Statens vegvesen setter nå strengere krav til bruk av manuell trafikkdirigering, etter tilrådning fra Statens Havarikommisjon.
Etter en trafikkulykke mellom en personbil og en trafikkdirigent i 2022, kom Statens Havarikommisjon med en tilrådning om at Statens vegvesen stiller strengere krav til om bruk av manuell trafikkdirigering er nødvendig. Vegvesenet bør avslå søknader om bruk av trafikkdirigenter på strekninger der andre regulerende tiltak kan ivareta arbeidere og trafikanters sikkerhet ved arbeid på og ved vei.
–Trafikkdirigenter skal føle seg trygge når de arbeider langs veg. Trafikkdirigentenes sikkerhet er viktig for oss, sier Statens vegvesens seksjonssjef for Transportforvaltning i Viken, Anders O.T. Hagerup.
Krever nødvendighetsvurdering
Derfor krever nå vegvesenet en såkalt nødvendighetsvurdering som en del av risikovurderingen av entreprenører som skal utføre arbeid langs veg. Når det søkes om bruk av manuell trafikkdirigering, skal søknaden inneholde en vurdering av om det er nødvendig å bruke trafikkdirigenter.
– Manuell trafikkdirigering er en svært risikoutsatt aktivitet, som i de fleste tilfeller medfører at trafikkdirigentene blir stående ubeskyttet i vegbanen. Derfor er det viktig for oss at entreprenører vurderer bruken av trafikkdirigenter nøye, understreker Hagerup.
En grundig risikovurdering vil avdekke behov for risikoreduserende tiltak for å ivareta sikkerheten til trafikkdirigenten, eventuelt foreslåandre tiltak som ikke krever mannskap i vegbanen.
Mulige andre tiltak
Hvis vegarbeidet allikevel krever manuell trafikkdirigering, fins det flere tiltak som kan brukes for å redusere risikoen for trafikkdirigenter. Deriblant er midlertidige skyttelsignal som styres kan manuelt et godt alternativ som ikke krever utsatt mannskap i vegbanen. Skyttelsignal som styres manuelt gir en fleksibel trafikkavvikling, på tilnærmet samme nivå som manuell trafikkdirigering. Det bør også vurderes om dirigentene kan plasseres utenfor vegbanen.
Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen