Dongfeng Nammi Box – BILLIG BIL!

Med 1,88 på strømpelesten, trodde undertegnede at han var utenfor målgruppen til nye Dongfeng Nammi Box som måler 4,05 meter. Det er veldig lett å innta en forhåndsprogrammert holdning før prøvekjøring, men det endret seg underveis.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Man blir ofte overasket over hvor god plassutnyttelse det er i en elbil kontra utgaver med forbrenningsmotor, ofte en hel bilklasse forskjell i innvendig plass. Slik er det med Dongfeng Nammi Box også.

Ny eller brukt?
Dongfeng er ingen nykommer på markedet, faktisk en av de fire største bilprodusentene i Kina.
Dongfeng Nammi Box derimot er helt ny og går rett inn i strupen på bruktmarkedet siden man kan kjøpe en ny bil til bruktbilpris. Med en startpris på kr, 199.900, – pluss leveringsomkostninger, vil det medføre et vanskelig valg for potensielle kunder, ny rimelig bil, eller brukt til samme pris?

To batteripakker
Vår demobil var noe dyrere siden vi tror de fleste vil velge den største batteripakken og dermed få tilgang til 310 km. rekkevidde.
Vi skal sammenligne med første generasjon Kia Soul ev, som kom i 2014 med lengde på 4,14 meter og et bagasjerom på 281 liter. Oppgitt rekkevidde for Soul EV ved introduksjonen i 2014 målt etter en optimistisk NEDC standard var på 212 eller 250 kilometer, langt kortere etter vår nye målestandard WLTP.
Denne Kia-modellen solgte meget godt.»Vår» Dongfeng Nammi Box, med største batteripakken, går 310 km WLTP og har hele 326 liter bagasjeromskapasitet. Dermed burde det være et meget stort marked for denne småbilen som faktisk er overraskende stor innvendig.

Ny fabrikk
Dongfeng satser på Europa. Det er også samtaler i gang med italienske myndigheter om å bygge Dongfeng Nammi Box på ny fabrikk i Italia. Denne strategien viser at de virkelig ønsker å satse på det europeiske markedet.
Takket være elbilens plassfordeler har vi ingen problemer med å finne riktig sittestilling i førerstolen med 6 veis justering. Vi legger også merke til at døren mangler dørstolpe rundt vindu og bilen har et moderne interiør.

Relativt dypt
Med 4-5 cm fram til stolryggen foran, betyr at man kan frakte fire ganske store personer samtidig uten problem. Man har valgt å ikke bruke batterimoduler i bunn av gulvet, der baksetepassasjerene har plass til føttene. En brønn som medfører langt bedre sittestilling bak, er en fordel. Dette er ganske uvanlig siden vi er vant til at elbiler har batterier helt opp til dørtreskelen, men ikke Dongfeng Nammi Box.
Bagasjerommet er relativt dypt, og dermed praktisk med plass til stående kofferter og måler 326 liter, men man skal ikke bare se liter, praktisk utnyttelse er viktigere. Feller man ned seteryggen, øker plassen til 900 liter, men i to høyder, siden gulvet ikke er flatt.

Urban bil med riktig rekkevidde
I bykjøring konstaterer vi at en liten urban bil faktisk har mange fordeler; enkel å parkere, meget lavt strømforbruk, helt nede på 1,06 kWt/mil i bykjøring, og likevel har man en bil med helt grei rekkevidde til langtur.
Vi har alle forskjellige referanser for behov av rekkevidde, enkelte bare må kjøre til hytta på fjellet uten ladestopp. Min personlige referanse er Sarpsborg – Gardermoen parkering uten ladestopp siden vi har opplevd kø på ladestasjonene i Oslo området ved enkelte klokkeslett. Fra østfoldbyene til Gardermoen, har Dongfeng Nammi Box ingen problem med rekkevidden.
Bilen har også en meget spesiell detalj for de med behov av et ladestopp, man kan legge ned setet og bilen forvandles til en seng man kan nyte. Skal man ha et ønske om en oppgradering på senere modell må det være litt raskere ladekapasitet. Nå er maks ladeeffekt 70 kW.

Morsom å kjøre
Motormagazinet likte å kjøre bilen i urbant miljø, rett og slett en morsom bil. Det er lenge siden vi har kjørt en så lett elbil, faktisk er 95 hester tilstrekkelig for en artig kjøreopplevelse med vekt på 1 325 kg.
Vi veksler mellom de forskjellige kjøreprogrammene. Skal man være veldig pirkete, er styrings responsen en anelse merkelig i Comfort. Servotrykket virker lavt rundt nullpunktet på rattet, men veldig bra tilbakemelding fra rattet i Normal og Sport. vi skal ikke se bort fra at denne helt nye bilen vil få programoppdateringer, som medfører forandringer på dette etter hvert.

Smart valg
Vanligvis foretrekkes fysiske knapper til betjening. Denne bilen har en meget enkel og brukervennlig betjening fra berøringsskjerm, trykk på lampen, så bytter man ambientebelysning. Det er også meget enkel tilgang til kjøreprogrammene.
Det er smart å kunne velge regenerering uavhengig av kjøreprogrammene. På vinterstid kan en kjøre med lav regenerering, uavhengig av kjøreprogram.
På landeveien, kan man ikke forvente like god støy dempning som større og dyrere biler, men likevel klart godkjent på støy. Understellet oppleves nøytralt, hverken for stramt eller mykt og igjen er vi tilbake på lav vekt, hvor bilens bevegelser på veien føles riktig.

Konklusjon
Norge får stadig større urbane områder, der det bygges leiligheter og trange parkeringshus, Dongfeng Nammi Box passer perfekt i et bysentrum, men den største overraskelsen var at Nammi Box faktisk kan være familiens eneste bil. 310 km rekkevidde, praktisk bagasjerom med plass til kofferter og innvendig plass til fire voksne personer til kr. 231 000. Et godt kjøp!

 

Fakta Dongfeng Nammi Box

Motor: Elektrisk
Slagvolum: 0-liter
Effekt: 95 hk
Moment: Ikke oppgitt
Gir: Automat
0-100 km/t: Ikke oppgitt
Toppfart: 140 km/t
Elektrisk rekkevidde: 310 km WLTP
Forbruk blandet: 1,06 kWt /mil ved bykjøring
Co2 utslipp: 0 g/km
Egenvekt: 1.325 kg
Tilhengervekt: 0 kg
Lengde: 4,01 m
Bredde: 1,81 m
Høyde: 1,57 m
Akselavstand: 2,66 m
Utstyrsnivå: Standard
Bagasjeroms volum: 326 /900 liter
Pris fra: Kr 212,900. –
Pris prøvekjørt utgave: Kr 231,800. –

 

Lekent interiør, bilen kan også leveres i 4 eksteriør farger hvor gul er undertegnedes favoritt.
Meget enkel betjening via berøringsskjerm med et morsomt grensesnitt, jeg likte også gir velgeren på rattet med samme gir mønster og funksjon som Mercedes.
Dongfeng er flink til å utnytte plass, et ekstra rom hvor man kan gjemme ting man ikke ønsker skal ligge synlig er praktisk løsning.
Kompakt bil med hele 2,66 meter akselavstand medfører at man får utnyttet innvendig plass maksimalt, plasserer man hjulene i hvert hjørne på bilen slik som i vår demobil har man oppskriften på en stabil bil på svingete partier også.
Led frontlys er på plass sammen med en lyssignatur som skifter farge.
Stort bagasjerom på 326 liter, men også praktisk med god dybde.
Meget enkelt å felle ned setene med denne stroppen man også når fra bagasjerommet.
Med nedfelt bakseterygg har man ikke et flatt gulv, men to høyder lasteplass.
Kompakt bil, men likevel plass til 4 personer.
Lekent interiør, bilen kan også leveres i 4 eksteriør farger hvor gul er undertegnedes favoritt.
Baksetepassasjerer har også en brønn til å plassere føttene i uten at batteriene bruker den plassen.
I denne kompakte bilen kan jeg fint ta plass bak meg selv uten problem.
Lekkert interiør i kunstskinn.
Tre kjøreprogram, men også tre forskjellige justeringer av regenerering eller motorbrems om du vil.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen