Nye Mercedes-modeller er klare

Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC SUV | Kraftstoffverbrauch kombiniert: 10,8-9,5 l/100 km | CO2-Emissionen kombiniert: 244-216 g/km;Kraftstoffverbrauch kombiniert: 10,8-9,5 l/100 km | CO2-Emissionen kombiniert: 244-216 g/km* Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC SUV | combined fuel consumption: 10.8-9.5 l/100 km | combined CO2 emissions: 244-216 g/km;Combined fuel consumption: 10.8-9.5 l/100 km | combined CO2 emissions: 244-216 g/km*

 

GLE og GLE Coupé har fått en omfattende oppdatering av eksteriør, interiør, teknologi og utstyr. Motorutvalget er nå gjennomgående elektrifisert med 48-volts mildhybrider, samt fjerde generasjons ladbare hybrider. Nå er de klare for bestilling, med en startpris på 1.276.000,- for GLE 350 de 4MATIC, og 1.334.000,- for GLE 400 e 4MATIC Coupé. De oppdaterte modellene er forventet på norske veier i løpet av høsten.

 

– GLE har lenge vært en ettertraktet modell på det norske markedet takket være attraktive motoralternativer, god plass og utmerket fremkommelighet. Nå har den fått en omfattende oppdatering, som inkluderer både design og teknologi.…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

GLE og GLE Coupé har fått en omfattende oppdatering av eksteriør, interiør, teknologi og utstyr. Motorutvalget er nå gjennomgående elektrifisert med 48-volts mildhybrider, samt fjerde generasjons ladbare hybrider. Nå er de klare for bestilling, med en startpris på 1.276.000,- for GLE 350 de 4MATIC, og 1.334.000,- for GLE 400 e 4MATIC Coupé. De oppdaterte modellene er forventet på norske veier i løpet av høsten.

 

– GLE har lenge vært en ettertraktet modell på det norske markedet takket være attraktive motoralternativer, god plass og utmerket fremkommelighet. Nå har den fått en omfattende oppdatering, som inkluderer både design og teknologi. Som ladbar hybrid fortsetter den å imponere, med en elektrisk rekkevidde som strekker seg helt til utrolige 109 kilometer, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

 

Friske designendringer og mer digitalt interiør
En rekke detaljerte endringer i eksteriøret gir GLE SUV og GLE Coupé et tydelig mer moderne utseende. Den nye støtfangeren foran gir mer visuell tilstedeværelse, sammen med karakteristiske detaljer i frontlyktene. AMG eksteriør er nå standard på GLE Coupé, og det inkluderer blant annet den velkjente diamantgrillen med stjernemønster. To nye og friske farger er tilgjengelig på de oppdaterte modellene, med den elegante blåfargen sodalite blue metallic og den flate gråfargen MANUFAKTUR alpine grey solid. Med AMG eksteriør er også en ny 21-tommers felg tilgjengelig.

 

Nytt om bord i GLE og GLE Coupé er siste generasjons ratt og andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Bilens interiør blir dermed enda mer digitalt og intelligent, ettersom både maskinvaren og programvaren har gjort store fremskritt.

 

Burmester® surround sound system er nå også tilgjengelig med det personlige lydoppsettet så vel som Dolby Atmos sin oppslukende lydopplevelse. 13 høyttalere, 13 separate forsterkerkanaler og en systemeffekt på 590 watt er ytterligere elementer ved lydanlegget.

 

Systematisk elektrifisering
Takket være 48-volts mildhybrid- teknologi med integrert startgenerator, samt fjerdegenerasjons ladbare hybrider, er GLE SUV og GLE Coupé nå elektrifisert hele veien. De ladbare hybridene har en elektrisk motor på 136 hestekrefter og tilbyr en systemeffekt på opptil 381 hestekrefter, samt et systemdreiemoment på opptil 750 Nm. Med økt elektrisk rekkevidde som nå er på opptil 109 kilometer, kan de fleste hverdagsreiser dekkes rent elektrisk.

 

Forbedrede kjøreprogram velger den elektriske kjøremodusen for de mest passende delene av ruten. I eksempelvis byområder, prioriterer GLE elektrisk kjøring. Takket være et kjøreprogram for terrengkjøring, kan de ladbare hybridene også kjøre elektrisk i terrenget.

 

De ladbare utgavene har en 11 kW ombordlader, som sørger for en god hastighet fra en eventuell ladeboks. I tillegg er en valgfri 60 kW hurtiglader tilgjengelig på forespørsel.

 

Heftige utgaver fra Mercedes-AMG
To utgaver fra Mercedes-AMG kombinerer sportslighet med et høyt nivå av hverdagslige praktiske løsninger. Basisen for den sportslige opplevelsen av GLE 53 4MATIC+ leveres av en 3-liters rekkesekser med turboladere som leverer 435 hestekrefter. Ved hjelp av programvareoppdatering og større turbolader, har dreiemomentet økt fra 520 Nm til 560 Nm. Akselerasjon fra 0 – 100 km/t er også mer dynamisk, og er kortet ned fra 5,3 til 5,0 sekunder. 

Den heftigste utgaven, GLE 63 S 4MATIC+, står for en ren AMG-kjøreopplevelse, uansett terreng. Den appellerer til kunder som ikke ønsker å inngå kompromisser. Her møter ekstrem sportslighet gode kjøreegenskaper og pålitelig drift i hverdagen. I denne modellen sørger den velprøvde 4-liters V8-biturbomotoren med en effekt 612 hestekrefter for kraftig fremdrift.

 

Begge motorene er elektrifisert ved hjelp av en integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system. ISG kombinerer starter og dynamo i én kraftig elektrisk motor og er installert mellom motoren og girkassen. ISG utfører også hybridfunksjoner som inkluderer boosting, regenerering, seiling og nesten umerkelig start/stopp-funksjon.

 

Felles for alle utgaver av GLE fra Mercedes-AMG GLE er den fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdriften og AMG RIDE CONTROL+ luftfjæring med adaptiv justerbar demping. AMG ACTIVE RIDE CONTROL er standard i GLE 63 S 4MATIC+ og er tilgjengelig som ekstrautstyr for GLE 53 4MATIC+.

 

Tekniske data:

GLE 400 e 4MATIC GLE 350 de 4MATIC GLE 450 d 4MATIC
Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk 4MATIC firehjulstrekk 4MATIC firehjulstrekk
Motorvolum 1.999 cc 1.993 cc 2.989 cc
Effekt – forbrenningsmotor 252 hk (bensinmotor) 197 hk (dieselmotor) 367 hk (dieselmotor)
Dreiemoment – forbrenningsmotor 400 Nm 440 Nm 750 Nm
Effekt – elmotor 136 hk 136 hk 20 hk (boost)
Dreiemoment – elmotor 440 Nm 440 Nm 200 Nm (boost)
Systemeffekt 381 hk 333 hk x
Systemdreiemoment 600 Nm 750 Nm x
Batterikapasitet 31,2 kWh 31,2 kWh x
Toppfart 210 km/t 210 km/t 250 km/t
Akselerasjon (0 – 100 km/t) 6,1 sek 6,9 sek 5,6 sek
Blandet forbruk (WLTP) 0,8 – 1,1 l/100 km (0,8 – 1,0 l/100 km) 0,6 – 0,9 l/100 km (0,6 – 0,8 l/100 km) 7,6 – 8,7 (7,5 – 8,4) l/100 km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP) 24,7 – 27,3 kWh/100 km (24,2 – 26,2 kWh/100 km) 24,2 – 27,7 kWh/100 km (23,4 – 26,6 kWh/100 km) x
CO2 utslipp (WLTP) 19 – 25 g/km (18 – 23 g/km) 16 – 23 g/km (15 – 20 g/km) 199 – 229 (197 – 220) g/km
Elektrisk rekkevidde (WLTP) 105 km (107 km) 105 km (109 km) x

(Coupé i parantes)

 

Tekniske data – Mercedes-AMG:

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ (SUV)
Girkasse AMG SPEEDSHIFT TCT 9G AMG SPEEDSHIFT TCT 9G
Drivlinje AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med fullt variabel momentdistribusjon AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk med fullt variabel momentdistribusjon
Motor R6 V8
Motorvolum 2.999 cc 3.982 cc
Effekt 435 hk + 22 hk (ISG) 612 hk + 22 hk (ISG)
Dreiemoment 560 Nm + 200 Nm (ISG) 850 Nm + 250 Nm (ISG)
Toppfart 250 km/t 280 km/t
Akselerasjon (0 – 100 km/t) 5,0 sek 3,9 sek
Blandet forbruk (WLTP) 10,3 – 10,7 l/100 km (10,3 – 10,5 l/100 km) 12,5 – 12,8 l/100 km (12,4 – 12,7 l/100 km)
CO2 utslipp (WLTP) 234 – 244 g/km (233 – 239 g/km) 283 – 291 (281 – 288) g/km

(Coupé i parantes)

 

Priser:

Modell Pris (eks. Levering)
GLE 400 e 4MATIC 1.277.000,-
GLE 400 e 4MATIC Coupé 1.334.000,-
GLE 350 de 4MATIC 1.276.000,-
GLE 350 de 4MATIC Coupé 1.415.000,-
GLE 450 d 4MATIC 1.604.000,-
GLE 450 d 4MATIC Coupé 1.733.000,-
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ 1.928.000,-
Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé 1.994.000,-
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ 2.661.000,-
Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+ Coupé 2.784.000,-

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen