Fords nye bestselger

 

Ford Kuga er en meget populær modell, og nå er den helt ny med en rekke forskjellige drivlinjer. Motormagazinet har testet den mest ettertraktede av dem alle, nemlig nye Ford Kuga Ladbar hybrid.

 

Vi er fascinert av det praktiske bruksmønsteret til dagens ladbare hybrider. Ford Kuga ladehybrid fungerer som en ren elbil i hverdagen med opptil 56 km. på ren strøm. I praksis betyr dette elektrisk fremdrift til vanlig, men helt uten både ladekø eller rekkeviddeangst på langtur via bensinmotoren. Nye Ford Kuga har i tillegg vokst, bakkeklaringen er god og den nye Kuga er klasseledende på oppbevaringsplass.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Ford Kuga er en meget populær modell, og nå er den helt ny med en rekke forskjellige drivlinjer. Motormagazinet har testet den mest ettertraktede av dem alle, nemlig nye Ford Kuga Ladbar hybrid.

 

Vi er fascinert av det praktiske bruksmønsteret til dagens ladbare hybrider. Ford Kuga ladehybrid fungerer som en ren elbil i hverdagen med opptil 56 km. på ren strøm. I praksis betyr dette elektrisk fremdrift til vanlig, men helt uten både ladekø eller rekkeviddeangst på langtur via bensinmotoren. Nye Ford Kuga har i tillegg vokst, bakkeklaringen er god og den nye Kuga er klasseledende på oppbevaringsplass.

 

Ford lanserer 3.generasjon av Ford Kuga med en rekke drivlinjer og også avgift vinneren ladbar hybrid.

 

 

Nesten lydløs
Kjøreturen starter med fullt batteri. Indikatoren viser 53 km. resterende kjørelengde. Dette er i underkant av hva WLTP oppgir, men alt handler om hvordan bilen er benyttet av andre før oss. Køring på motorvei og i byen vil gi forskjellige forbruk.

Rekkeviddeindikatoren bruker data fra tidligere turer. Kjøreprogrammet «EV Nå» tar oss frem lydløst i bytrafikk via elektromotoren, men bensinmotoren på 2.5 liter ligger klar om man behøver ekstra krefter. Elektrisk fremdrift fungerer i by, landevei, og også på motorvei i 110-sona uten problem. Forbruket øker som vanlig på motorvei, og det er verdt å merke seg at Nye Kuga har det laveste støynivået i Fords historie med 69 Db (peak internal noise).

De med det vanligste kjøremønsteret i Norge på fem-seks mil, vil utnytt hybridteknologien til fulle ved å kjøre på strøm til daglig og likevel ha en bensinmotor tilgjengelig til langtur.

 

Bagasjerommet har klasseledende plass, både romslig og praktisk utnyttbart.

 

 

På veien
Ford Kuga Ladbar hybrid er lett å like, nærmest komplett med tanke på bruksegenskaper og kjøreglede. Moderne er også Ford Kuga, for modellen er bygget på Fords nye globale plattform C2. Styringen oppleves meget presis. På dette punktet har Ford vært ledende, men man merker også underlaget opp gjennom understellet og opp i rattet. Dette er positivt siden man føler veimerkingen i sving eller slaps vinterstid i rattet.

 

Nykommeren har også 10 prosent stivere karosseri enn forgjengeren. Denne fordelen, sammen med batterier i bunn av bilen, er det som gir lavt tyngdepunkt og medvirker til meget gode kjøreegenskaper.

 

Lakkerte bremsecalipere gir det lille ekstra på vår velutstyrte ST-line med St-Line stilpakke, pakken inneholder stor bakspoiler, 19» aluminiums felger og lakkerte bremsecalipere.

 

Setene er gode og bilen føles romslig, nykommeren er 44 mm. bredere og 89 mm. lengre enn den utgående modellen. Akselavstanden har også økt med 20 mm. På innsiden har det gitt bredere plass i både skulder- og hoftehøyde for passasjerene både bak og foran. Dette gir deg den gode, luftige følelsen. Med venstrebeinet på hvileplaten og det høyre inntil en polstret midtkonsoll er våre krav ivaretatt.

 

56 km på ren strøm er lengre enn de fleste kjører til daglig, her fyller vi opp batteriet med 3,7 kW i timen. I praksis gir ombordladeren i Ford Kuga ca 2 mil rekkevidde i timen.

 

 

Skal man være meget kritisk foretrekker vi tradisjonelle girskifter i forhold til dreiehjulet til nye Ford Kuga. Dreiehjul var «hett» i Range Rover Evoque for mange år siden, men man må alltid flytte blikket for å se om bilen står i R eller andre valg. Det skjer ikke med tradisjonelt gir.

Siden vi var inne på meget god styringsrespons, må det nevnes at Kuga senker servotrykket i høy hastighet rett frem. Servoen kan gi et inntrykk av å «hvile» rundt nullpunktet, men når man ikke finner mer enn sære personlige preferanser, så fremstår denne bilen nærmest perfekt. Bilen er trolig storselger for Ford.

 

3-generasjon har vokst til en større bil med hele 645 liter bagasjerom, baksete er fleksibel og kan skyves frem for å frigjøre ekstra plass bak.

 

 

Fjernestart/forvarming
Ny teknologi er på plass også. I tillegg til normal, sport og økonomi-kjøremodus, har du modustilpasset glatt underlag, dyp snø og sand. Sjåføren kan også velge når bilen skal kjøre elektrisk eller lade batteriet fra motor. Praktisk når man starter bilen om morgenen for å skrape is, da kan batteriet lades samtidig.

Når ladekabelen er plugget til, så slipper man problemet med is vinterstid eller varm bil sommerstid. Nye Ford Kuga har fjernstyrt og forvarming via telefon-appen.

 

Batteriet fant vi under bagasjegulvet, men Ford burde koste på seg en liten plastkasse rundt batteriet

 

Vel, den ladbare hybridutgaven vil trolig stå for 70 % av salget, de med andre behov kan velge Kuga EcoBlue Mild hybrid med 48-volts mild hybrid-løsning som gir lavere drivstofforbruk, eller en 190 HK sterk EcoBlue dieselmotor med firehjulstrekk. Til høsten kommer også en hybridversjon med firehjulstrekk og 204 HK. Valget er ditt, men husk at ladbar hybrid er uten avgifter …

 

Vår sportslige Kuga ST-Line som ladbar hybrid, med blant annet LED hovedlys, delskinnseter, Premium lydanlegg fra B&O og 12,3’’ instrumentpanel koster fra 439 000 kroner.

 

Konklusjon
Ford Kuga Ladbar hybrid blir trolig Fords nye bestselger frem til elbilen med navn Mustang Mach-E ser dagens lys. Ford Kuga har egentlig alt man kan ønske av en moderne ladehybrid. 56 km. på ren strøm og hele 68 km. ved ren bykjøring. Tredje generasjon Ford Kuga er bygget på ny moderne plattform med moderne kjøreegenskaper og har langt bedre plass enn tidligere.

 

2,5 liter bensinmotor roterer i Atkinson-syklus, sammen med elmotoren gir pakken 225 hk.

 

 

 

Faktaboks

  • Ford Kuga ladbar hybrid
  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 2.5-liter
  • Effekt: 225 hk
  • Moment: 200 Nm
  • Gir: CVT Automatgir
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk blandet: 0,14 l/mil
  • Co2 utslipp: 32 g/km
  • Egenvekt: 1.884 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Lengde: 4,62 m
  • Bredde: 1,88 m
  • Høyde: 1,66 m
  • Akselavstand: 2,71 m
  • Utstyrsnivå: ST-LINE
  • Bagasjerom volum: 645/1534 liter
  • Pris fra: Kr 410.900, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 507.600, –

 

 

 

Baksetene felles enkelt ned fra bagasjerommet med denne praktiske spaken.

 

Endelig en bil hvor beinet hviler behagelig mot en postert midtkonsoll med helt riktig vinklet, herlig avkappet kjørestilling.

 

Nytt av året er digitale instrumenter, her lader bilen 19 kW i nedoverbakke, strømmen benyttes til fremdrift senere.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen