MG5 – Verdens første elektriske stasjonsvogn er her!

 

Stasjonsvogn har stått høyt i kurs hos nordmenn i en årrekke. Nå er endelig en helelektrisk utgave klar, til rett pris. MG stasjonsvogn er her!

 

MG har slått seg opp som en betydelig aktør innen elektriske kjøretøy. Elbilen MG ZS Ev har vært en gedigen salgssuksess med godt over 6 500 solgte eksemplarer i skrivende stund, og MG følger opp med el SUV-en Marvel R også.

Med verdens første elektriske stasjonsvogn på plass, har MG en tydelig og bred helelektrisk modellportefølje. Kundegruppen er den samme; bevisste kunder som ønsker mest mulig bil for pengene med moderne teknologi.

 

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Stasjonsvogn har stått høyt i kurs hos nordmenn i en årrekke. Nå er endelig en helelektrisk utgave klar, til rett pris. MG stasjonsvogn er her!

 

MG har slått seg opp som en betydelig aktør innen elektriske kjøretøy. Elbilen MG ZS Ev har vært en gedigen salgssuksess med godt over 6 500 solgte eksemplarer i skrivende stund, og MG følger opp med el SUV-en Marvel R også.

Med verdens første elektriske stasjonsvogn på plass, har MG en tydelig og bred helelektrisk modellportefølje. Kundegruppen er den samme; bevisste kunder som ønsker mest mulig bil for pengene med moderne teknologi.

 

400 km. rekkevidde
To utstyrsnivåer er tilgjengelig fra salgsstart, Comfort longe range og vår demobil med Luxury longe range utstyrsnivå med Diamond red metallic lakk. Sistnevnte topputgave leveres med en rikholdig utstyrspakke. Kun metallic lakk og det lekre interiøret med grått vegansk skinn, kommer i tillegg.

Motormagazinet tror de fleste går for topputgaven siden prisdifferansen er liten og begge utstyrsnivåer har samme rekkevidde på 400 km. Bilgarantien er også meget god med hele sju år / 150 000 km, og samme garantiintervall på batteriet fra verdens største produsent av elbilbatterier – nemlig CATL.

 

Annengenerasjon elbil
MG5 er annengenerasjon elbil fra MG og er bygget på en lett og sterk karosseristruktur. Bilen veier MG5 bare 1.560 kg. Dette merkes på veien, hvor MG5 har et understell tilpasset komfort, myk og behagelig med meget god dempning av ujevnhetene var førsteinntrykket. Derfor var vi spente på hvordan bilen taklet aktiv kjøring på svingete partier.

 

Bilen ligger «flatt» i svingete partier uten de store sideveis bevegelsen vi kjenner fra høyreiste biler. MG klart å kombinere komfort med gode svingegenskaper. Styringen er skarp og presis, og hemmeligheten til den gode følelsen er trolig lav vekt i kombinasjon med lavt tyngdepunkt og karosseritypen stasjonsvogn.

 

Klart godkjent
Tre kjøreprogram er tilgjengelig fra knapper ved midtkonsollen akkurat slik vi liker det. Kjøreprogrammene påvirker ikke understellet, men når vi bytter fra Sport, som vi selvsagt benyttet på svingete veier og over i ECO, merker man stor forandring. Redusert motoreffekt og MG5 blir lettere på rattet, en stor fordel i bykjøring eller i trange parkeringshus slik at man kan parkere med en hånd på rattet.

På motorvei har vi samme gode komfort, men MG5 er naturligvis ikke like godt støydempet som biler i Premium-klassen. Tar vi prisen med i betraktning er støynivået klart godkjent.

 

Setene er også bygget for komfort med et ekstra mykt skumlag på 20 mm. og heldekkende sidedeksler på 100 mm., men de med lange bein savner tilt, så vi kan vippe opp setet i forkant for lårstøtte helt frem.
Plassen betegnes som romslig, også for de som er over snittlengen uten å flytte førerstolen fra favorittposisjon.

 

Store oppgraderinger
Det er relativ lenge siden vi testet første generasjon av MG ZS Ev. Den gangen var ikke telefonappen tilgjengelig, men nå er den klar og dermed er de vanlige funksjonene vi er vant med på plass.
Følg bilens ladestatus når man tar kaffepause ved ladestasjonen, eller aktiver oppvarming av kupe fra telefonen og dermed kommer man ut til en varm og isfri bil om vinteren. Siden vi er inne på telefon, så er både Apple CarPlay og Android Auto tilgjengelig.
De som kjører første generasjon MG, vil merke at MG5 har fått store oppgraderinger på teknologifronten med et intelligent nettverkssystem som integrerer bil-, internett- og brukerkommunikasjon.

 

Elektrisk grill
Den splitter nye 10,25-tommers berøringsskjermen, lener seg mot venstre og fokuserer på føreren for å gjøre den mer praktisk å bruke. Over rattet i synsfeltet finner vi et sju-tommers digitalt informasjonsdisplay, som lar deg velge hvilken informasjon du synes er viktig under kjøreturen.
Sikkerhet er også ivaretatt via MG Pilot. Systemet kan forebygge og unngå potensielle ulykker og oppnå delvis autonom kjøring (L2). Passasjerer er også beskyttet via seks kollisjonsputer. Du kan også lade telefonene via flere USB-porter, men vi ble overasket over at MG også har inkludert uttak for å lade elsykler eller annet elektrisk utstyr rett fra batteriet. Du slipper altså engangsgrill på tur, en elektrisk grill kan nemlig koples til bilen.

 

11 kW tre-fas ombordlader er vanligvis tilleggsutstyr. På MG5 kommer denne løsningen som standard, og det betyr i praksis opp til 11 kW i timen fra ladeboks og opp til 80 prosent batterikapasitet på 40 minutter fra hurtiglader.
Via appen programmerer man ladetid også. Lad bilen de timene på døgnet da strømmen er rimeligst.

 

Konklusjon
En romslig elbil med god rekkevidde behøver ikke å være dyr. MG5 får du fra kr. 319 8900, -. 40 km rekkevidde, sju år / 150 000 km nybilgaranti. Biltypen stasjonsvogn er meget praktisk i bruk og MG5 har satt opp understellet tilpasset komfort uten at det går ut over den sporty følelsen på svingete partier ved å bytte til Sport kjøreprogram.

 

 

MG5

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 156 hk
  • Moment: 280 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: 8,3 sekunder
  • Toppfart: 185 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 400 km WLTP
  • Forbruk blandet: 17,5 kWt
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.562 kg
  • Tilhengervekt: 500 kg
  • Lengde: 4,60 m
  • Bredde: 1,81 m
  • Høyde: 1,52 m
  • Akselavstand: 2,65 m
  • Utstyrsnivå: Luxury long range
  • Bagasjerom volum: 479 / 1367 liter
  • Pris fra: Kr 319.8900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 352.640,

 

Lav front med moderne LED hovedlys og en spesiell lysgardin med 80 enheter som gir en spesiell signatur i kveldsmørket. Fra ladeporten i front kan man lade elsykler eller annet elektrisk utstyr rett fra batteriet
Verdens første stasjonsvogn er både prisgunstig og god å kjøre. Med 400 km rekkevidde burde MG5 passe de fleste.
Vår demobil var utstyrt med et lekkert interiør med grått vegansk skinn, et lite pristillegg for dette interiøret, men verdt hver eneste krone.
Perforerte seter bygget for komfort med et ekstra mykt skumlag på 20 mm og heldekkende sidedeksler på 100 mm gir deg god komfort.
Sitter man bak en person på 1,60 meter så har selv de med lange bein god plass i baksetet.
Den splitter nye 10,25-tommers berøringsskjermen rekker jeg faktisk frem fra min valgte seteinnstilling uten å lene meg frem, dette var positivt i forhold til mange konkurrenter.
Vi finner en del hardplast i interiøret, men de viktigste flatene er kledd med myke materialer.
Lekre omgivelser i en rimelig bil er ikke hverdagskost, her får man mye bil for pengene.
Et 7-tommers digitalt informasjonsdisplay i synsfeltet lar deg velge ønskelig informasjon rett i synsfeltet.
Dypt og romslig bagasjerom på 479 / 1367 liter.

 

Artikkelen fortsetter under annonsen