Toyota C-HR er etter vår mening den desidert tøffeste modellen blant det folkelige modellspekteret til Toyota. Ny motor, oppfrisket design og forbedret informasjonsteknologi, er nyhetene denne gang.
Toyota Supra og Toyota GT-86 må ha oss unnskyldt, for disse bilene regnes i kategorien entusiastbiler og selges i et langt smalere segment. Toyota C-HR derimot favner en atskillelig bredere kundemasse i både alder og plassbehov, med startpris på kr. 319.200, -. Pris, velfungerende hybriddrift og et godt rykte, er nøkkelen til suksess. I tillegg kommer moderne design.
Ny sterkere motor
Årets utgave lanseres med sterkere motor; opp fra den gamle 1.8-liter på 122 hk som fortsatt er tilgjengelig. Ny 2-0-liter motor med 184 hester er på plass i Toyota C-HR. Dette er en velkjent motor, men lanseres for første gang i Toyota C-HR med stort hell, fordi høyere effekt passer godt til bilens sporty design.
Prisdifferansen opp til største motor er heller ikke avskrekkende med kr. 38.000, – med samme utstyrsnivå. Vi blir ikke overrasket om samme prisdifferanse gjenspeiles i innbyttepris om tre til fem år.
Supreme Tech Orange
Topputgaven med Supreme Tech Orange interiør ventet hos vår lokale forhandler. Naturligvis med største 2,0-liters motor og eksteriør fargen Orange Spice med sort tak. Tofarget Toyota C-HR fremhever de sporty linjene enda bedre.
Heldigvis er lite forandret utvendig, de allerede vakre linjene er bare tilført mindre endringer foran og bak. Resultatet er et forfinet, raffinert og dynamisk ytre, mens front- og baklyktene er utstyrt med det siste innen LED-teknologi.
53 prosent elektrisk fremdriftEtter 16 minutters kjøring viste det digitale instrumentet 53 prosent elektrisk fremdrift via elmotoren, riktignok rolig kjøring uten de store oppoverbakkene. Husk at Toyota C-HR er sel ladende hybrid uten mulighet til å lades fra strømnettet.
Dette gir en liten indikasjon på hva man kan forvente av økonomisk kjøring. På motorvei falt andelen elektrisk fremdrift raskt, akkurat sik vi forventet. Fjerde generasjon sel ladende hybridsystem – sammen med største motor – medfører ei heller ingen dramatisk økning i drivstofforbruket, 0,52 l/mil ved blandet kjøring mot 0,48 l/mil med minste motor, er tall fra testsyklusen WLTP. Hvordan dette slår ut i praktisk kjøring over en lang periode med passasjerer, er uvisst.
Årets modell
Det er flere oppdateringer på Toyota C-HR. Den høyfrekvente lyden fra elektromotoren er dempet, vel nesten forsvunnet. Bilen fungerer langt bedre med største motor. Nå behøver man ikke å skifte til Sport kjøremodus for å få rikelig kraft til forbikjøringer. Det er riktignok i kjøreprogrammet Sport Toyota C-HR akselererer fra 0-100 på 8,2 sekunder uten at det føles slik, for akselerasjonen er så jevn og minner mye om den opplevelsen man får i et fly ved avgang.
Det er lett å bli lurt av hastigheten som føles langsommere i Toyota C-HR, fordi vi vanligvis kjører biler med rykk og napp med harde gir vekslinger som indikerer at dette går raskt. Den store fordelen med å velge største motor, er at man kan kjøre i spareprogrammet og likevel ha krefter til en rask forbikjøring uten å bytte til Sport kjøreprogram. Det gir også en ekstra trygghet ved at ekstra krefter ligger på lur uten at drivstofføkonomi blir nevneverdig påvirket.
Forbedret informasjonsteknologi
Vi kommer heller ikke utenom en oppgradering av informasjonsteknologien på 2020-modellen. Nye biler begynner å bli meget avanserte med tanke på sikkerhetsassistenter og mulighet for datatilkopling.
Nå blir C-HR utstyrt med 2019-utgaven av Toyotas multimediasystem, som kommer med full smarttelefonintegrasjon gjennom Apple CarPlay og Android Auto. Det betyr tilgang til apper som Spotify, WhatsApp, Audible, Google Maps og Wase med tilgang fra Siri stemmestyring.
En nytilkoplet verden åpner seg også ved My T appen til Toyota. I anledning C-HR-lanseringen slippes en ny tjeneste i appen: Hybrid Coaching. Dette vil ytterligere forsterke Toyotas hybridlederskap gjennom personifisert coaching som bistår sjåføren med å øke andelen EV-kjøring og forsterke fordelene med hybridkjøring i hverdagen.
Konklusjon
Nye Toyota C-HR er langt mer stillegående og med større motor byr bilen på langt bedre dynamisk kjøreglede. Heldigvis har Toyota beholdt hovedtrekk i designet, bare de mindre endringene foran og bak forsterker de sporty linjene. Med ny informasjonsteknologi på plass, bedre støydemping og en sterkere motor åpner man porten til et langt bredere marked.
Fakta Toyota C-HR
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 2.0-liter
- Effekt: 184 hk
- Moment: 190 Nm
- Gir: automat
- 0-100 km/t: 8,2 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- Forbruk blandet: 0,52 l/mil
- Co2 utslipp: 119 g/km
- Egenvekt: 1.485 kg
- Tilhengervekt: 725 kg
- Lengde: 4,39 m
- Bredde: 1,79 m
- Høyde: 1,55 m
- Akselavstand: 2,64 m
- Utstyrsnivå: Lounge Tech
- Bagasjerom volum: 358/1,02 liter
- Pris fra: Kr 319.200, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 406.800, –