KOMFORTABEL OG VAKKER

 

Citroën gir deg utsøkt komfort i alle sine modeller. Nye Citroën C5 X tar det hele ett steg videre og kombinerer komfort med vakkert moderne design.

 

Bilmerker finner som oftest en nisje i markedet og tilpasser modellene til forskjellige kundegrupper. Citroën har i alle år laget biler rettet mot den bredeste kundegruppen av dem alle.

 

Treffer blink
Citroëns mål de seneste 100 år er å frakte fører og passasjerer fra A til B på en så behagelig måte som overhodet mulig, men nå treffer de også blink med designet på nykommeren Citroën C5 X ladbar hybrid.
Designet kombinerer nemlig sedanens profil med stasjonsvognens sjarmerende bakende og SUV-ens sittestilling. De klassiske linjene burde fange manges interesse på designfronten også.

 

Ladbar hybrid
Det er voldsomt fokus på elbil og ladbar hybrid om dagen og ikke minst rekkevidde, selv om gjennomsnittlig daglig kjørelengde ligger på 38 km. Elektrisk rekkevidde på Citroën C5 X PHEV er oppgitt til 55 km og takler motorveishastighet opptil 135 km/ før bensinmotoren på 180 hk kobler inn. Samlet effekt blir på 225 hk og et dreiemoment på totalt 360 Nm.

 

Dette er desidert rimeligst, etter at den nye effekttariffen ble opprettet i nettleien. Det å lade fra vanlig stikk hjemme, eller på jobb, lblir oppgitt til 7 timer og 5 minutters ladetid, men ombordladeren på 7,4 kW (ekstrautstyr) lader batteriet på 1 time og 40 minutter.
Fordelen med ladbar hybrid i forhold til ren elbi,l er åpenbar. Kjør på ren elektrisitet til daglig mens bensinmotoren ligger på lur til langtur, man unngår ladekø og ladestasjoner som er ute av drift.

 

Komfort i særklasse
Citroën forsterker merkevaren i Citroën C5 X PHEV ved å utvikle et globalt konsept som skaper unik komfort for alle som oppholder seg i bilen. Dette kalles CITROËN ADVANCED COMFORT®.

 

Strategien følges opp ved at det nye flaggskipet leveres med Citroën Advanced Comfort komfortseter som standard. Til tross for et spesielt design, minner setene om favorittstolen din i stua med 15 mm. ekstra skum på toppen av vanlig polstring. Vi kan også sammenligne med en god myk overmadrass på toppen av senga.

 

På plass i førersete er det lett å føle seg hjemme, tilt i forkant av setene slik at man har lårstøtte helt frem. Beinet ligger inntil midtkonsollen og hviler mot en myk polstring. Ved å justere teleskoprattet ut har man riktig posisjon.

 

Rekker ikke frem
På sedvanlig Citroën-vis er bilen enkel å betjene. Alle viktige betjeninger er plassert på rett sted, god oversikt til en helt ny 12-tommers HD-berøringsskjerm. En ulempe, er at vi ikke rekker frem til skjermen fra vår valgte seteposisjon.

 

Denne nye 12-tommers HD-berøringsskjermen er forresten utstyrt med personlig innstilling av skjerm ved hjelp av et widget-system, og i tillegg utstyrt med naturlig talegjenkjenning. En reell personlig assistent, som forstår hva du sier, svarer på dine spørsmål og oppfyller dine ønsker. Heldigvis har man valgt knotter til å betjene klima, setevarme osv. Dette er langt mer positivt enn å «knote» med en berøringsskjerm, for de som ikke bruker stemmestyring.

 

I frontruta finner vi heller ikke den rimelige plastplaten til Head-up displayet, men en langt mer avansert utgave, hvor ønsket informasjon blir prosjektert i frontruten. Føreren kan holde blikket på veien.

 

Adaptivt understell er standard
På motorveien er vi avhengig av god støydemping for en god opplevelse, derfor leveres Citroën C5 X PHEV med lyddempende akustisk glass rundt hele bilen, slik at man føler at man er omsluttet av en lyddempende boble.
Studerer man dørpakningene er de som vanlig doble, men usedvanlig grove og brede. Dette er igjen en detalj som bidrar til å dempe støy. Vi er vant med at Citroën hviler på fjærer med støtdempende puter. Fjæringen er et unikt Citroën-konsept som fabrikken omtaler som stillegående og dynamisk “flyvende teppe”.

 

Avansert fjæring
Vår hybrid tar komfortnivået et par skritt videre ved å tilby langt mer avansert fjæring som standard på alle utstyrsnivåer. Systemet kombinerer progressive hydrauliske endestoppere og aktiv fjæringsstyring. Bilen tilpasser fjæringen for hvert hjul, mykere eller hardere, avhengig av situasjonen på veien.
Forskjellige sensorer, som analyserer veien og dens uregelmessigheter, sender denne informasjonen til en styreenhet som til enhver tid avgjør hva som er den riktige parameter for best komfort. I praksis vil kjøreprogrammene i Citroën C5 X PHEV påvirke understellet.

 

Vi forventet en myk og behagelig bil på motorvei, og det fikk vi til gangs. Bilen flyter av gårde, nesten alle ujevnheter fanges opp av understellet og setene. Foretrukket kjøreprogram til langkjøring er Komfort, men vi var meget spent på hvordan vår Citroën C5 X PHEV ville oppføre seg i svingete partier med et så mykt understell.

 

Er langt bedre
Inn med Sport kjøreprogram, og ut på de samme svingete partiene, hvor vi tester alle bilene for å sammenligne. Styringen er meget presis, og bilen krenger svært lite. I praksis er bilen blitt annerledes å kjøre i sport, langt mer sporty og dette er en helt ny følelse av å kunne kombinere komfort. Egenskapene i sving er gode.
Det adaptive understellet, er langt bedre enn standard understell. For å virkelig utfordre bilen, settes kursen mot eldgamle gater med brostein. Også på dette underlaget, fungerer understellet meget godt. Klassens desidert beste komfort er et faktum!

 

Enkel betjening
Bilmerket som enkelte har holdt på en armlengdes avstand på grunn av mange tidligere sære løsninger, er faktisk forandret til å være enklere å betjene enn mange konkurrenter. Knappene er på rett plass og usedvanlig god komfort.

 

Kvaliteten er vesentlig forbedret og nærmest lik alle bilene fra Stellantis-konsernet. Det er dog enkelte detaljer Citroën-ingeniørene burde se nærmere på: Sort pianolakk i midtkonsollen blir skjemmet av fingermerker og hvite støvkorn. Berøringsskjerm man ikke rekker frem til med førersete i bakerste posisjon, er nevnt. En permanent deaktivering av filholderassistenten hadde det vært fint. Nå må man gå inn i meny og deaktivere ved hver eneste oppstart.

 

Konklusjon
Citroen har virkelig truffet innertier med nye Citroën C5 X. Man kombinerer sedan, stasjonsvogn og SUV i et grensesprengende design med prislapp på under 500 000. kroner. Ønsker man å ta seg frem fra A til B , så behagelig som overhode mulig, kommer man ikke unna nye Citroën C5 X PHEV. Kjøreegenskaper stemmer perfekt med bilens design.

 

Fakta Citroën C5 X PHEV

  • Motor: R4 bensin + el
  • Slagvolum: 1.6-liter
  • Effekt: 225 hk
  • Moment: 360 Nm
  • Gir: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 7,9 sekunder
  • Toppfart: 233 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 55 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,13 l /mil
  • Co2 utslipp: 29 g/km
  • Egenvekt: 1.722 kg
  • Tilhengervekt: 1.350 kg
  • Lengde: 4,80 m
  • Bredde: 1,86 m
  • Høyde: 1,48 m
  • Akselavstand: 2,78 m
  • Utstyrsnivå: Shine pack
  • Bagasjeroms volum: 485 – 1,580 liter
  • Pris fra: Kr 469,900. –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 509,900. –

 

Bakluken møter et lekkert glassvindu som motvirker en innestengt følelse for baksetepassasjerer.
Kjørefeltassistenten må deaktiveres ved hver eneste oppstart i menyen, tungvint og en dårlig løsning, fører burde selv bestemme hvilke assistenter man ønsker å bruke.
Maksimum Komfort, ja det kjennetegner Citroën C5 X.
Det enkle er ofte det beste, enkel betjening med hjul og knapper.
Gir velger med rett girmønster, kjøreprogram og knapp til håndbrekk riktig plassert på midtkonsollen, men hvorfor velger man sort pianolakk som blir full av fingermerker og hvite støvkorn?
Citroën C5 X lade rimeligst fra vanlig stikkontakt med medfølgende kabel, men en raskere ombordlader på 7,4 kW finner man på listen over ekstrautstyr.
Ingen ekte norgesbil uten skiluke, bagasjerommet er også romlig til fjellturen med 485 – 1,580 liter.
Baksetene felles ned fra bagasjerommet med et enkelt håndgrep.
Glasstak med takluke som gir deg vind i håret ser vi ikke ofte, Citroën C5 X har løsningen.
Det nye flaggskipet leveres med Citroën Advanced Comfort komfortseter som standard også i laveste utstyrsgrad Feel Pack.
Innvendig er alle de merkelige løsningene Citroën var kjent for fjernet, isteden har enkle smarte betjening sløsinger overtatt.
Personlig liker jeg best designet fra denne vinkelen, klassiske men også moderne linjer.

 

 

 

Related posts