Hongqi EHS7 – En stor og prisgunstig SUV

Hongqi EHS7 er lillebroren til EHS9, men er fortsatt en SUV som måler hele 4,93 meter i lengde og nesten to meter i bredde. Denne familie-SUV-en har plass til hele familien til en gunstig pris.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi kan ikke unngå å nevne storebroren EHS9, som ble utviklet med hjelp fra nøkkelpersonell hentet fra øverste hylle for å lage en luksuriøs modell. EHS9 har en front man ikke kan forholde seg nøytralt til. Designet er inspirert av Rolls-Royce og Bentley, og vi ble positivt overrasket over bilens kvalitetsfølelse og ikke minst de komfortable kjøreegenskapene under prøvekjøringen.

 

Høy effekt, lav pris
Personlig tror jeg at Hongqi EHS7 vil appellere til en langt bredere kundegruppe. Det er en stor bil, men samtidig tilpasset de fleste norske garasjer, og med en startpris på 479.000 for utstyrsnivået Comfort med bakhjulsdrift. For å få 4WD og 500 km rekkevidde, må man opp til Premium-utstyrsnivå, som koster 499.900. Med denne modellen får man samme luksuriøse opplevelse som i storebror EHS9.

De to utstyrsnivåene med 4WD har imponerende effekt. EHS7 Premium og Exclusive 4WD har to elektriske motorer med maksimal effekt på henholdsvis 202 kW og 253 kW, og kan akselerere fra 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder. Den samlede effekten er 619 hk.

 

Et smart valg
Denne gangen var det ikke toppmodellen Exclusive vi testet, men den rimeligere Premium-versjonen. Et smart valg, ettersom man får en meget godt utstyrt bil for under 500.000 med dette utstyrsnivået. Når vi setter oss i førersetet, legger vi merke til den gode materialkvaliteten og de behagelige sportssetene. Dere vil nok tro at setene er trukket i skinn, men de er faktisk kunstskinn i Premium og ekte skinn i Exclusive. Ringtesten avslører en høy andel myke materialer. Et lite trykk på knappen som åpner døren, får førersetet til å bevege seg til bakerste posisjon, noe som gjør det lettere å stige ut av bilen automatisk.

Det er lenge siden jeg har kjørt en bil med så god takhøyde – ingen problemer for førere på over 2 meter. Når vi utfører den vanlige testen ved å sette oss bak, er plassen for baksetepassasjerer også imponerende. Den høye takhøyden gjør det mulig å lage høye sitteputer i baksetet, slik at man får støtte under låret, akkurat som vi er vant til i førersetet. Mange konkurrerende elbiler har lave sitteputer og mangler brønn til føttene, noe som gir dårlig støtte på den fremste delen av sitteputen. Baksetet er spesielt velegnet for barneseter.

Vintersolen slipper inn via et panoramaglastak, som er standard på alle utstyrsnivåene. Når vi snakker om smarte valg, må det nevnes at vår demobil har 619 hester, 4×4, et 85 kWh batteri, og en rekkevidde på 460 km (WLTP). Maksimal ladeeffekt er 250 kW, og lading fra 10-80 % skal være unnagjort på 25 minutter under optimale forhold. Hvis du vil ha Exclusive-utstyrsnivå, må du betale 151.455 ekstra, men vi tror Premium-utstyrsnivået vil bli bestselgeren. Riktig forhold mellom pris og rekkevidde er avgjørende.

 

Flyter langs veien
Som vanlig rekker jeg ikke frem til bilens berøringsskjerm fra min favorittposisjon langt bak i førersetet, så deaktiverer jeg de irriterende kjøreassistentene jeg ikke ønsker å bruke før kjøreturen. Jeg setter girspaken i Drive, som er lik den hos Mercedes, med riktig girmønster og Park-knapp på siden. Vi «flyter» av gårde med kurs mot en snødekt vei, og Hongqi EHS7 har et eget kjøreprogram for snø som vi ønsker å teste. Bilen akselererer svært forsiktig uten hjulspinn, slik at grepet er maksimalt til stede. Selv om bilen har firehjulstrekk, ville det normalt vært vanskelig å få kreftene ned i bakken, men ikke med dette kjøreprogrammet.

Vi bytter til Comfort-kjøremodus, og bilen er svært behagelig å kjøre. Faktisk er Hongqi EHS7 ganske lik storebror EHS9 når det gjelder hvordan bilen føles på veien, hvor ujevnhetene dempes ved lang fjæringsvei, og uten den harde returkompresjonen man ofte får i humper på motorveien, takket være CDC-demping som gir kontinuerlig kontroll over dempingen. Fordelene med CDC inkluderer blant annet forbedret stabilitet og økt sikkerhet. Bevegelsene til bilen føles rett og slett riktige. Vår modell har faktisk ikke luftfjæring, som gir mulighet til å senke og heve bilen for å kontrollere bakkeklaringen, og som optimaliserer kjøreegenskapene i ulike forhold sammen med bakhjuls styring. Luftfjæring er derimot standard på Exclusive-utstyrsnivå og kommer til en høyere pris. Vi skal ikke se bort fra at designer Giles Taylor, med bakgrunn fra Rolls-Royce og Jaguar, har overført litt av luksuskonseptet fra disse merkene til Hongqi EHS7.

 

Kjøreegenskapene fokuserer på komfort og en behagelig kjøretur som gir en følelse av å «flyte» av gårde langs veien, enten man velger topputgaven med luftfjæring eller vår prisgunstige demobil. Det eneste jeg er skeptisk til på Hongqi EHS7 er glidebryterne og knappene for betjening. Når bilen beveger seg, er det alltid enklere å bruke tradisjonelle knapper med tydelig tilbakemelding på ratt og klima.

 

Konklusjon
Hongqi EHS7 er en kombinasjon av kinesisk bilteknologi med et svært høyt utstyrsnivå, samtidig som designet er inspirert av europeisk ekspertise. Giles Taylor og hans team i München har designet bilen, og på veien gir Hongqi EHS7 en luksuriøs følelse som minner om storebror EHS9, med lang fjæringsvei og lavt støynivå innvendig. Med Premium-utstyrsnivået får man en stor, velutstyrt familiebil med 619 hester, 4×4, og 460 km rekkevidde til under 500.000.

 

FaktaHongqi EHS7

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 619 hk
  • Moment: 756 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 4,2 sekunder
  • Toppfart: 190 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 460 km WLTP
  • Forbruk blandet: 1,71 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 2.385 kg
  • Tilhengervekt: 1.500 kg
  • Lengde: 4,93 m
  • Bredde: 1,99 m
  • Høyde: 1,49 m
  • Akselavstand: 3,00 m
  • Utstyrsnivå: Premium
  • Bagasjeroms volum: 643 – 1.709 liter
  • Pris fra: Kr 479,900. –
  • Pris prøvekjørt: 499.900.-

 

Meget god plass i baksetet for passasjerer. Legg merke til at det er støtte for undersiden av låret helt fremme, noe som er ganske uvanlig i elbiler.
Vi kjørte Premium-utgaven med vanlig fjæring, og den er likevel behagelig på brostein.
Et lys viser hvor man skal sette foten for at bagasjerommet skal åpnes automatisk.

Hongqi EHS7 går rett inn i segmentet for store SUV-er med en lengde på 4,92 meter. Velger man Premium utstyrsnivå, slipper man unna med 499.900.
Praktisk knapp for å bytte kjøreprogram på rattet.
Også i denne bilen rekker jeg ikke frem til berøringsskjermen fra førerstolen uten å lene meg frem.
Ringtesten avslører myke materialer i interiøret. Hardplast nederst på dørene, men det er vanlig også blant Premium-merkene.
Meget god materialkvalitet og lekkert gjennomført.
Pianolakk er nærmest umulig å holde rent; synlige fingeravtrykk overalt.
Premium-utstyrsnivået har interiør i kunstskinn. For ekte skinn må man opp til topputgaven, men det er faktisk ikke lett å se forskjell.
Bilen har en lastemulighet på 643 liter (målt til taket) og hele 1709 liter med nedfelte bakseter.
Man har også mulighet til å justere vinkelen på bakseteryggen.
40/60 bakseteløsning med midtkonsoll.
Panorama soltak er standard på alle utstyrsnivåer.
Siden bilen er designet i Tyskland, har den et typisk nordisk interiør med lange, gode sitteputer.
Under panseret finnes det ekstra oppbevaringsplass i form av en «Frunk».
Et eget kjøreprogram for snø er viktig i Norge.
Forvarming av batteri er på plass, og dermed blir tiden på ladestasjonen kortere.
Slik skal det gjøres. Riktig girmønster, slik det har vært siden automatgiret ble lansert. Det er faktisk merkelig at man tillater typegodkjenning av biler med motsatt girmønster, da det kan føre til at man rygger når man skal kjøre fremover.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen