I hvilket europeisk land er kunnskapen om elektrisk mobilitet størst? Hva skal til for at europeiske sjåfører velger elbil? Hva er forskjellene og ulikhetene i det å lade og kjøre elbil på tvers av Europa?
IONITY, Europas ledende universelle lynladenettverk, spurte bilister via en europeisk undersøkelse om holdninger til elbiler og andre temaer relatert til fremtidens e-mobilitet. Selv om det er store forskjeller landene imellom, er det også store fellestrekk. Ikke minst et behov om avklaring om e-mobilitet på et generelt nivå.
De fleste europeiske bilister tror at flertallet vil kjøre elbil innen ti år. Ifølge undersøkelsen vil 30 prosent av de europeiske respondentene vurdere å kjøpe elbil i løpet av de neste 12 månedene. 39 prosent av de som kjører elbil sier at reduksjon i utslipp av CO2 er hovedårsaken til at de kjører på strøm. Kun i Italia er statlige subsidier hovedårsaken til befolkningen velger elbil fremfor bil med forbrenningsmotor (57 prosent).
På spørsmål om hva som er hovedårsaken til at mange sverger til biler med forbrenningsmotor fremfor elbil, sier 37 prosent at hovedårsaken er begrenset rekkevidde. Etableringen av lynladenettverk som IONITY, bør redusere «rekkeviddeangsten» i form av å forsikre kommende og eksisterende elbilsjåfører om at det mulig å kjøre lange avstander med elbil. Elbilsjåfører kan i dag finne 350 kilowattsladere basert på 100 prosent fornybar energi hver 150 til 200 km langs hovedveiene i Europa.
Rekkeviddeangst og lang ladetid er hovedbarrieren for å ta valget om å bytte til elbil fra bil med forbrenningsmotor. Men samtidig er dette noe som påvirkes av eksisterende ladeinfrastruktur i de ulike landene. For eksempel er det kun 37 prosent av respondentene fra Nederland som bekymrer seg for ladetid, mens 35 prosent er bekymret for tilgang til ladere. Det er likevel et avvik mellom antagelser og erfaring. Blant de nederlandske respondentene som ikke kjører elbil, svarte 49 prosent at de forbinder det å kjøre elbil med å lete etter ladestasjoner, 43 prosent svarte at de assosierer elbil med lang ladetid. I Spania, som har en dårligere utviklet ladeinfrastruktur enn Nederland, er situasjonen annerledes. Her svarer hele 65 prosent av elbilsjåførene at de er bekymret for tilgang på ladestasjoner, og forbinder derfor det å kjøre elbil med leting etter ladere.
Undersøkelsesresultatene understreker viktigheten av å kontinuerlig utvide å videreutvikle den europeiske ladeinfrastrukturen. IONITY innså tidlig behovet for en fremtidsrettet høyeffekts ladeinfrastruktur for å bidra til økt e-mobilitet. Den europeiske utvidelsen av lynladenettverk, stadig flere elbilvarianter og stadig lengre rekkevidde vil akselerere det europeiske skiftet til el-mobilitet.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført av analysebyrået Sapio på vegne av IONITY i desember 2020 og januar 2021. 6020 respondenter fra Tyskland, Frankrike, Norge, Storbritannia, Tsjekkia, Italia, Spania, Portugal og Nederland deltok i undersøkelsen. Panelet besto av både sjåfører av elbiler og sjåfører av biler med forbrenningsmotorer.