Rastløs Ferrari-eier

 

31-åringen Andre Forsberg har jobbet hardt hele livet, og arbeidet har resultert i egen Ferrari til nesten to millioner kroner, men Forsberg har ikke tenkt å gi seg med dette.

 

Oppvokst i Skjebergdalen på Ise ble det arbeid fra tidlig alder. Stefaren til Andre drev sagbruk og Andre forhandlet seg frem til en avtale som innebar 1 krone pr. meter barket stokk. Hardt gammeldags manuelt arbeid med barkespade, men Andre hadde andre og kreative planer. Han ansatte et par kamerater og deres avtale var 50 øre meteren. Dermed tjente Andre 50-øre pr. meter på deres arbeid, og den første gode avtalen i livet ga mersmak.
Solbergfoss

 

Denne energiske karen har selv valgt ut kulisser til fotografering og vi møtes på Solbergfoss kraftstasjon. Sarpingen ankommer rett fra Style Auto på Vestby, der Ferrari-en har blitt gjennomgått før Track Day på Rudskogen.
Verkstedprisene på en Ferrari er vel ikke akkurat lave?
– Vel, det er enkelt. Man regner på hva det koster på en normal bil og ganger med 10, men jeg får fantastisk hjelp på Style Auto og de kan også skaffe brukte deler om det trengs.

 

Oppvekst
-Hvordan kom du inn i bilmiljøet?
– Det startet som alle andre med lett motorsykkel som 16-åring, deretter motorsykkel og en rekke biler. Det ble kjøp og salg hele tiden for jeg har ingen ro i kroppen. Alle arbeidsoppgaver burde egentlig vært utført i går og slik var det med kjøp og salg av bil også, men jeg har alltid tjent en slant på solgte biler. Dermed ble kjøp og salg av bil og R-motorsykler en besettelse. Jeg var også motorsykkelinstruktør på Rudskogen og har flere ganger kjørt Nordsløyfa på motorsykkel. På banen må man holde bilene bak seg og for å lettere kontrollere feltet foran. 8,45 runder er passe tempo rundt Nordsløyfa på motorsykkel, men rekorden er på 8,34.

 

Ferrari 458 Italia
-Ferrari-kjøpet er trolig en videreføring av interessen for fart og spenning,.Ferrari 458 Italia har en midtmontert 4,5-liters V8 på 570 hester. Lydbildet fra en midtmontert V8 som ikke gir seg før på 9 000 omdreininger er ganske unik. Lyden er en stor del av kjøreopplevelsen når motoren sitter rett ved ørene.
-Den lette bilen akselererer 0-100 på 3,4 sekunder. Karosseriet er designet av Pininfarina med meget lav luftmotstand, dermed blir toppfarten 325 km/t. Interiøret derimot er satt bort til Donato Coco, Ferrari’s sjefs Designer på interiørsiden. Bilen kjøpte jeg forresten i Fredrikstad. Det er ekstra artig med en lokal bil, fastslår forteller Forsberg.

 

100 utleieenheter
– Har du endelig funnet drømmebilen nå?
-Jeg kjøpte en Ferrari California i vår, og den ble solgt da jeg kom over en eiendomsavtale jeg ikke kunne si nei til. Med litt penger til overs fant jeg drømmebilen jeg har hatt i hodet i 10-15 år. Min Ferrari 458 Italia skal jeg beholde en stund, for det er drømmebilen.

 

-Nå konsentrerer jeg meg om å bygge opp Andre Forsberg Eiendom og Boligutleie AS, hovedgeskjeften er utleieleiligheter. Jeg tapte en budrunde i dag, ny visning i morgen og vi er godt i gang med 17 utleieleiligheter og på jakt etter nye prosjekter ved siden av full jobb. Egentlig to jobber, og med alle ekstravakter begge steder blir det 200 prosent stilling. Alt privat overskudd blir benyttet som egenkapital til eiendomsfirma som skal vokse til minimum 100 utleieenheter.

 

-200 prosent jobb må vel være slitsomt i lengden?

-Jeg fremdeles ung og jeg har alltid vært rastløs, så det passer meg bra med mye å gjøre i en periode for å bygge et grunnlag jeg kan flyte på i fremtiden. Nå må jeg forresten kjøre, bytte av varmtvannsbereder er det neste på programmet i kveld.
Andre fyrer opp Ferrari-en som gir en lav rumling fra det midterste eksosrøret og gir jernet. Dermed åpnes spjeldet til de to andre eksosrørene og bilen forsvinner med et herlig brøl.

 

Lyden av en Ferrari V8-motor frembringer et meget bredt smil.

 

Luften som flyter over karosseriet genererer over 300 kg marktrykk ved 325 km/t, dermed suger Ferrari-en seg fast ved høye hastigheter også.

 

Vakkert høstvær, nydelig bakgrunn ved Solberfoss kraftstasjon og en nyvasket Ferrari 458 Italia i front, arbeidsdagen kan ikke bli bedre.

 

Donato Coco, Ferrari’s sjefs Designer er ansvarlig for interiøret i Andres Ferrari 458 Italia.

 

Midtmotor kjennetegner en ekte sportsbil, nå har også Corvette gått over til midtmotor fordi kjøreegenskapene blir vesentlig forbedret med motor midt i bilen.

 

 

Related posts