Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC – PERFEKSJONISME!

 

Plugg-in hybrid er et utmerket alternativ til rene elbiler. Motormagazinet har testet Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC. En perfekt bil.

 

Med hele 118 – 130 km kilometer rekkevidde har man mulighet til å kjøre på strøm til daglig. På langtur sørger bensinmotoren for nærmest ubegrenset rekkevidde og rulle/bremseenergi blir tilbakeført til batteriet.

 

Den store nyheten i tillegg til generasjonsskifte når det gjelder denne Mercedesen, blir en grensesprengende rekkevidde på strøm fra batteriet med totalkapasitet på hele 31,2 kWh. Utviklingen går lynraskt, og det er ikke lenge siden batterikapasiteten var 13,5 kWh i GLC.

 

Elektrisk fleksibilitet er ytterligere…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Plugg-in hybrid er et utmerket alternativ til rene elbiler. Motormagazinet har testet Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC. En perfekt bil.

 

Med hele 118 – 130 km kilometer rekkevidde har man mulighet til å kjøre på strøm til daglig. På langtur sørger bensinmotoren for nærmest ubegrenset rekkevidde og rulle/bremseenergi blir tilbakeført til batteriet.

 

Den store nyheten i tillegg til generasjonsskifte når det gjelder denne Mercedesen, blir en grensesprengende rekkevidde på strøm fra batteriet med totalkapasitet på hele 31,2 kWh. Utviklingen går lynraskt, og det er ikke lenge siden batterikapasiteten var 13,5 kWh i GLC.

 

Elektrisk fleksibilitet er ytterligere ivaretatt siden GLC 300e 4MATIC kan hurtiglades. Batteriet mottar 60kW, og selv med et utladet batteri, er det mulig å lade fullt opp i løpet av 30 minutter.

 

Nytt og kjent
Nærmest en lydløs fremdrift via strøm til daglig gir deg den gode følelsen, men også designet er lett å like. GLC 300e er en stor SUV hvor man setter seg rett inn istedenfor å senke seg ned. Fornuftig er den også med tradisjonelle dørhåndtak.

 

Vi startet med dørtesten, lukket døren og lyttet til den dempede klangen fra døra som ofte indikerer at minimalt med støy finner vei inn til fører og passasjerer. I forhold til forgjengeren, har GLC 300e også bedre aerodynamisk utforming og bedre støykomfort takket være akustisk optimalisering og sofistikert lydisolering.

 

Som forventet
Nye Mercedes-Benz GLC er også seks cm lengre enn utgående modell. Dette gir økt plass og et større bagasjerom.

 

Innvendig har man et utstrakt bruk av myke materialer, slik vi forventer av et Premium- merke med sans for luksus. Vi liker at denne nye generasjonen av Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC oppleves familiær innvendig. Det er fint at en bil man kan byttes inn til samme merke etter noen år og likevel føles kjent.

 

Berøringsskjermen er lik tidligere testede modeller fra Mercedes, en skjerm vi faktisk til en forandring rekker frem til, med enkel betjening. Man hviler albuen på toppen av midtkonsollen, og dermed har man støtte på en helt annen måte enn ved å bruke strak arm.

 

Tre valgmuligheter
Bilen kan faktisk betjenes trygt med øynene på veien. Vii justerer klima og får en skikkelig tilbakemelding via et hørbart klikk. Er man usikker på om man traff rett, så skifter luftdysen farge, rødt ved økt temperatur, blå ved lavere.

Man kan selvsagt betjene bilen via knappene på rattet også i tillegg til stemmestyring. Man har hele tre valgmuligheter på betjeningssiden. På plass er også andregenerasjons MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasystem.

 

Kjøremodus
Kjøreprogrammene er enkle å bruke via knappene ved midtkonsollen, og siden bilen er utstyrt med luftfjæring innebærer dette at også understellet forandrer seg via kjøreprogrammene. I svingete partier ønsket vi et strammere oppsett, uten de myke bevegelsene som kjennetegner luksus-segmentet i SUV-klassen. Et enkelt trykk så var vi over i Sport og bilen oppførte seg akkurat slik som vi ønsket.

 

Valgmulighetene er også mange innen kjøreprogram. Det er mulig å lade et tomt batteri fra motoren under kjøring, slik at man kan kjøre utslippsfritt gjennom byen, eller kjøre på ren strøm til vanlig. I hybridmodus bestemmer bilen selv hva som er mest hensiktsmessig fremdrift, el eller bensinmotor og veksler sømløst mellom drivkildene.

 

Viktige ingredienser
Vi ønsket også å teste ut offroad-modus. Kursen ble satt mot skogsveiene rundt Kjerringåsen Alpinsenter. Inn med terrengprogrammet og bilens understell heves. Med is under hjulene, er Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC på hjemmebane. Hindringer under bilen vises på 360-graders kameraet, panseret ser gjennomsiktig ut i skjermen, og bakken og eventuelt stein under fronten vises for ekstra oversikt i terrenget.

 

Vi nevner ofte ordet «Norgesbil». Det er modeller som må inneha viktige ingredienser som 4×4, god fremkommelighet med høy bakkeklaring og den særnorske skiluka. Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC innehar alle disse egenskapene i tillegg til miljøprofil siden man kan bruke ren strøm til de fleste kjøreturene. Nedstigningskontrollen tar deg også trygt ned de bratteste bakkene etter fjellturen.

 

Optimalisert perfeksjon
Nærmest alle bilmodeller man prøvekjører gir fører en form for tilbakemelding som fester seg i minnet, slik er det med Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC også.

Mercedes har produsert modeller i en årrekke. GLC 300e er resultatet av alle de årene med utvikling og optimalisert til perfeksjon.

 

Vi skrur opp lyden på Burmester-lydanlegget, og får en klar lyd helt lik instrumentenes originale lyd.. Et lite ratt, som gir denne store SUV-en en sporty kjøreopplevelse, som forsterkes av å velge sving på bakhjulene, som gir enklere parkering i trange parkeringshus.
Styring på bakhjulene reduserer svingradiusen med 80 centimeter til 11,0 meter. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette fører til en opplevelse av kortere akselavstand, som igjen resulterer i betydelig smidigere kjøreegenskaper og forbedret manøvreringsevne.

 

Nærmest perfekt
Når hastigheten går over 60 km/t, styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene. Dette gir en opplevelse av lengre akselavstand, og har en positiv effekt på kjørestabiliteten. Du får en mer direkte styrefølelse.

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC fremstår nærmest perfekt, men blank lakk i midtkonsollen gir deg fingermerker. Berøringsfølsom glidebryter for lydsystemet blir en utfordring på humpete vei.

 

Konklusjon
Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC tar en ny modell steget opp i et stadig mer ettertraktet luksussegment med utsøkt komfort på veien, og ikke minst alle de små detaljene som er blitt finpusset til perfeksjon i en årrekke igjennom mange modeller og oppgraderinger. Bilen føles rett og slett riktig på alle underlag!

 

Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC

  • Motor: R 4 bensinmotor +Elektrisk
  • Slagvolum: 2.0-liter
  • Effekt: 313 hk
  • Moment: 550 Nm
  • Gir: 9-trinns automat
  • 0-100 km/t: 6,7 sekunder
  • Toppfart: 218 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 118 – 130 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,05 l/ mil
  • Co2 utslipp: 12-15 g/km
  • Egenvekt: 2.280 kg
  • Tilhengervekt: 2.000 kg
  • Lengde: 4,71 m
  • Bredde: 1,89 m
  • Høyde: 1,64 m
  • Akselavstand: 2,88 m
  • Utstyrsnivå: AMG Line
  • Bagasjeroms volum: 470 – 1530 liter
  • Pris fra: Kr 903,000. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 1.179,896. –

 

Endelig en berøringsskjerm jeg rekker frem til, ved å la armen hvile på midtkonsollen blir betjeningen langt enklere også.
På svingete partier bruker man Sport kjøreprogram, understellet blir stammere enn de myke bevegelsene man ønsker på motorvei .
Mildværet har satt en demper på aktiviteten på skisenteret, men det er i et slikt aktivt miljø Mercedes-Benz GLC 300e 4MATIC passer rett inn.
Sort pianolakk og glidebrytere er ikke favoritt, men bilen betjenes på hele tre forskjellige måter.
Nye Mercedes-Benz GLC er også seks cm lengre enn utgående modell, dette gir økt plass også i baksetet. ISOfix fester til barnestoler er selvsagt på plass.
Ladekabel har egen bag på sedvanlig Mercedes vis, legg merke til at den særnorske skiluken er på plass.
Offroad kjøreprogram gir deg også verdifull informasjon med eget instrument for helningsvinkel.
En slik myk kant å lene beinet mot har jeg savnet under en rekke prøvekjøringer, selvsagt på plass i Nye Mercedes-Benz GLC.

 

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen