Opel Grandland har hengt med i modellporteføljen siden 2017. Nå møter vi en modell med så store forandringer at vi drister oss til å bruke ordet ny.
Bilen har ny karakteristisk Vizor®-front, stilrent interiør med digitalt Pure Panel®-instrumentpanel, en sprek motor med 300 hk og smarte funksjoner som Night Vision og IntelliLux LED® Pixel Light-lykter.
To utgaver
På sedvanlig vis blir vi tildelt topputgaven Ultimate med 300 hester og 4×4 inkludert bestillingskode 82FX. Opel ønsker å være desidert best på seter og 82FX er hva du må krysse av for å få med de meget spesielle ergonomiske setene med ventilasjon og varme/kjøling.
Det ergonomiske setet er godkjent av den tyske ryggforeningen og anbefales av AGR (Aktion Gesunder Rücken). Denne tyske legevitenskapelig organisasjon som har fastsatt ergonomiske krav for bilseter og gir deg en riktig sittestilling, som motvirker å bli sliten.
Opel har også tatt høyde for de uten behov for firehjulsdrift denne gang. Det er mulig å velge en utgave med forhjulsdrift og 225 hester til kr. 479 900. Denne utgaven har samme gode ladbar hybridløsning som storebror og 62 km rekkevidde på ren strøm – etter WLTP-målestandard.
Tradisjonell betjening
Innvendig får vi en god følelse med en gang. Vi har kjørt en rekke modeller fra Opel senere år, alle med meget gode seter, og på Grandland liker vi de uttrekkbare sitteputene, som er perfekt tilpasset de med lange bein. Tilt hvor man kan vippe opp setet i forkant er et visst savn på mange av konkurrentene.
Opel Grandland har denne løsningen på plass, og dermed får vi en perfekt sittestilling. Heldigvis har ingeniørene tenk på at mange med meg ofte hviler høyre bein inntil midtkonsollen, en perfekt avrundet kant er behagelig å hvile beinet mot.
Tradisjonell betjening av bilens betjeningsknapper trekker også opp helhetsinntrykket.
Opel Grandlands med tradisjonelle knapper og valg av kjøreprogram lett tilgjengelig ved girspaken, er et stort pluss. Et nytt digitalt Pure Panel®-instrumentpanel gir deg den informasjonen du faktisk trenger. Det er oversiktlig og greit, slik at man kan konsentrere seg om trafikk istedenfor en masse unyttig informasjon. Et Head-up display i denne topputgaven. Mangler.
Sporty kjøreprogram
Sport kjøreprogram, med alle 300 hester tilkoblet, er tilgjengelig. Dette kjøreprogrammet er overraskende aggressivt i bytrafikk, for et lett gasspådrag gir en akselerasjon så kraftig, at man føler seg litt i utakt med trafikken. Inn med hybrid, og dermed kommer den rolige behagelige kjøreopplevelsen vi forventet.
Den virkelige store fordelen med denne ladbare bilen er å kjøre på ren strøm. Ved å aktivere dette kjøreprogrammet, har du nesten alle fordelene elbilen innehar. Hvis du behøver mer krefter til en forbikjøring, er det bare å trykke pedalen i bunn, for da starter bensinmotoren og alle de 300 hestene er tilgjengelig.
Velger man Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid får man faktisk tre biler i en og samme innpakning: Ren elbil i opptil 64 km, en selvladende hybrid – som samler rulle/bremseenergi og tilbakefører energien til batteriet – og ikke minst bensinbil med meget lavt forbruk helt uten ladekø eller rekkeviddeangst.
God kombinasjon
Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid er utstyrt med et relativt sporty understell til å være SUV. Dermed føler man godt veibanen og bilen ligger godt på veien i forhold til å være en høyreist modell. 300 hester gir deg et herlig skyv ut av sving, selv om dette kan være litt uvant ved innbremsing siden elmotorene regenererer energi tilbake til batteriet før bremseklossene aktiveres.
O-100 går på 6,1 sekunder. Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid er en artig bil å kjøre aktivt med på svingete veier, men det er ikke derfor man bør kjøpe den. Salgsargumentet er kombinasjonen av å takle alle kjøreforhold fra rolig bykjøring til en trygg langtur til hytta på fjellet med 4×4 innkoplet.
Fremtidens teknologi
Når vi er inne på dette med å kjøre trygt og sikkert, så kjørte vi egentlig Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid på feil tidspunkt. Denne bilen bør prøves i mørket. Opel har enda et område de ønsker å være desidert best på, og det er hovedlys.
Opels spesielle IntelliLux LED® Pixel Light-hovedlykter er fremtidens lysteknologi. Systemet gir bedre sikt i mørket med permanent blendingsfritt fjernlys, som ikke blender møtende trafikk.
Positiv løsning
Hver hovedlykt består av 84 segmenter som slås av enkeltvis avhengig av trafikkforholdene og er helt automatisk og man behøver ikke å være bekymret for å kjøre i mørket. I tillegg har Opel utviklet infrarødt varmebildekamera foran på bilen til å registrere mennesker og dyr opptil 100 meter lenger fremme i mørket, og det registrerer også retningen de beveger seg i. Altså to systemer, hvor det ene gir det tilnærmet dagslys i mørket, og det andre fanger opp dyr som kan krysse veibanen på mørke veier med skog på hver side.
Vi skal ikke ramse opp innebygget teknologi for vår utgave har alt av moderne teknologi innebygget, men vi ble oppmerksomme på en meget positiv løsning med tanke på betjening. Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid lar fører selv bestemme hvilke assistenter en ønsker å bruke. De aktiveres enkelt via knapp og ikke inn i en meny på berøringsskjermen. Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid beholder innstillingen man har valgt. Følgelig er det bilens fører som bestemmer over bilen og ikke omvendt.
Konklusjon
Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid har gjennomgått en meget stor forandring med elektrisk rekkevidde opp til 63 km, to forskjellige utgaver både med og uten 4×4 og nytt utvendig design. Avgifts gunstig er den også, 25 til 40 tusen i engangsavgift avhengig av modell. Fantastiske ARG ergonomiske seter, ny karakteristiske Vizor®-front og Night Vision og IntelliLux LED® Pixel Light-lykter trekker opp samt nytt digitalt Pure Panel®-instrumentpanel medfører en meget stor oppgradering.
Faktaboks Opel Grandland 4×4 ladbar hybrid
- Motor: R4 bensin + el
- Slagvolum: 1.6-liter
- Effekt: 300 hk
- Moment: 520 Nm
- Gir: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 6,1 sekunder
- Toppfart: 240 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 63 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,14 l /mil
- Co2 utslipp: 32 g/km
- Egenvekt: 1.801 kg
- Tilhengervekt: 1.250 kg
- Lengde: 4,47 m
- Bredde: 1,90 m
- Høyde: 1,60 m
- Akselavstand: 2,67 m
- Utstyrsnivå: Ultimate
- Bagasjeroms volum: 390 – 1.528 liter
- Pris fra: Kr 4799000, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 603,900, –

Opel Grandland ladbar hybrid kan kjøres hel elektrisk i opptil 64 km, nordmenn kjører i snitt 38 km i løpet av en dag, dermed kan flesteparten av kundene kjøre på ren strøm til daglig.

Tradisjonell betjening liker jeg, langt enklere enn å gå via en skjerm og menyer.

Stor oppgradering av Grandland medfører ny karakteristisk Vizor®-front samt smarte funksjoner som Night Vision og IntelliLux LED® Pixel Light-lykter.

Opel ønsker å være desidert best på seter og lys, man bør prøvekjøre i mørket for å selv føle effekten av Night Vision og IntelliLux LED® Pixel Light-lyktene som gir deg en helt annen opplevelse av mørkekjøring.

De meget spesielle ergonomiske setene med ventilasjon og varme/kjøling koster litt ekstra, men er verdt hver krone.

Tradisjonelle knapper ved midtkonsollen er lette å bruke, legg merke til knapp for kjøreprogram samme sted.

Også på rattet finner vi samme enkle betjening med god tilbakemelding fra knappene.

390 – 1.528 liter bagasjerom, men setene kan ikke legges helt flatt , trolig på grunn av batteriene i bilen.

Under bagasjeromsgulvet finner vi oppbevaringsplass til ladekabel.

Ultimate utstyrsnivå med AGR seter gir deg både en luksuriøs opplevelse og god sittekomfort.

Første generasjon ladbare hybrider hadde så kort rekkevidde at mange ikke engang koplet til strømkabelen, med hele 64 km rekkevidde blir denne ladeporten brukt flittig.