Toyota Proace Electric selger meget godt, også når vi sammenligner med elektriske personbiler. 15. plass på elbilstatistikken i skrivende stund.
Tilbake i 2012 var vi spente, for Toyota Proace erstattet da nærmest den uslitelige Hiace. Fremdeles ser vi Hiace på veien som en trofast følgesvenn for anleggsbransjen, men tidene forandrer seg. Nå kommer Toyota med enda en elektrisk nykommer i Proace-familien. Med det har Toyota en komplett serie av Proace nyttekjøretøy – både for de som foretrekker elektrisk eller dieselmotor med 4×4.
City Electric
Toyota City Electric har manglet, MEN nå er den korte elektriske utgaven klar for bestilling. Varebilen leveres i standard lengde (4,40) samt lang utgave (4,75). Toyota City EV tar en nyttelast på opptil 800 kg. og kan trekke tilhengervekter opptil 750 kg.
Alle Proace City Electric-variantene er utstyrt med et litium-ionbatteri på 50 kWt som gir en rekkevidde på mellom 260 og 280 km (WLTP). Proace City Electric har i kortversjon et lasterom på 3,3 m3 og selv i denne minste varianten gir den plass til to Europaller. Liten, men romslig bil – og samtidig stor kapasitet er tanken bak Toyota Proace City.
Toyota City Electric var ikke tilgjengelig på tidspunktet for prøvekjøring, derfor valgte vi denne gang mestselgende Toyota Proace EV L2med 75 kWt batteri.
Strengere krav
Med hele åtte forskjellige varianter av Proace, dekker man de flestes behov. Med enda strengere krav til elektrifisering av bilflåten for å vinne anbud, har trolig medvirket til et godt salg av Toyota Proace EV. De to elektriske modellene vil dekke dette behovet sammen med en kombinasjon av lavere avgifter, billigere drivstoff og andre fordeler som vedtas av myndighetene.
Elektriske varebiler trenger også mindre vedlikehold og service. Ulempen er nordmenns rekkeviddeangst og tiden man bruker på å lade.
Toyota Proace EV leveres med valgfritt batteri på 50 kWh eller 75 kWh. De fleste burde få sitt daglige behov dekket. 314 km WLTP kombinert rekkevidde med det største batteriet og en ombordlader på 11 kW, så vil fulladet fra 0-100 prosent på sju timer via en TN 400V/16A, 3-fas veggboks på arbeidsplassen. Over 80 prosent velger det største batteriet på 75 kWt i Toyota Proace Electric. Lillebror City Electric kan bare leveres med minste batteri.
Understell
Kassebilen deler produksjonsplattform med ni-seters modeller. Man har altså bygget inn en del personbilkomfort i selve konstruksjonen. Interiøret er preget av hardplast, en fordel i biler som blir brukt i jobbsammenheng med tanke på enkelt renhold.
Du sitter høyt med god oversikt over trafikken og bak seteryggen har vi en tett skillevegg, den demper støy fra varerommet og tett vegg gir mindre volum å varme opp vinterstid.
Redusert oppvarmingsbehov gir deg bedre rekkevidde. En luke i skilleveggen medfører at rør eller andre lange gjenstander kan skyves gjennom og passasjersete vippes opp for å utnytte lastekapasiteten maksimalt. I midterste sete finner vi en skjult plate som er tenkt til å være en kontorløsning, – underlag til pc eller skriveplate. Kan også brukes også til spisebord. Koppholdere er på plass til kaffekoppen, men oppbevaringsplass i taket mangler i denne bilen. Store oppbevaringsrom i dørene gjør for så vidt samme nytten.
Nærmest lydløs
Vi savner ikke lyden av dieselmotoren. Toyota Proace Electric tar seg frem nærmest lydløst i bytrafikken, dog savner man innredning eller en anelse last bak. Kjøreopplevelsen vil bli bedre med litt last enn tom bil, som vi vanligvis får tildelt under prøvekjøring.
Bak kan man velge innredning fra flere lokale ombyggere. Alt fra enkelt tregulv til komplett innredning med uttrekkbare skuffer, er tilgjengelig. Doble skyvedører trekker opp helhetsinntrykket. Det har blitt mange turer rundt bilen for å hente verktøy for de av oss som kjører kassebil med bare en skyvedør og den er alltid merkelig nok plassert på passasjersiden, som er feil side.
Det er praktisk med både topphengslet og sidehengslet bakdør, for da har man mulighet til å skreddersy bilen til eget bruk. Med tanke på overgang fra Hiace til Proace, er det bare å konstatere at hele serien med Toyota Proace har et fullverdig modellutvalg. Et utvalg som dekker de fleste behov innen transport.
Konklusjon
Toyota Proace Electric L2 med største batteripakke på 75kW innehar rekkevidden som medfører at mange får et meget godt alternativ til diesel. Proace Electric mangler riktignok 4×4, men på plussiden kan man regne med lave driftskostnader. Toyota Proace Electric L2 har samme mulighet til ombygging av varerommet med en komplett innredning.
Fakta Toyota Proace Electric
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 136 hk
- Moment: 260 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 13,3 sekunder
- Toppfart: 130 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 330 km WLTP
- Forbruk blandet: 2,7 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 2.025 kg
- Tilhengervekt: 1.000 kg
- Lengde: 4,95 m
- Bredde: 1,92 m
- Høyde: 1,89 m
- Akselavstand: 3,27 m
- Utstyrsnivå: Comfort
- Lastevolum: 6.1 m³
- Pris fra: Kr 364.061, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 455.761, –















