Škoda ENYAQ iV er en typisk elektrisk familiebil med inntil 528 km. rekkevidde, firehjulstrekk, hengerfeste og 585 liter bagasjerom. Škoda ENYAQ iV passer til de fleste og er en spennende bil for folk flest.
Innstegsmodellen ENYAQ iV 50 starter på kr. 354.160, -. med 52 KWt netto batteripakke. De fleste vil trolig velge den mellomste batteripakken 58 kWt eller største på 77 kWt netto.
Ulike søsken
Det er ingen hemmelighet at Škoda ENYAQ iV er bygget over samme lest som VW ID.4, men de er allikevel ulike.
Škoda ENYAQ iV ser nærmest muskuløs ut i forhold med en tydelig markant grill. Behovet for grill er ikke til stede i en ren elbil uten forbrenningsmotorens kjøl behov, men passer meget godt designmessig.
Utvendig minner Škoda ENYAQ iV faktisk om Kodiaq SUV. Dermed har Škoda lykkes med å lage en elektrisk utgave av den allerede populære SUV-familien til Škoda med de samme dynamiske linjene. Elementer fra hjemlandets krystallproduksjon er godt synlig i lyktene. Det skader heller ikke at Škoda er kjent for å gi kundene et behagelig prisnivå på ekstrautstyret. Lyspakke pluss med helt automatiske LED Matrix hovedlys med lyktespylere, LED kjørelys, utvidete LED baklys og Crystal Face koster 7 000 kroner og er verdt hver eneste krone på de rimeligste utstyrsnivåene.
Med et rikholdig utvalg av tilleggsutstyr, har man mulighet til å tilpasse bilen til sitt eget behov, men velger man toppmodellene er det meste av utstyr inkludert. Tillegg for firehjulsdrift følger samme mal, 30.000 kroner ekstra vil man trolig få igjen ved innbytte. Dermed vil en overvekt av kunder velge 4×4.
Dedikert elbilplattform
Vi har nevnt fordelene ved å bygge en elbil på dedikert elbilplattform en rekke ganger. Det betyr at man starter helt på nytt og utvikler en elbil bil fra bunnen med riktig plassering av batterier og elektriske komponenter. Škoda ENYAQ iV er bygget på den elektriske MEB-plattformen til VW-konsernet, som betyr mer plass, flere tilpasningsmuligheter, økt rekkevidde, mer komfort og bedre kjøreytelser. En klar fordel fremfor andre bilmodeller konvertert til el drift.
Lavt tyngdepunkt
Kjøreegenskapene nyter godt av dedikert plattform, kun da har ingeniørene mulighet til å nærmest perfeksjonere bilens tyngdepunkt og balanse via optimalt plassert elmotorer og batterier. Fordelen merker vi på veien.
Škoda ENYAQ iV ligger stabilt i svinger og siden tyngdepunktet er lavt, eliminerer man store sideveis bevegelser vi vanligvis opplever i SUV-klassen. Vår ENYAQ iV 80 med drift på bakhjulene har også en fordel siden elmotorens kraftige dreiemoment drar i rattet (torque steer) ved full akselerasjon på forhjulsdrevne elbiler med høy effekt. I stredet gir Škoda ENYAQ iV deg et kraftig skyv uten den ulempen, det er faktisk underholdende å gi full gass ut av sving og bilen følger tenkt linje nærmest som på skinner.
I vanlig kjøring oppleves Škoda ENYAQ iV som behagelig, understellet er passe stramt, gode seter og nærmest lydløs fremdrift.
Innvendig
Det er ingen overraskelse at vi finner Škoda «simply clever»-løsninger innvendig. Smarte oppbevaringsløsninger har blitt Škodas varemerke.
Škoda ENYAQ iV leveres også i flere design- varianter. Seter, dashbord, armlener, midtkonsoll, dørtrekk, interiørlister, belysning og gulvmatter er alle tilknyttet valgt utstyrsnivå. De miljøvennlig kan velge Lodge Design. Lodge har sete-trekk i en unik kombinasjon av stoff laget av resirkulert polyester fra PET- flasker og ull, eller Loft Design Selection leveres med setetrekk i en kombinasjon av stoff og skinn. Flere varianter er tilgjengelig, avhengig av biltype.
Innvendig virker Škoda ENYAQ iV faktisk mer påkostet enn søstermodell ID.4 med sin minimalistiske stil.
Irriterende funksjon
I Škoda ENYAQ iV finner vi myke materialer og kontrast søm i skjønn forening. Rattet har tradisjonelle knapper med riflet hjul til å justere lyd, praktisk og brukervennlig. Berøringsskjermen derimot rekker vi ikke frem til fra vår kjørestilling. For å justere klima mangler vi fire centimeter og må lene oss frem med strak arm.
Tradisjonelle knapper og hjul til de funksjonene man bruker daglig på midtkonsollen, er derfor sårt savnet. Savnet er også en knapp på rattet til å deaktivere filassistenten. Bilen starter alltid opp med denne irriterende funksjonen aktivert og berøringsskjerm må brukes til deaktivering. Dette oppleves som en liten ulempedetalj i forhold til mange av konkurrentene, som har knapp til å deaktivere på rattet.
Konklusjon
Škoda ENYAQ iV har en stor fordel ved at bilen bygges på en dedikert elbilplattform som gir deg meget god plass til passasjerer og bagasje. Designmessig er bilen en innertier hvor linjene passer perfekt inn i den etablerte SUV-serien til Škoda. Flott interiør.
Fakta Skoda ENYAQ iV
- Motor: Elektrisk
- Slagvolum: 0-liter
- Effekt: 204 hk
- Moment: 310 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 8,5 sekunder
- Toppfart: 160 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 506 km WLTP
- Forbruk blandet: 1,78 kWt /mil
- Co2 utslipp: 0 g/km
- Egenvekt: 1.960 kg
- Tilhengervekt: 1.200 kg
- Lengde: 4,64 m
- Bredde: 1,87 m
- Høyde: 1,61 m
- Akselavstand: 2,76 m
- Utstyrsnivå: iV 80 Suite
- Bagasjerom volum: 585 / 1.710 liter
- Pris fra: Kr 354.160, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 570.100, –