VW benytter softvareindustriens tallkombinasjoner til å markedsføre nye VW Transporter varebil. Oppgradering 6.1 gir en indikasjon på en høyteknologisk varebil med seneste informasjonsteknologi.
Vi har blitt vant til at personbil-løsninger finner vei inn i serien av nyttekjøretøy, men aldri så tydelig som på VW Transporter 6.1.
Ved å benytte versjon 6.1 i dataspråket forventer vi en enda bedre teknologi. VW Transporter 6.1 varebil innfrir til fulle på dette punkt siden 2020-modellen, eller 6.1 om du vil, inneholder følgende nyheter:
Elektromekanisk servostyring som gir tilgang til en rekke nye assistentsystemer, mer direkte styreutveksling og forbedrede kjøreegenskaper, nytt frontdesign med ny støtfanger og ny grill, nye hovedlykter (H7), baklykter og felger, Ryggekamera for sidehengslede bakdører fra fabrikk, nytt dashbord med nye instrumenter, gjennomlastningsluke i skillevegg, nytt interiør, inkludert mulighet for mørk interiørfarge, seneste generasjon av infotainment system (MIB 3) fra Volkswagen, og We Connect onlinetjeneste .

Pust ut
Dette var mange nyheter på en gang, derfor skal vi bare gjennomgå de viktigste. Den største nyheten etter min mening er en oppgradert forstilling med mange nye komponenter som koples til elektromekanisk servostyring. Slik får man litt av samme styringsfølelse på veien som VW personbiler. Disse nye komponentene må også til for å inkludere de smarte assistentene, parkeringsassistent og Lane assist er helt avhengig av elektromekanisk servostyring.

Flere fordeler
Det er ingen hemmelighet at 2020-oppgraderingen av Transporter til 6.1-utgaven er en midtlivsoppdatering, derfor ble vi overrasket når vi tok bilen ut på veien. De nye komponentene i forstillingen medførte en litt annen opplevelse enn utgående modell. Borte var nemlig følelsen av en varebil med den sedvanlige ristingen over kumlokk eller rufsete asfalt med tom bil, så store forandringer indikerer vanligvis et generasjonsskifte med overgang til et helt nytt understell.
I bykjøring får man enda en fordel siden den elektromekaniske styringen overfører styrekommandoene mer direkte til hjulene enn systemet i de tidligere modellene. Det gjør T6.1 atskillig mer kvikkstyrt og presis ved svingkjøring.
På plass denne gang er også en «Cross Wind Assist», som blir standard i alle T6.1. Når systemet registrerer sidevind i 80 km/h eller mer, stabiliseres kjøretøyet automatisk, noe som gir en betydelig sikkerhetsgevinst. Vanligvis blir vi overrasket av sidevindfenomenet når vi kjører ut på en bro, men nå slipper man å tenke på dette problemet. Vi forsøkte å teste assistenten, men dessverre var det for lite vind.

God plass
Plassen i førerkabinen er nærmest kongelig med god plass mellom bil og fører, og selvsagt er benken på plass og til to ekstra passasjerer. Takhyllen er ikke med på vår utgave siden bilen er tilkoplet 4-G nett dermed har man ikke samme behov for tunge delekataloger i takhyllen. Koppholderne derimot er det flere av.
Som seg hør og bør er heller ikke brosjyren på VW Transporter 6.1 tilgjengelig på papir, dermed har man laget en bevisst strategi ved å bevege seg over i den digitale tidsalder.

Manuelt arbeid
VW Transporter 6.1 er likevel en arbeidsbil for manuelt arbeid med mulighet til alle former for fleksible innredninger. Arbeidsdagen styres fra kunder eller ordrekontoret, hvor det er viktig med direkte kommunikasjon. T6.1 kan leveres med tredje generasjon av Volkswagens modulære infotainment system (MIB3).
Instrumentene kan gjøres digitale ved å velge «Digital Cockpit», da blir instrumentene lik vår demobil. Sjåføren vil da kunne velge mellom forskjellige visninger med «Wiew»-knappen på multifunksjonsrattet og funksjoner kan personaliseres, på samme måte som på en smarttelefon. «App Connect» er en annen viktig funksjon i MIB3.
Apper fra smarttelefoner, som Google Maps eller Spotify, kan brukes direkte via touchskjermene (både 8,0 og 9,2-tommer). Denne nye teknologien bør forklares på plass i bilen for fullt utbytte.

Konklusjon
Vi forventer vanligvis ikke de store nyhetene på en midtlivsoppdatering av VW Transporter 6.1, men denne gang har man virkelig tatt i og presenterer en 6.1- utgave med så mange nyheter at det føles som et generasjonsskifte. VW Transporter 6.1 har blitt langt bedre på veien med Elektromekanisk servostyring og «personbil» komponenter i understellet, helt ny teknologi fra personbilserien til VW, som forsvarer 6,1 oppdateringen. Navnet er lånt fra datamaskins programvareoppdatering.

Fakta VW Transporter 6.1
- Motor: R4 diesel
- Slagvolum: 2,0-liter
- Effekt: 150 hk
- Moment: 340 Nm
- Gir: 7-trinns DSG automat
- 0-100 km/t: Ikke oppgitt
- Toppfart: 181 km/t
- Forbruk blandet: 0,81 l/mil
- Co2 utslipp: 212 g/km
- Egenvekt: 1934 kg
- Tilhengervekt: 2.500 kg
- Lengde: 4,90 m
- Bredde: 1,90 m
- Høyde: 1,99 m
- Akselavstand: 3,00 m
- Utstyrsnivå: Exclusive
- Lasterom: 5,8 m2
- Pris fra: Kr 340.647, – eks.MVA
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 526.000, – eks.MVA




