Ikon-roadster kan nå bestilles

Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ (Kraftstoffverbrauch (WLTP) gesamt (kombiniert): 12,7-11,8 l/100 km; CO2-Emissionen (WLTP) gesamt (kombiniert): 288-268 g/km); Exterieur: Sonnengelb; Interieur: Leder Nappa/DINAMICA schwarz // Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (combined fuel consumption (WLTP: 12,7-11,8 l/100 km; 288-268 g/km); Exterior: sun yellow, Interior: Leather Nappa/DINAMICA black

 

Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 1.589.000,- for SL 43. Modellene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.

 

– En av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz er nå klar for bestilling i en helt ny utgave. Kundene kan velge mellom flere motoriseringer, med den råeste utgaven SL 63 4MATIC+ i spissen, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

 

SL 55 4MATIC+ og SL 63 4MATIC+ – Kraftig V8-biturbomoto og firehjulsdrift
Både SL…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 1.589.000,- for SL 43. Modellene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.

 

– En av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz er nå klar for bestilling i en helt ny utgave. Kundene kan velge mellom flere motoriseringer, med den råeste utgaven SL 63 4MATIC+ i spissen, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

 

SL 55 4MATIC+ og SL 63 4MATIC+ – Kraftig V8-biturbomoto og firehjulsdrift
Både SL 55 4MATIC+ og SL 63 4MATIC+ har en 4,0-liters V8-biturbomotor fra AMG, som monteres for hånd i Affalterbach i henhold til «One Man, One Engine»-prinsippet. I toppmodellen SL 63 4MATIC+ yter motoren 585 hk og gir et maksimalt dreiemoment på 800 Nm. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t tar kun 3,6 sekunder, og toppfarten er 315 km/t. I SL 55 4MATIC+ yter V8-enheten 476 hk og har et dreiemoment på 700 Nm. Akselerasjonen fra stillestående til 100 km/t tar 3,9 sekunder, og toppfarten er 295 km/t. Senere vil SL også være tilgjengelig som AMG E PERFORMANCE hybrid.

 

For første gang i sin 70 år lange historie er SL tilgjengelig med trekkraft på alle fire hjul. V8-modellene er utstyrt med AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift som standard. Det intelligente systemet gir fullt variabelt dreiemomentet mellom for- og bakaksel som sikrer best mulig trekkraft.

 

SL 43 – Elektrisk eksos-turbolader forbedrer motorens respons
SL 43 har en firesylindret motor med elektrisk eksos-turbolader. Driftsprinsippet til den elektriske eksos-turboladeren er basert på samme teknologi som brukes av Mercedes-AMG Petronas F1 Team. En elektrisk motor er integrert direkte på turboladerakselen mellom turbinhjulet på eksossiden, og kompressorhjulet på inntakssiden. Dette driver turboladerens aksel direkte og akselererer dermed kompressorhjulet før eksosgassen begynner å drive turboladeren på konvensjonell måte. Dette forbedrer responsen betydelig fra tomgang og gjennom hele turtallsområdet. Motoren reagerer derfor enda raskere, mens den generelle kjøreopplevelsen er mer dynamisk. I tillegg muliggjør elektrifiseringen av turboladeren et høyere dreiemoment ved lave turtall.

 

Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 170 000 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den den firesylindrede rekkemotoren, gir den innovative teknologien i SL 43 en effekt på 381 hk, og et maksimalt dreiemoment på 480 Nm. Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren (RSG) i en kort periode. Fra stillestående akselererer SL 43 til 100 km/t på kun 4,9 sekunder, og toppfarten er 275 km/t.

 

Kjent eksteriørdesign med sportslige røtter
Den lange akselavstanden, de korte overhengene, det lange panseret, og den kraftfulle bakenden er karakteristiske trekk ved karosseriets design på den nye modellen, og resulterer i de typiske SL-proporsjonene. Sammen med de brede hjulbuene og de store lettmetallfelgene, gir de roadsteren sitt kraftige og dynamiske utseende. Når stofftaket er oppe, understrekes det puristiske og sportslige inntrykket.

 

Den AMG-spesifikke grillen med 14 vertikale lameller fremhever effekten av bredden i fronten, og drar paralleller til stamfaren til alle SL-modeller, nemlig den legendariske 300 SL racerbilen fra 1952. Andre karakteristiske designelementer inkluderer de slanke DIGITAL LIGHT LED-lysene og LED-baklyktene.

 

Det elektriske stofftaket gir en vektbesparelse på 21 kg og et lavere tyngdepunkt i forhold til det forrige vario-taket i metall, noe som gir en positiv effekt på kjørekarakteristikken. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t.

 

Eksklusivt interiør med 2+2-seters konfigurasjon
Nye SL får igjen en konfigurasjon med 2+2 seter, som sist ble introdusert med R 129-modellen i 1989. Dette gjør den nye SL enda mer allsidig, der baksetene øker praktikaliteten i hverdagen, og gir plass til personer med en høyde på opptil 1,50 meter. Hvis kunden ikke har behov for ekstra sitteplass, kan den andre seteraden brukes som ekstra lagringsplass til eksempelvis en golfbag.

 

Den siste generasjonen MBUX (Mercedes-Benz User Experience) er intuitiv å betjene og i stand til å lære. I SL er AMG-spesifikt innhold synlig i fem forskjellige visningsstiler. Eksklusive menyelementer som «AMG Performance» eller «AMG TRACK PACE» understreker også den sportslige karakteren.

 

Midtkonsollen med 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom føreren og passasjeren. For å unngå refleksjoner forårsaket av sollys når bilen kjøres med taket nede, kan denne skjermen justeres elektrisk til en mer vertikal posisjon. Portrettformatet gir klare fordeler, spesielt for navigering, samt mer ergonomisk plass.

 

 

 

Tekniske data:

Mercedes-AMG SL 43 Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+
Motor R4 V8 V8
Volum 1991 cc 3982 cc 3982 cc
Effekt 381 (+ 14 hk tilleggseffekt) 476 hk 585 hk
ved omdreininger 6750 rpm 5500 – 6500 rpm 5500 – 6500 rpm
Dreiemoment 480 Nm 700 Nm 800 Nm
ved omdreininger 3250– 5000rpm 2250 – 4500 rpm 2500 – 5000 rpm
Akselerasjon 0-100 km/t 4,9 s 3,9 s 3,6 s
Toppfart 275 km/t (elektronisk begrenset) 295 km/t 315 km/t
Blandet forbruk (WLTP) 8,9 – 9,4 l/100 km 11,8 – 12,7 l/100 km 11,8 – 12,7 l/100 km
Blandet CO2-utslipp 201 – 214 g/km 268 – 288 g/km 268 – 288 g/km
Vekt 1810 kg 1950 kg 1970 kg
Drivlinje Bakhjulstrekk Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk
Girkasse AMG SPEEDSHIFT MCT 9G AMG SPEEDSHIFT MCT 9G AMG SPEEDSHIFT MCT 9G
Pris fra kr. 1.589.000,- 2.284.000,- 2.627.000,-

 

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen