Ladbar hybrid har blitt et utmerket alternativ til rene elbiler. kombinasjonen av strøm til daglig og likevel være uavhengig av ladestasjon på langtur, gir deg en ekstra trygghet i hverdagen.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV kan lades hjemme på ca. fire timer fra en 16 A kurs og tilbakefører rulle/bremseenergi til batteriet. Denne energien benyttes til fremdrift senere.
Kjøredata viser at de fleste ladbare hybrider går på ren strøm ca. 50 prosent av tiden. Ved riktig bruksmønster er det mulig å øke tallet og dermed senke driftskostnader ytterligere. Avhengig av varierende strømpris, kan man kalkulere med et forbruk i overkant av 2 kr. per mil på ren strøm.
Bygget på velkjent Outlander-teknologi
Eclipse Cross PHEV har en batteripakke på 13,8 KWh, som gir opptil 45 km. elektrisk rekkevidde (WLTP). Dette er vesentlig lenger enn den daglige 38 km. Kjørelengde, som er gjennomsnitt i Norge. I bakhånd ligger en 2,4-liters bensinmotor med Atkinson-syklus klar til å starte om du behøver ekstra krefter til forbikjøring eller på langtur.
Atkinson er en bensingjerrig teknologi som er velegnet i kombinasjon med elmotorer, men ulempen er lavt dreiemoment. Dette oppveies av elmotorene som er drivkilden i Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Kombinert effekt er på 188 hester og Eclipse Cross PHEV er bygget med velkjent Outlander-teknologi. I denne utgaven av Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, har man tatt et steg videre og fortsatt videreutviklingen av bensinmotoren for å forbedre drivstofføkonomi og renere forbrenning.
S-AWC firehjulstrekk
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV er utstyrt med en elmotor på hver aksel som står for firehjulsdriften. Mange i Norge har kjørt den tidligere bestselgeren Outlander med samme system, så dette er velkjent 4×4. På tørt sommerføre får vi derimot ingen følelse av hvordan Eclipses S-AWC firehjulstrekk virker.
Langt mer nytte har man av 4×4 systemet vinterstid, via forskjellige kjøreprogram kan man informere bilen hvilket underlag den kjører på. Via kjøreprogrammene normal, snø, grus, tørr asfalt osv. Dermed blir Mitsubishi Eclipse Cross PHEV optimalisert for det underlaget du befinner deg på.
Tar du av fra en saltet vintervei og over på en snødekket hyttevei vinterstid, så kan man skifte til snø. Det intelligente firehjulsdriftsystemet S-AWC (Super All Wheel Control) passer på riktig kraftoverføring til hvert hjul uten at fører behøver å tenke på dette.
Kjør på ren strøm
Kjøreturen starter i hybridmodus. Bilens datamaskin bestemmer veksling mellom strøm og drift via bensinmotor, men man kan velge ren EV kjøremodus og også Parallellhybrid-modus.
Kjøreprogrammene er velkjente fra Outlander, men Mitsubishi Eclipse Cross PHEV er allikevel en annen type bil på veien. Mindre, mer sporty og ikke like høyreist. Dette medfører en annen følelse ute på veien.
Lettkjørt i bytrafikk, enkel å parkere med sine 4,54 meter og på landeveien oppdager vi at bilen liker seg godt i svingete partier.
Ganske lik
Motoreffekten føles ganske lik Outlander, selv om motoren til Mitsubishi Eclipse Cross PHEV har gjennomgått en oppgradering for å takle strengere utslippskrav og mistet noen få hestekrefter. Vi liker også at man har beholdt de tradisjonelle knappene til klima og kjøreprogrammene, lett å bruke på hullete hytteveier hvor bilen rister.
Setene er utstyrt med lange sitteputer og de uttrekkbare man finner i enkelte modeller er intet savn for her har vi støtte helt frem på undersiden av låret. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV er en bilklasse mindre enn Outlander.. Plassen er faktisk likevel helt greisiden Mitsubishi Eclipse Cross PHEV har vokst 140mm. i lengden i forhold til forgjengeren. Dette merkes på bakseteplassen og med 4,54 m. lengde, er ikke Mitsubishi Eclipse Cross PHEV å betrakte som en liten bil. Bakkeklaringen er også god. Vi snakker hele 19 cm.
På plass er en ny infotainmentskjerm med antirefleksglass med mulighet til å kople til Apple CarPlay, Android Auto til å integrere mobilen i bilens system.
Valgmulighet innen interiør er alltid positivt. Avhengig av utstyrsgrad kan man velge, sort skinn, grått skinn, sort kunstskinn, eller sort stoff. Alle ønsker burde være innfridd. Vi må til slutt ta med, at hybrid kommer gunstigere ut enn ren elbil i leasingavtalene.
Konklusjon
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV er en avgiftsgunstig ladehybrid som overtar etter bestselgende Mitsubishi Outlander. Man skal ikke se bort fra at mange trofaste kunder bytter til ny Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Litt mindre riktignok, men bygget over samme lest og en anelse bedre tilpasset en urban livsstil.
Fakta Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
- Motor: Bensin + Elektrisk
- Slagvolum: 2,4-liter
- Effekt: 188 hk
- Moment: 330 Nm
- Gir: Automat
- 0-100 km/t: 11,0 sekunder
- Toppfart: 162 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 45 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,2 l /mil
- Co2 utslipp: 46 g/km
- Egenvekt: 1.900 kg
- Tilhengervekt: 1.500 kg
- Lengde: 4,54 m
- Bredde: 1,80 m
- Høyde: 1,68 m
- Akselavstand: 2,67 m
- Utstyrsnivå: Instyle +
- Bagasjerom volum: 359 liter
- Pris fra: Kr 458.000, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 508.00, –

Head-Up Display er på plass, riktignok den rimelige utgaven med plastplate, men med trafikkinformasjon i synsfeltet slipper man å flytte øynene fra veien.

Tøffe detaljer frisker opp.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV har vokst 140mm i lengden i forhold til forgjengeren, dermed har man et alternativ om man ønsker å bytte inn en eldre Outlander.

Ladehybriden vil også generere strøm tilbake til batteriet på samme måte som elbil, vi ser på instrumentet at bilen lader i nedoverbakke.

Topputgaven leveres med ekte skinninteriør, mange konkurrenter kommer med kunstskinn eller PVC, Eclipse Cross PHEV har ekte vare og man kan også velge skinn i en lekker gråfarge.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV er litt trangere enn Outlander, likevel får mine 1,88 cm plass i baksetet bak meg selv etter at jeg har justert førerstolen til min favoritt posisjon godt tilbakelent.

Ekte norgesbil har 4×4 og hengerfeste, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV oppfyller kravene med 1.500 kg hengervekt.

Bagasjerommet er ikke blant de største, men med nedfelte seter åpner det seg opp praktisk utnyttet bagasjekapasitet med nesten platt gulv.

Et lite praktisk rom til ladekabler ligger skjult under gulvet.

220 V stikk på hele 1500 w finnes i bagasjerommet, praktisk på tur.