Verdenspremiere på nye GLC Coupé

Das neue Mercedes-Benz GLC Coupé: AMG-Line; Exterieur: Graphitgrau; Interieur: Leder sienabraun/schwarz // The new Mercedes-Benz GLC Coupé: AMG line; exterior: graphite grey; interior: leather siena brown/black

 

Nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper. Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer (WLTP), takket være et effektivt batteri. Nye GLC Coupé forventes på norske veier til høsten.

 

– Den elegante og sportslige silhuetten definerer GLC Coupé som en svært stilfull variant i Mercedes-Benz sin SUV-familie. Som ladbar hybrid vil den få en imponerende elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer, som gjør det mulig for…
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Nye GLC Coupé kombinerer elegant design med sportslige kjøreegenskaper. Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer (WLTP), takket være et effektivt batteri. Nye GLC Coupé forventes på norske veier til høsten.

 

– Den elegante og sportslige silhuetten definerer GLC Coupé som en svært stilfull variant i Mercedes-Benz sin SUV-familie. Som ladbar hybrid vil den få en imponerende elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

 

Bedre støykomfort takket være forbedret aerodynamikk
Nye GLC Coupé er en behagelig og stillegående bil med lav vind- og rullestøy. Dette ble oppnådd med akustisk optimalisering av karosseriet og sofistikert lydisolering. En akustisk membran i frontruten er for eksempel standardutstyr.

 

I den mest gunstige aerodynamiske konfigurasjonen er den minste luftmotstandskoeffisienten til GLC Coupé på 0,27 Cd, noe som gjør den tre tideler bedre enn forgjengeren. Optimalisering av modellen med hensyn til luftmotstand og vindstøy ble utført ved hjelp av omfattende digitale strømningssimuleringer, samt tester i den aeroakustiske vindtunnelen.

 

Mer plass gjør GLC Coupé mer praktisk
Dimensjonene understreker det dynamiske og muskuløse utseendet til nye GLC Coupé. Med en lengde på 4.763 mm, er den nye modellen hele 31 mm lengre enn forgjengeren, og dette gir flere fordeler. Bagasjekapasiteten nyter godt av dette, og det betyr at nye GLC Coupé har 545 liter (45 liter mer enn forrige modell) til disposisjon med baksetene oppe, og 1.690 liter dersom baksetene legges ned (90 liter mer enn forrige modell). Som ladbar hybrid strekker bagasjeromsvolumet seg fra 390 til 1.335 liter.

 

Nye GLC Coupé har EASY-PACK elektrisk bakluke som standard. Denne åpnes eller lukkes bekvemt enten ved hjelp av knappen på nøkkelen, bryteren i førerdøren eller bryteren på bakluken.

 

Opptil 131 kilometer elektrisk rekkevidde
Som fjerdegenerasjons ladbar hybrid er GLC Coupé tilgjengelig med en elektrisk rekkevidde på opptil 131 kilometer. Batteriet er egenutviklet av Mercedes-Benz og har en totalkapasitet på 31,2 kWh. En full oppladning med den valgfrie DC-laderen på 60 kW er unnagjort i løpet av rundt 30 minutter. Som standard er GLC Coupé utstyrt med en 11 kW AC-lader.

 

Den elektriske motoren har et maksimalt dreiemoment på 440 Nm som er tilgjengelig fra start, noe som resulterer i en dynamisk kjøreytelse. Den elektriske toppfarten er på opptil 140 km/t. Nye GLC vil kunne leveres som ladbar hybrid med enten bensin- eller dieselmotor.

 

48-volts mildhybrid
Gjennom systematisk elektrifisering av de firesylindrete motorene, er nye GLC Coupé svært effektiv. Mildhybridene inkluderer en andregenerasjons integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system. Den integrerte startgeneratoren støtter forbrenningsmotoren spesielt ved lave motorturtall, og supplert med turboladeren gir dette enestående kraft. I tillegg sørger ISG for funksjoner som «gliding» og energigjenvinning, noe som muliggjør drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.

 

AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring
Alle utgavene av GLC Coupé er utstyrt med sportsfjæring, med unntak av de ladbare hybridene som i tillegg har luftfjæring på bakakselen som standard. Med tilleggsutstyret Teknikkpakke, er AIRMATIC luftfjæring og aktiv bakakselstyring med styrevinkel på 4,5 grader inkludert.

 

Den smidige bakakselstyringen reduserer svingradiusen med 90 centimeter til 10,9 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstand, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne. Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten, og gir dermed også en mer direkte styrefølelse.

 

Imponerer i terrenget
Nye GLC Coupé er egnet for terrengkjøring, og har flere nye funksjoner og systemer designet for nettopp denne bruken. Standardutstyret inkluderer kjøremodusen Off-Road og DSR (Downhill Speed Regulation). De ladbare hybridmodellene tilbyr helelektrisk terrengkjøring, og med elmotorens fulle dreiemoment på 440 Nm tilgjengelig fra start, er kraften lett å kontrollere til enhver tid. Dette tillater presis og kontrollert kjøring selv i utfordrende terreng.

 

Som en del av 360-graders kameraet ser panseret gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget. Bilens to skjermer brukes for tydelig visning av informasjon og nøkkelfunksjoner av terrengforholdene. Instrumentpanelet viser blant annet helning, stigning, topografisk høyde, geo-koordinater og kompass, samt veihastighet og motorhastighet ved drift med forbrenningsmotor. Den sentrale skjermen viser gjeldende posisjon i terrenget samt styrevinkelen til forhjulene. Hvis bilen er utstyrt med bakakselstyring, viser skjermen også styringsretningen til bakhjulene. Alle kjørefunksjonene som er relevante for terrengkjøring kan enkelt kontrolleres på én skjerm.

 

Teknologi som vi kjenner igjen fra S-Klasse
Nye GLC bygger på styrkene fra forgjengeren, og har teknologiske høydepunkter fra S-Klasse. Innvendig er interiøret digitalisert og nye GLC kommer med andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem.

 

DIGITAL LIGHT er tilgjengelig som ekstrautstyr, og gir et kraftig og presist lys gjennom en matrise av lysdioder. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk. Gjennom projiseringsfunksjonen er det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien.

 

Tekniske data – Ladbar hybrid:

GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
Motor R4 bensinmotor R4 bensinmotor R4 dieselmotor
Volum 1.999 cc 1.999 cc 1.993 cc
Effekt (bensinmotor) 204 hk ved 6.100 o/min 252 hk ved 5.800 o/min 197 hk ved 3.600 o/min
Dreiemoment (bensinmotor) 320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min 400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min 440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Effekt (elektrisk motor) 100 kW 100 kW 100 kW
Dreiemoment (elektrisk motor) 440 Nm 440 Nm 440 Nm
Systemeffekt 313 hk 381 hk 335 hk
System-dreiemoment 550 Nm 650 Nm 750 Nm
Batterikapasitet 31,2 kWh
Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk
Akselerasjon 0 – 100 km/t 6,7 s 5,6 s 6,4 s
Toppfart 220 km/t 239 km/t 219 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP) 0,5 – 0,6 l/100 km 0,5 – 0,6 l/100 km 0,4 – 0,5 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP) 11 – 15 g/km 11 – 15 g/km 10 – 13 g/km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP) 20,2 – 22,4 kWh/100 km 20,2 – 22,4 kWh/100 km 20,3 – 22,7 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP) 119 – 131 km 119 – 131 km 113 – 130 km
Bagasjevolum 390 – 1.335 liter

 

Tekniske data – Mildhybrid:

GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC GLC 300 d 4MATIC
Motor R4 bensinmotor R4 bensinmotor R4 dieselmotor R4 dieselmotor
Volum 1.999 cc 1.999 cc 1.993 cc 1.993 cc
Effekt 204 hk ved 6.100 o/min 258 hk ved 5.800 o/min 197 hk ved 3.600 o/min 269 hk ved 4.200 o/min
Elektrisk effekt (boost) 23 hk 23 hk 23 hk 23 hk
Dreiemoment 320 Nm 400 N 440 Nm 550 Nm
Elektrisk dreiemoment (boost) 200 Nm 200 Nm 200 Nm 200 Nm
Drivlinje 4MATIC firehjulstrekk
Akselerasjon 0 – 100 km/t 7,9 s 6,3 s 8,1 s 6,4 s
Toppfart 227 km/t 246 km/t 225 km/t 249 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP) 7,1 – 8,0 l/100 km 7,3 – 8,2 l/100 km 5,1 – 5,8 l/100 km 5,5 – 6,1 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP) 162 – 182 g/km 165 – 185 g/km 135 – 152 g/km 145 – 160 g/km
Bagasjevolum 545 – 1.690 liter

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen