Opel Frontera Electric – Rimelig og romslig SUV

Opel har lansert en rekke spennende nye modeller i det siste. Nå er turen kommet til Opel Frontera Electric. Den nye Frontera er designet og utviklet i Rüsselsheim, Tyskland, og byr på kjøreegenskaper i tråd med resten av modellene i Opel-familien.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Frontera Electric fyller et hull i Opels modellprogram ved å tilby en kompakt SUV i det laveste prissegmentet – med en startpris på kun kr 249.900. Dermed får man mye bil for pengene, spesielt med tanke på størrelsen.

Frontera måler 4,38 meter i lengden og har et bagasjerom på hele 460 liter. Til sammenligning er den andre generasjonen Kia Soul Electric – som er et vanlig syn på norske veier – 18 cm kortere og har bare 315 liter bagasjeromsplass. God plass til lav pris er med andre ord Fronteras varemerke. Ulempen? Rekkevidden er på 305 km for å kunne holde prisen lav på en såpass stor bil.

Rekkevidde og lading – holder for de fleste
Frontera Electric leveres med et 44 kWt batteri som gir en rekkevidde på inntil 305 km (WLTP), og bilen støtter hurtiglading på opptil 100 kW. Selv om rekkevidden ikke er banebrytende, er det tilstrekkelig for mange elbilbrukere – spesielt i Norge hvor avstanden mellom ladestasjoner er kort.

De som har kjørt elbil i noen år har gjerne et mer avslappet forhold til rekkevidde enn førstegangskjøpere. De fleste ønsker uansett en kort pause etter tre timers kjøring, og da kan man lade samtidig. Undertegnede har faktisk ikke hurtigladet sin elbil én eneste gang de siste tre årene – til tross for en rekkevidde på omtrent 350 km.

Innvendig plass og praktiske detaljer
Plassforholdene imponerer. Med en selger på 1,86 m i førersetet og undertegnede på 1,88 m i baksetet, er det fortsatt fem cm klaring til seteryggen og ingen problemer med takhøyden. Kjøreturen ble gjort uten å justere førersetet til en mer tilbakelent posisjon, noe som bekrefter at Frontera oppleves som en fullverdig familiebil.

Vår testbil var toppmodellen GS til kr 279.900. Vi tror de fleste velger denne utgaven, da den byr på alt av forventet utstyr: trådløs mobillading, trådløs Apple CarPlay og Android Auto. GS-setene er en enklere versjon av Opels anerkjente førerseter, Opel Frontera har manuell justering. Likevel beholdes kjernen i Opels setefilosofi – nemlig en utsparing for halebeinet, utviklet i samarbeid med den tyske ryggforeningen. Komforten er utmerket.

Fysisk betjening og solid føreropplevelse
Opel har valgt fysiske knapper for betjening av de viktigste funksjonene – en velsignelse i dagens trykkskjerm-dominerte bilverden. Alt er logisk plassert og enkelt å bruke. Det er heller ingen utstyr vi savner i GS-utgaven. Filosofien er tydelig: Å lage en fullverdig familiebil til lavest mulig pris, uten å gå på bekostning av det viktigste.

Støynivå og kjørekomfort
I denne prisklassen er det forventet med hardplast i interiøret, men vi ble positivt overrasket over hvor lite støy bilen produserer i motorveishastighet. Myke overflater absorberer riktignok mer lyd, men her har Opel gjort en god jobb med støydemping.

Styringen er presis, og bilen oppleves lett på rattet i by og på landevei. På motorvei kunne man ønsket seg noe mer mindre motstand i styringen. Understellet er middels stramt, og bilen føler underlaget godt uten å duve over ujevnheter.

Det er behagelig å kjøre en bil der betjening er logisk plasser og bilen ikke gir fra seg unødige lyder som fjerner fokus på trafikkbildet. Den eneste «ulyden» er det lovpålagte varselet om overskridelse av fartsgrensen. I stedet kan man nyte musikk via trådløs strømming gjennom bilens seks høyttalere.

Fokus på føreren
Et stort pluss er at filholderassistenten enkelt kan deaktiveres med en fysisk knapp på venstre side – i stedet for å måtte navigere i en skjerm. Det gir føreren bedre fokus på veien og bidrar til en mer naturlig kjøreopplevelse. Vi sitter høyt med store vindusflater og god oversikt fremover. SUV-følelsen er på plass, selv om bilen ikke leveres med firehjulstrekk.

Ryggkameraet med 130 graders vinkel gir god oversikt bakover og avdekker hindringer i blindsonen. Opel Frontera Electric GS har utstyret man trenger, og takket være lav egenvekt klarer de 113 hestekreftene seg helt fint til vanlig kjøring – også når vi fletter ut på motorvei i riktig hastighet uten å bruke hele akserasjonsfeltets lengde.

Konklusjon
Opel Frontera Electric har funnet sin plass i markedet ved å tilby en romslig og moderne SUV til en svært lav pris. Rekkevidden på 305 km holder for de fleste daglige behov, og når valget står mellom en splitter ny og velutstyrt Frontera – eller en bruktbil i samme prisklasse – burde avgjørelsen være enkel. Selv utstyrsnivået «Edition» har viktige sikkerhetselementer som Intelli-LED hovedlys, automatisk nødbrems og filholderassistent. Likevel er det GS-utgaven de fleste vil velge, og det med god grunn.

 

Fakta Opel Frontera Electric

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 113 hk
  • Moment: 124 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 12,1 sekunder
  • Toppfart: 143 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 305 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,85 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.514 kg
  • Tilhengervekt: 350 kg
  • Lengde: 4,8 m
  • Bredde: 1,79 m
  • Høyde: 1,65 m
  • Akselavstand: 2,67 m
  • Utstyrsnivå: GS
  • Bagasjeromsvolum: 460 liter
  • Pris fra: Kr 249,900. –
  • Pris prøvekjørt: 279.900.-

 

SUV-design gir høy taklinje og dermed god takhøyde – også for høye passasjerer bak.
Romslig bil til lav pris. Opel Frontera Electric gir potensielle kunder et vanskelig valg: ny familiebil eller bruktbil til samme pris?
Den norske skiluken mangler, men bagasjerommet på 460 liter veier opp.
Trådløs ladeplate og trådløs Apple CarPlay/Android Auto – sjelden i denne prisklassen.
Ingen «frunk», men svært god bagasjeplass på hele 460 liter.
GS er toppmodellen – og verdt den lille prisforskjellen.
God plass i baksetet. 5 cm klaring foran knærne og god takhøyde – selv for høye personer.
Bagasjerom på hele 460 liter selv med oppreiste bakseterygger.
Ringtesten avslører harde interiørflater, men heldigvis uten blank pianolakk som tiltrekker fingeravtrykk og støv.
Selv med manuell justering er GS-setene komfortable og følger Opels filosofi med ryggvennlig design.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen