Når Formel 1-sesongen starter 18. mars med Gulf Air Bahrain Grand Prix, vil Mercedes-AMG bidra til sikkerheten med to nye høyytelsesmodeller, der Mercedes-AMG GT Black Series debuterer som sikkerhetsbil, og GT 63 S 4MATIC+ som legebil.
I mer enn 25 år har Mercedes-AMG supplert Formel 1 med sikkerhets- og legebiler. Med AMG GT Black Series og AMG GT 63 S er årets line up den kraftigste noensinne, og en vesentlig del av det totale sikkerhetsopplegget til Formel 1. Det er som regel stor glede knyttet til å se en stjerne på banen, men i dette tilfelle håper vi å se så lite til bilene som mulig, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Utviklet spesielt for krevende oppdrag på racerbanen
Sikkerhetsbilen må takle høyhastighetssvinger, kraftige nedbremsinger og ekstrem akselerasjon. Dette er helt nødvendig når den skal lede bilene fra motorsportens toppklasse trygt rundt banen i ekstreme situasjoner. Det er også vesentlig at hastigheten holdes oppe for å sikre optimal temperatur i både dekk, bremser og motor.
AMG GT Black Series har alle nødvendige egenskaper for den tøffe jobben. Grunnlaget for de raske rundetidene er en front-midt-montert V8 biturbo-motor med transakselkonfigurasjon og tørrsump-smøring, en lynrask dobbelclutch-girkasse og et optimalisert chassis.
Nærmere motorsport enn noen annen nåværende gateregistrert AMG
Toppmodellen i AMG GT-serien ble utviklet spesielt for et liv på racerbanen, med 730 hestekrefter, ny justerbar fjæring, intelligent lettvekts ingeniørkunst og aktiv aerodynamikk. Ingen annen gateregistrert AMG-modell er for tiden nærmere motorsport enn dette. Det gjelder alt fra AMG SPEEDSHIFT DCT 7G dual-clutch girkasse, til eksosanlegget med lyddemper i titan. Det inkluderer også chassiset, som er manuelt høydejusterbart og utstyrt med adaptive dempere, justerbart gjennom tre forhåndsinnstillinger. Cambervinkelen kan modifiseres individuelt foran og bak, og det samme kan innstillingene til stabilisatorstagene.
Akselerasjonen og toppfarten er mer enn god nok for jobben. Standard produksjonsversjon av Mercedes-AMG GT Black Series fullfører akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på kun 3,2 sekunder, og går videre til en topphastighet på 325 km/t.
Den raskeste og kraftigste legebilen i Formel 1-historien
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ debuterer i Formel 1 som den offisielle legebilen, og tar over fra forgjengeren C 63 S AMG stasjonsvogn. Den nye offisielle F1 legebilen er i beredskap for rask respons og er bemannet av opptil tre medisinere, inkludert FIAs medisinske redningskoordinator Dr. Ian Roberts.
Medisinbilen følger alltid Formel 1-feltet under den første runden for å sikre at legene kan nå ulykkesstedet så raskt som mulig. Under løpet står legebilen på standby i pitlane ved siden av sikkerhetsbilen.
For å sikre at ingen tid går tapt i nødstilfeller, leveres den offisielle F1 legebilen utstyrt med en 4,0-liters V8 biturbomotor som leverer 639 hestekrefter og akselererer fra null til 100 km/t på kun 3,2 sekunder, og har en toppfarten på 315 km/t. Det fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdriftsystemet garanterer maksimalt grep og det høyeste nivået av kjøresikkerhet selv i dårlig vær.
Lysriggen er for første gang sømløst integrert i kjøretøyet
Fra et teknisk ståsted er begge bilene i praksis lik de serieproduserte variantene. De har imidlertid omfattende utstyr spesifikt for deres respektive oppdrag på banen. Det mest merkbare elementet til den offisielle F1 sikkerhetsbilen er fravær av den tradisjonelle lysriggen på taket. Fremfor å forstyrre aerodynamikken og balansen til AMG GT Black Series, utviklet ingeniørene i Affalterbach noe helt nytt.
Foran er den obligatoriske signaliseringen innlemmet i det øvre området av frontruten, mens de bakovervendte lysene er elegant integrert i bakspoileren.
FIA Formula One World Championship™ offisielle sikkerhetsbiler fra Mercedes-AMG
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997-1999 | CLK 55 AMG (C 208) |
2000 | CL 55 AMG (C 215) |
2001-2002 | SL 55 AMG (R 230) |
2003 | CLK 55 AMG (C 209) |
2004-2005 | SLK 55 AMG (R 171) |
2006-2007 | CLK 63 AMG Blac kSeries (C 209) |
2008-2009 | S L63 AMG(R 230) |
2010-2012 | SLS AMG (C 197) |
2012(TyskGP)-2014 | SLS AMG GT (C 197) |
2015-2018 | Mercedes-AMG GTS (C 190) |
2019-2021 | Mercedes-AMG GTR (C 190) |
2022 | Mercedes-AMG GT Black Series (C 190) |
The FIA Formula One World Championship™ offisielle legebiler fraMercedes-AMG
1996 | C 36 AMG (W 202) |
1997 | C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210) |
1998-2000 | C 55 AMG Stasjonsvogn (S 202) |
2001-2003 | C32 AMG Stasjonsvogn (S 203) |
2004-2007 | C 55 AMG Stasjonsvogn (S 203) |
2008-2014 | C 63 AMG Stasjonsvogn (S 204) |
2015-2021 | Mercedes-AMG C 63 S Stasjonsvogn (S 205) |
2022 | Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (X 290) |