Mopedentusiastene i Sponvika er samlet ved Eika: Fra venstre Jan Kåre Lundberg, Ragnar Hansen, Arne Dahl, Ulf Ørum Jonassen, Bjørn Syvertsen, Svein Andreassen, Harald Bjørnstad, Per Arne Svendsen, Bjørn Edvardsen, Geir Moen.
Sommerparadiset Sponvika ligger ved Svinesundbroen i utløpet av Ringdalsfjorden. Perlen er helt umulig å overse når man benytter båtveien til Halden. Sponvika er like fullt et eldorado ok du kommer landeveien.
Historien om mopedene i Sponvika startet i forbindelse med vår artikkel fra mopedtreffet «Stram Vaier», der vi feilaktig skrev at disse gamle trehjulsmopedene var lite synlig i vanlig drift. Svein Andersen gjorde redaksjonen oppmerksom på feilen, for i Sponvika blir veteranmopedene benyttet daglig.
De fastboende i Sponvika så hvilken nytte bilfrie Koster har av veteranmopeder med romslig lasteplass og dermed ble den første flakmopeden innkjøpt til Sponvika. Siden ballet det bare på med mopedhandel fra Sverige og Norge. En av Flakmopedene har også blitt brukt på Borregaard Fabrikker i Sarpsborg, som transportmiddel.
Mopeder på Borregaard
Borregardsmopeden var en av ti mopeder med forskjellig alder som møtte oss en vanlig hverdag. Det viste seg at de fleste mopedentusiastene er involvert i Velforeningen også, samlingspunktet for lokalbefolkningen er plassen ved den store 600 år gamle eika.
Gutta forteller at eika fikk næring til sin vekst av Karl den stores soldater som slo lens der. Eika og puben vegg i vegg er samlingspunktet til alt fra festivaler til sølvbryllup. Flakmopedene er blitt et lokalt innslag i Sponvika, hvor motorsag, verktøykasse eller fiskegarn blir fraktet på lemmen i dette idylliske området med trange gater.
I Sponvika er flakmopeden ett perfekt transportmiddel. De brukes også som transportmiddel til å rigge opp for festivaler med kjente artister.
6-PACK
-De fleste mopedene er utstyrt med navn. Vi spør Bjørn Edvardsen om hans 6-pack moped har visse assosiasjoner med det navnet indikerer.
-Vel, det går tolv stykker på mopeden og vi kan sikkert laste mer men det er vektbegrensninger, svarer den blide karen, som er en av de som hjelper til ved arrangementer.
Vi treffer også Harald Bjørnstad med mopeden Bessa. Harald og Elisabeths gullbryllup ble holdt på plassen under eika med 73 gjester, her har dugnadsgjengen også laget bane til kulespillet Boccia. Vi blir informert om at mopeder er et foretrukket transportmiddel fra boligene og ned til banen sommerstid, mens enkelte andre mopeder benyttes året rundt.
-Mopeden Rasken ble brukt til å kjøre hjem 20 sekker ved i vinter. Andre kjører rundt med verktøy til kvisting av trær, forteller Bjørn Edvardsen.
Boccia-kuler
Mopedentusiastene er ikke bare opptatt av mopedhobbyen, men er en sammensveiset gjeng som jobber med å forbedre boligmiljøet. Da vi besøkte Sponvika var en gravemaskin på plass for å lage brygge med krabbekum. Neste år vil brygga være et eldorado for barn med krabbefiske, noe velforeningen tok initiativ til.
Seks av mopedentusiastene er også medlem i en egen ølklubb med innlagte studieturer til utlandet.
-Lager dere eget øl?
Nei, men vi smaker, kommenterer gutta med et glimt i øyet.
Jentene er også i full gang på banen med kulespillet Boccia og som vanlig er mopedene transportmiddel. Idyllen blir fullkommen når Boccia spillet er ferdig for dagen. Mopedene startes opp og damene har inntatt sin posisjon fremme på lemmen – sammen med kaffe og bocciakuler.
Flakmopeder
Alle Flakmopedene som brukes i Sponvika er veterankjøretøy, kjært barn har mange navn, trehjuling, flakmoped osv. Produksjonen startet i Norsjö i Västerbotten år 1951 og er i full gang enda med blant annet elektriske modeller til bruk for posten. Tanken bak var å lage en moped med mulighet for å frakte relativt store gjenstander. De med noen leveår på baken vil huske at butikker benyttet slike mopeder til å frakte ut varer, i bedriftene ble de et viktig hjelpemiddel for mekanikere og reparatører siden så man som oftest kunne kjøre helt frem til arbeidsstedet inne i fabrikklokalet med verktøy og deler fremme på lemmen. De unike transportegenskapene har medført at mopedene er ettertraktede på bruktmarkedet blant samlere og entusiaster. Kameratgjengen med Jan Kåre Lundberg i spissen har ivaretatt et godt stykke moped historie i Sponvika, men bidrar også til at andre entusiaster kan får inspirasjon til å videreføre samme konsept.