Entusiasten Marius Dehnes

Marius Dehnes er aktiv i offroad-miljøet med ombygget Suzuki SJ, banen på Rudskogen blir flittig brukt.
Marius Dehnes er aktiv i offroad-miljøet med ombygget Suzuki SJ, banen på Rudskogen blir flittig brukt.

 

Marius Dehnes har tross sin unge alder allerede lært seg en rekke forskjellige yrker innenfor bilsegmentet. Marius fikk bil interessen inn med morsmelka gjennom sin familie, og han kjøpte sin første bil allerede 11-år gammel

 

Kornhøsten er alltid et høydepunkt på landsbygda, for da starter sesongen for ungdom som skal kjøre på jordene. Marius begynte også tidlig. Allerede ved 11-års alder lærte han å kjøre med sin fars bil og dermed var han klar til å benytte jordene rund Rakkestad med sin…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Marius Dehnes er aktiv i offroad-miljøet med ombygget Suzuki SJ, banen på Rudskogen blir flittig brukt.

 

Marius Dehnes har tross sin unge alder allerede lært seg en rekke forskjellige yrker innenfor bilsegmentet. Marius fikk bil interessen inn med morsmelka gjennom sin familie, og han kjøpte sin første bil allerede 11-år gammel

 

Kornhøsten er alltid et høydepunkt på landsbygda, for da starter sesongen for ungdom som skal kjøre på jordene. Marius begynte også tidlig. Allerede ved 11-års alder lærte han å kjøre med sin fars bil og dermed var han klar til å benytte jordene rund Rakkestad med sin egen Suzuki SJ.
Bilen var ikke mye å skryte av, men første skritt i retning av en langt bredere bilhobby. Bredere ble det også ved 13-års alder da en Volvo 240 ble innkjøpt til å kjøre bilcross. Nå har Marius fylt 23-år, og har en langt bedre egnet Suzuki SJ med bur til offroadbruk og en ombygget moped, som er klar for arrangementene Stram Vire og Morropeden.

 

Marius likte ikke de originale baklyktene, de ble sveiset igjen og nye lages.

 

 

Første møte
Motormagazinet treffer Marius første gang i offroad banen på Rudskogen. Offroad banen forseres med ombygget Suzuki SJ, men det er naturligvis ikke den samme bilen som 11-år gamle Marius kjørte med på jordet, men en langt bedre egnet bil med selvlaget understell, veltebur og en egenprodusert løsning for å lede innsugningsluften via et rør inn i kupeen, der det blir minst vann.
Siden vi besøker området en tilfeldig dag uten et spesielt arrangement ønsker vi å få rede på om dette er organisert kjøring i regi av Østfold Offroad klubb. Svaret er:

 

Slik blir den ferdige effekten, slett ikke verst av en instrumenttekniker uten fagbrev innen lakkering.

 

 

Sosialt og hyggelig
– Nei, vi er en gjeng som møtes for å kjøre i skogen. Enkelte er medlemmer av klubben, andre ikke. Vi betaler bare en liten sum for å benytte banen og tar slike ting på sparket. Her møtes vi som likemenn med mange forskjellige bilmodeller og folk i alle aldre, forteller Marius Dehnes.
-De som ikke kjører selv sitter på eller bare henger sammen med oss. Sosialt og hyggelig treff på Rudskogen, mange har også blitt gode venner ved at vi besøker verkstedlokalene til andre kompiser på kveldstid. Vennskap er praktisk, og når noe ryker har vi kontaktnett, slik at det er relativt enkelt å skaffe deler, forklarer Marius. Vel, akkurat det siste kan vi skrive under på, for på utsiden står det en Suzuki med stikkakselen i to biter.

 

Custom lakken er egenprodusert med god hjelp av mors gardin, en lakkert mal viser hvordan taket på bilen blir ferdig.

 

 

Amerikansk også
På verkstedet Marius leier, sammen med venner, har han kommet langt på vei med å lage sin helt egen versjon av en 1954-modell Plymouth Belvedere four door sedan med 218 cid rekkesekser. Bilen blir Customisert etter god gammeldags tradisjon, lister fjernes og man sveiser igjen alle hull. Marius Dehnes vurderer å fjerne dørhåndtak også. Baklykter er allerede sveiset igjen og nye frontlykthus sveises inn fra deler han har samlet. I fronten jaktes det på grill fra en 1954 Chevrolet, så har noen en slik liggende er det bare å ta kontakt.

Understellet blir ikke urørt, lavt skal det være, og belger til luftfjæring ligger klart. For å videreføre bilens glatte linjer må manuelt gir vike til fordel for 904-automatkasse, for da blir bilen det svenskene kaller en «glidare». Den spesielle Customlakken blir prikken over i-en. Marius lakkerer også selv med mønster fra en gardin som grunnlag, deretter et strøk sort lakk iblandet flakes.

Sort legges transparent, slik at mønsteret under kommer frem med rød Candy på topp. Mopeden har også fått en tilnærmet lik egenprodusert lakk. Hele prosessen rundt bil og moped er selvlært i en alder av 23-år.

 

Betraktelig varmere enn isvannet på Rudskogen er det i verkstedet der Marius forvandler sin Plymouth Belvedere four door sedan til Low rider.

 

 

Bedre kjent
Verkstedet i Rakkestad inneholder forresten mange godbiter. Pontiac Trans am, en meget spesiell campingvogn og flere Trumph-motorsykler godt krydret med deler og lakkutstyr samt en dieselvarmer som gir den rette autentiske lukten av verksted vinterstid. Kompiser kommer på besøk og de diskuterer videre fremdrift på prosjektet.

-Når skal bilen være ferdig?
-Jeg har ingen hast. Dette er koselig å jobbe i verkstedet og nye ideer kommer hele tiden. Tiden strekker ikke til med full jobb som automatiker på Norske Skog, Saugbrugs og teknisk fagskole på kvelden. I sommersesongen er det også en del biltreff kompisgjengen besøker, for å hente inspirasjon sammen med offroad- og mopedtreff. Plymouth`en blir et langsiktig prosjekt, avslutter Marius Dehnes.

 

Marius er yngstemann på verkstedet de deler, lokalet her blitt et samlingspunkt for flere generasjoner motorinteresserte.

 

Kjøredressen til Marius bør trolig byttes ut med våtdrakt etter en tur igjennom vanndammen på Rudskogen.

 

Hull i gulvet må til, da er det bare å spyle bilen innvendig etter endt økt.

 

Custom betyr å forandre bilen etter eget hode, lyktene blir totalt forandret, ny lyktinnsats er sveiset inn.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen