en helt ny delt multilink bakaksel har forbedret svingegenskapene betraktelig. Selv de mest hardbarkede V8 entusiastene vil bli positivt overasket når det tester ut Mustang med minste motor. 2,3-liter EcoBoost vil bli inngangsporten til Mustangverdenen for de aller fleste.