Toyota er kjent for å lage nærmest problemfrie biler til folk flest, og denne gang skal vi skal kjøre en biltype til entusiastene. Toyota Yaris GR var på snarvisitt hos vår lokale Toyota-forhandler, og besøket medførte at vi forandret avtaleboken for å teste.
Toyota Yaris GR er en typisk entusiastbil med aner fra rally, men likevel en gatebil. På plass i førerstolen starter vi opp verdens sterkeste 3-sylindrede motor, ifølge Toyota. For så vidt en helt normal er startprosedyre, selv om en advarsel blir vist.
Ingen rask akselerasjon før motoren er varm, er beskjeden. Dette varselet blir vist fordi motoren er bygget i henhold til WRC2-bestemmelsen med vekt på et materialvalg man vanligvis ikke bruker i en bil på veien. Vi må altså kjøre pent før motoren er varm.
Dette er ikke det eneste spesielle med denne Yaris-en, som Toyota har bygget i samarbeid med Toyota Gazzo Racing World Rally Team. Bilen er utstyrt med avansert teknologi inkludert GR-FOUR. 4×4 systemet er Toyotas første AWD-sportssystem på 20 år.
Justerbare differ
Dette er ingen vanlig Yaris designmessig. Bilen er bredere i hekken og 95 mm lavere over taket, som førøvrig er laget av karbon.
Ingeniørene har redusert vekten med 38 kg. I karosseriet er det benyttet aluminium og de originale bremsene er byttet med bremseteknologi fra racerbanen.
Klassens største skiver har funnet vei inn i bilen. Den vanlige bakakselen – med torsjonsfjæring – er byttet til fordel for dobbel wishbone med Torsen-differensial. Foran finner vi også lik Torsen-differensial. Sammen utgjør diffene Toyotas GR-FOUR 4WD-system, som kan variere momentet som sendes til for- og bakakslene.
Det er tre modus, Track (50:50), Sport (30:70) og Normal (60:40), slik at du kan tilpasse bilens oppførsel etter ønske. Enten det er for å få bedre kontroll i høy hastighet på bane eller ekstra kraft på bakhjulene på grusveier.
Turtallsperre
Førersetet har meget god sidestøtte, man sitter lavt og får en følelse av rally-bil med en gang. Man er forresten ikke avhengig av å varme motor, men vår plan var å kjøre rett ut på motorvei for å teste akselerasjonen og avkjøringen befinner seg rett rundt hjørne.
Heldigvis ingen trafikk, så inn med første gir og motoren går rett i turtallsperren, inn med andre gir, rett i sperra der også. Inn med tredje og så må vi altfor tidlig bare slippe opp og la bilen cruise i motorveishastighet. Akkurat nå savnet vi tyske motorveier med fri fart, for å dra bilen til rødmerket på alle seks-gir.
Det er bare å kjøre inn på neste avkjøring og forsøke igjen. Denne gang går det bra ved å gire tidligere, 0-100 går på 5,2 sekunder. Vi har tidligere kjørt biler med langt bedre akselerasjon, blant annet en lydløs Tesla Roadster som faktisk luktet ny PC, men elbil er langt fra så morsomt som Toyota Yaris GR. denne bilen får man nemlig følelsen av å kjøre rally.
Banebil til vanlig vei
En komplett rally-bil, som kan akselerere fullt ut av sving, uten at det slipper selv på våt asfalt med gode bremser. Det beste av alt er selvsagt at det bare er 1 280 kilo å bremse ned før sving, gir en helt annen komplett kjøreopplevelse enn bare rask akselerasjon.
Svingene blir rundet i en kort bil på under fire meter med et hjul i hvert hjørne, som nærmes klistrer seg til underlaget. Skeptisk var vi til tre-sylindret motor, men ubegrunnet, for motoren oppleves helt uten de vanlige vibrasjonene på tomgang. Her er det lett å bli lurt til å tro at bilen har kompressor siden man kan bruke hele turtallsområdet helt til 7 200 omdreiinger uten det vanlige effekttapet på lavt turtall, Toyota har virkelig laget en velfungerende turbo med kulelager til bæringer.
Rally-turbo er bare en av mange detaljer som medfører at man sitter med et lite smil om munnen på veien, utålelig morsom. Prisen er riktig og ikke minst vil bilen oppnå kult status som en rally-bil for veibruk. På den negative siden må det nevnes at bilen er stiv, så underlaget føles godt.
Konklusjon
Nye Toyota Yaris GR har gått fra bane til landeveisracer med sitt rally-DNA i behold. Tanken bak var å lage en lett, sterk og tøff bil for vanlig vei. Toyota Gazzo Racing World Rally Team har lykkes med å bake inn utrolig masse kjøreglede på under fire meter bil.
Fakta Toyota Yaris GR
- Motor: R3 Bensin
- Slagvolum: 1,6-liter
- Effekt: 261 hk
- Moment: 360 Nm
- Gir: 6-trinns manuell
- 0-100 km/t: 5,2 sekunder
- Toppfart: 230 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,89/mil NEDC
- Co2 utslipp: 184 g/km
- Egenvekt: 1. 280 kg
- Tilhengervekt: 0 kg
- Lengde: Ikke oppgitt
- Bredde: Ikke oppgitt
- Høyde: Ikke oppgitt
- Akselavstand: Ikke oppgitt
- Utstyrsnivå: Banepakke
- Bagasjerom volum: Helt uinteressant
- Pris fra: Kr 544.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 564.900, –

Toyota Yaris GR har lite til felles med navnebror Yaris, bilen er bygget i samarbeid med Toyota Gazzo Racing World Rally Team.

Dobbel Wishbone med Torsen-differensial bak krever plass, dermed har man laget bredere skjermer.

Vår utgave med Banepakke har lakkerte bremsecalipere som skiller bilen ut fra samme bil med komfortpakke.

Ryddig førermiljø med god sidestøtte i GR Alcantara sportsseter og det spesielle dreiehjulet som lar deg velge momentet som sendes til for- og bakakslene setter fører i Rally-modus med en gang.

Det er slike detaljer som lar «horna vokse ut av panna», World Rally Championship.

Meget enkelt å skifte overføring mellom diffene når man kjører med dreiehjulet.

Søylediagrammene viser kreftene ut til diffene når vi kjører, her kjører vi med Track kjøreprogram som gir (50:50), men Sport (30:70) gir langt mer krefter til bakhjulene.

Selve juvelen finner vi under pansret, 3-sylindret lettvekter på 1.6-liter, kraftpakken leverer 261 hester.

En liten diskre GR-logo bak vitner om at dette er en helt spesiell utgave av Yaris.