Jobber på høygir: Ekstremt mange bilskader

 

Forsikringsselskapene var tidlig ute med å spå en vinter med spesielt mange biluhell. Og sånn ble det. Hos Skade og Lakk på Råbekken jobber man «døgnet rundt». På parkeringsplassen utenfor står det uvanlig mange biler med skader.

 

-De fire fire første ukene av året har vi sett på 320 bilskader på vårt skadesenter i Fredrikstad i tillegg til vår avdeling i Moss. I samme periode har vi innløst 29 biler med skader der det ikke er økonomisk å reparere når man ser skadesum mot bilens verdi. Det blir daglig taksert ca. 20 biler. Skadeomfanget kan variere mye. I…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Forsikringsselskapene var tidlig ute med å spå en vinter med spesielt mange biluhell. Og sånn ble det. Hos Skade og Lakk på Råbekken jobber man «døgnet rundt». På parkeringsplassen utenfor står det uvanlig mange biler med skader.

 

-De fire fire første ukene av året har vi sett på 320 bilskader på vårt skadesenter i Fredrikstad i tillegg til vår avdeling i Moss. I samme periode har vi innløst 29 biler med skader der det ikke er økonomisk å reparere når man ser skadesum mot bilens verdi. Det blir daglig taksert ca. 20 biler. Skadeomfanget kan variere mye. I snitt beløper skadene seg til 35.000 kroner, men vi har også mange skadesaker som kommer opp i godt over 100.000 kroner, forteller daglig leder Trond Furuli.

 

På høygir
-Det har vært mange lange og travle dager til nå i vinter, og jeg regner med at det vil gå på høygir i flere uker fremover. Vi opplever mange skader over lang tid. Det betyr ventetid, noe vi beklager. For selvfølgelig føler vi med de som får bilene sine skadet. Vår policy er å forsøke og prioritere biler som ikke er kjørbare, og i samarbeid med kunden gjøre timeavtale som passer for reparasjon av småskader.

 

For Skade og Lakk er det viktig å håndtere hver kunde med respekt og på en ordentlig måte. De skal kunne hjelpe kundene fra A til Å. Etter at skaden er meldt til forsikringsselskapet kan Skade og Lakk ta over prosessen.

 

-Hvor oppstår de fleste skadene?
-Vi registrerer mange front og hjørneskader – og også en del som har blitt påkjørt bakfra. Elbilene bremser jo noe på hjulene, og enkelte blir litt overrasket når de slipper opp gasspedalen for å gjøre en retningsforandring. Og vi opplever at mange kunder som skifter fra fossilt drevne kjøretøy og over til elbil får seg overraskelser over momentet i en elbil. Det skal lite til for at bilene skyter fart. Mange får kjenne litt på dette når det er glatt.

 

Klar oppfordring
Trond Furuli kommer med en klar oppfordring til bilistene om å ta hensyn og ta hensyn til underlaget og øvrig trafikkbilde. Han understreker viktigheten av å være spesielt oppmerksom og tilpasse kjørestilen etter forholdene. Gode vinterdekk er et «must». Og han maner bilistene til å fjerne snø fra tak og panser, for som han sier så kan snøen plutselig «løsne» og dekke til frontruta ved oppbremsing. Og det kan bli en svært ubehagelig opplevelse.

 

Ekstremt
-Jeg har holdt på i dette yrket i over 40 år, og det vi ser nå er ganske ekstremt. Hos oss har vi vanligvis en jevn pågang av bilskader hele året, men det har som sagt tatt helt av denne vinteren, sier Trond Furuli.

 

 

Foto: Daglig leder hos Skade og Lakk, Trond Furuli, ved en av bilene som har fått skade og skal repareres. Parkeringsplassen er full av biler med skader.

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen