Peugeot e-2008 SUV – Suksessen fortsetter

 

Peugeot fortsetter suksessen med en helt ny elbil. Først ut var Peugeot e-208, den presenterte vi i forrige nummer av Motormagazinet. Nå har turen kommet til Peugeot e-2008 SUV. Til tross for nesten identisk navn er dette en helt annen bil.

 

Peugeot e-2008 er en del av Peugeots SUV-serie. Det har blitt lansert flere modeller på markedet, hvor man bare hever understellet på originalen og med dette tetter et lite hull i produktporteføljen beregnet på de som ønsker en høyere utgave av samme bil. Denne koplingen gjelder ikke for Peugeot e-2008 SUV. Denne bilen kan tt kan forveksles med e-208 siden de leveres med samme motor, batterikapasitet og prisbelønt i-COCKPIT® 3D interiør, men der stopper også likheten.

 

En bilklasse større enn lillebror
Nye Peugeot e-2008 er 14 centimeter lengre enn utgående modell, og plasserer seg dermed midt i den populære klassen for kompakte SUV-er.
Peugeot 2008 er dermed en romslig bil, og den største bilen på PSAs nye plattform CMP (Common Modular Platform). Den vil by på fleksible løsninger og god plass. Innvendig plass og størrelse på bagasjerom er identisk uavhengig om man velger diesel, bensin eller elektrisk.

 

Lengden på bilen er 4,3 meter og bagasjerommet rommer 434 liter. Peugeot e-208 er kortere, 4,05 meter og bagasjerommet rommer 265 liter, dermed ser man at det er stor forskjell på disse to elbilene med bare en 0 som skiller i modellnavnet.

 

Fra kr 307.900, –
Det hadde, markedsmessig, vært klokere med et annet som bedre skiller modellene fra hverandre, men etter 1,200,000 solgte 2008 på verdensbasis er det fornuftig å fortsette med dette tradisjonelle merkenavnet på denne nye generasjonen Peugeot 2008 – inkludert norgesfavoritten elektriske e-2008.

 

På sedvanlig SUV-vis behøver vi ikke å senke kroppen ned i Peugeot e-2008 SUV, men sklir rett inn i meget gode seter.

 

Interiøret er i-COCKPIT® med fire forskjellige utstyrsvarianter på interiørsiden. Prisene varierer, rimeligste e-2008 Active starter på 307.900 kroner til topputgaven e-2008 GT til 354.900, – kroner. Vår demobil er topputgaven GT, som har ekstrautstyr som trådløs ladeplate til telefon, perlemor lakk, panorama glasstak og meget lekre 18 toms tofargete sort onyx felger. Demobilens totalpris lander på 372.900 kroner.-.

 

Nydelig kjørekomfort
Det er naturlig å sammenligne automatisk e-2008 med lillebror på veien. Det er en grunn til at SUV-segmentet har blitt så populært. Det er god oversikt over veien, enkel å bevege seg inn og ut av og ikke minst gir biltypen ingeniørene langt bedre mulighet til å lage et komfortabelt understell. Peugeot tilbyr som oftest en tanke bedre dempet understell enn konkurrentene, og dette kommer tydelig frem på veien hvor kombinasjonen lydløs elmotor, soft understell og god lyddempning gir deg den helt rette følelsen. Alt dette medfører gjerne en ekstra, helt unødvendig tur bare for å nyte bilen.

 

Denne helt nye Peugeot e-2008 SUV føles så moderne, og med helt rett oppsett, at den er en nytelse å kjøre på alle underlag inkludert brostein. Vi tror at 50 kW batteri er optimalt i denne bilklassen med tanke på vekt og kjøreegenskaper, et stort batteri vil virke negativt på veifølelsen, så dette valget er optimalt.

 

Vi ønsker som alltid bedre effekt i alle biler vi kjører, men 136 hestekrefter og 260 newtonmeter holder. Rekkevidden er 320 kilometer i henhold til WLTP. Med 100 kW hurtiglading lader man fra 0-til 80% på 30 min, dermed er dette en bil for by og langtur.

 

Peugeot i-Cockpit 3D
Nyt i år er også Peugeot i-Cockpit 3D. Dette hologrammet forsterker opplevelsen bak rattet og i førerstolen føler man seg hjemme. Enkelt og oversiktlig med knapper til de viktigste funksjonene.

 

Instrumenteringen (3D-prosjektor) ligger over et lite og kompakt ratt, og dermed leveres ikke lenger modellen med Head-up display.

 

I tillegg har e-2008 en stor berøringsskjerm i midtkonsollen. Siden vi er inne på interiøret, så er de nydelige setene i skinn/ grått stoff med Alcantara bare tilgjengelig i GT- utstyrsnivå. Denne lekre fargekombinasjonen burde alene medføre at man velger GT utstyrsnivå. Det må også nevnes at bakseteplassen er langt bedre enn i e-208. Prisdifferansen opp til Peugeot e-2008 er virkelig verdt pengene.

 

Elbilfordeler
Alle viktige kjøreassistenter er på plass, men elbilen har en fordel i forhold til modellen med fossil motor siden telefonappen gir deg anledning til å forhåndsvarme bilen fra telefonen. Problemet med nediset bil er over.

 

Kjøling på varme sommerdager er det også uten at bilen må være tilkoplet strøm. Energien hentes fra batteriet, hvis batterikapasiteten er over 40 prosent. Alt med lading, batterioversikt og oppvarming har man tilgang til via My Peugeot App.

 

 

Konklusjon
Man må like Peugeot e-2008.Passe stor til å dekke en omfattende kundegruppe og forbausende god å kjøre på alle underlag. Komforten er upåklagelig siden e-2008 produseres på PSAs helt nye plattform CMP (Common Modular Platform). 32 mil rekkevidde holder for de fleste.

 

Fakta Peugeot e-2008 SUV

  • Motor: Elektrisk
  • Slagvolum: 0-liter
  • Effekt: 136 hk
  • Moment: 260 Nm
  • Gir: automat
  • 0-100 km/t: 9,0 sekunder
  • Toppfart: 150 km/t
  • Forbruk blandet: 1,56 kWt/mil
  • Co2 utslipp: 0 g/km
  • Egenvekt: 1.550 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Lengde: 4,30 m
  • Bredde: 1,81 m
  • Høyde: 1,53 m
  • Akselavstand: 2,60 m
  • Utstyrsnivå: GT
  • Bagasjerom volum: 434 / 1457 liter
  • Pris fra: Kr 307.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 372.900, –

 

 

 

Nye Peugeot e-2008 blir 14 centimeter lengre enn utgående modell, dermed sklir modellen rett inn i C- segmentet.
De lekre setene i Skinn/ grått stoff med Alcantara er unike for topputgaven GT, sammen med panorama glasstak gir dette valget et lyst og trivelig interiør.
Peugeot i-Cockpit 3D er nytt av året, effekten er helt umulig å fotografere, men instrumentpanelet viser et tredimensjonalt bilde med dybde.
Designet med lys elementer er virkelig lekkert.
Enkelt å skifte kjøremodus med denne bryteren, eco normal og sport er valgmulighetene.
Panorama soltak er på plass i demobilen, dette er ikke standart på GT, men et tilvalg.
Tradisjonelle knapper og berørings knapper side om side, enkelt og lett tilgjengelig.
Lekre 18 toms tofargete sort onyx felger finner vi på listen over tilleggsutstyr.
Med en fører på 1,60 meter blir det gedigen plass i baksetet.
Bagasjerom i to høyder, bare fjern platen så blir det god plass til ekstra bagasje.

 

Related posts