Mazda CX-30 – Ny og revolusjonerende motor

 

Mazda har lansert en ny SUV som plasserer seg mellom CX-3 og CX-5. Bilen burde blittkalt CX-4, for CX-30 gir ingen logisk mening i Mazdas SUV-portefølje, men det viser seg at CX-4 er patentbeskyttet i Kina. Av den grunn får vi denne uvanlige bokstavkombinasjonen.

 

Forvirrende bokstavkombinasjoner til tross: Mazda CX-30 konkurrerer i mellomklassen med en lengde på 4,39 meter. Bilen passer med andre ord for de fleste familier. Valgmulighetene er flere, velg mellom en «mild hybrid» topputgave med automatgir og 4×4 eller bare forhjulsdrift sammen med to utstyrs varianter og diverse tilleggspakker. Begge varianter får den revolusjonerende 180…

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

 

Mazda har lansert en ny SUV som plasserer seg mellom CX-3 og CX-5. Bilen burde blittkalt CX-4, for CX-30 gir ingen logisk mening i Mazdas SUV-portefølje, men det viser seg at CX-4 er patentbeskyttet i Kina. Av den grunn får vi denne uvanlige bokstavkombinasjonen.

 

Forvirrende bokstavkombinasjoner til tross: Mazda CX-30 konkurrerer i mellomklassen med en lengde på 4,39 meter. Bilen passer med andre ord for de fleste familier. Valgmulighetene er flere, velg mellom en «mild hybrid» topputgave med automatgir og 4×4 eller bare forhjulsdrift sammen med to utstyrs varianter og diverse tilleggspakker. Begge varianter får den revolusjonerende 180 hk bensinmotoren Skyactive X.

 

God bakkeklaring kjennetegner SUV-en, Mazda CX-30 er klar for utfordrende hytteveier.

 

 

En revolusjonerende motor
Helt siden dieselmotorens opprinnelse har man forsøkt å lage en like effektiv bensinmotor uten å lykkes. I dieselmotoren eksploderer drivstoffblandingen i hele kammeret samtidig på grunn av varme og trykk (kompresjonstenning). Bensinmotoren derimot tennes via tennpluggens gnist og eksplosjonen brer seg fra gnisten ut til sidene i forbrenningskammeret mens stempelet er på vei ned.

Et lite skritt på veien tok Chrysler ved å produsere første motor med Hemi halvkuleformet forbrenningskammer i 1950. Denne konstruksjonen ga kortere vei fra gnisten (tennplugg) ut til sidene av forbrenningskammeret. Kraftigere eksplosjon og bedre trykk var resultatet. Nå har Mazda tatt et nytt, stort skritt på veien med Skyactive X-motoren, for den kombinerer henholdsvis tennplugg- og kompresjonstenning via Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI).

Kompresjonen økes til (16,3:1). En gnist antenner en liten mengde drivstoff med høy tetthet, som gir ytterligere økning av temperatur og trykk i sylinderen. Dette medfører at resten av drivstoffet antennes under trykk (som i en dieselmotor) og dermed får man mer energi ut av drivstoffet. En liten kompressor må også til for å få rett trykk, resultatet er en kraftig motor med et drivstofforbruk som er 20-30% lavere enn dagens Skyactiv-G bensinmotor.

 

Lekre linjer med meget god bakkeklaring definerer designet på Mazda CX-30.

 

 

Kodo-designspråk
Designet i Mazda CX-30 er velkjent. Vi snakker selvsagt om Mazdas Kodo-designspråk som har den merkelige egenskapen at bilen ser ut til å være i fart selv om den står stille. ET utrolig tøft design.
Demobilen er i tillegg utstyrt med denne herlige rødfargen Soul Red Crystal, som fremhever denne egenskapen maksimalt. Egentlig har du flere fargenyanser på bilen avhengig av hvordan lyset faller. Innvendig er Mazda CX-30 lik Mazda3, hvor filosofien er at bilen skal bygges rundt fører.
Nyutviklede seter, head-up display i frontruten og 7’’ digitalt hovedinstrument er blant det mest fremtredende standardutstyret, men Mazda har også tatt et viktig stegfremover med tanke på kvalitet i materialene. Det er tydelig at de vil lene seg mer mot Premium markedet.

 

Lyst skinn er uvanlig i biler nå, men utrolig vakkert, velger du Mazda CX-30 så kan du velge mellom mørkt, og lyst off-white skinn.

 

 

Videreført kjøreegenskap
Kjøreopplevelsen velkjent, men også moderne siden Mazda CX-30 er en helt ny modell bygget på et helt nytt chassis. Bilen er sporty med meget god styringsrespons og den er utrolig artig å kjøre, men selv ville vi valgt en ørlite bedre demping av humper i veibanen. Nå må vi fortelle at dette er en relativt ny bil og erfaringsmessig blir understellet som oftest mykere over tid.

De fleste av leserne er vel spent på om man merker andre kjøreegenskaper med den nye motoren som skal veksle mellom vanlig tenning og kompresjonstenning. Man kan slå seg til ro med at dette ikke er merkbart. 180 hester er tilgjengelig og på sedvanlig Mazda vis liker motoren turtall før man får full effekt. Motoren er likevel sterk på lavt turtall og topp effekten er ikke til stede før ved 6000 omdreininger. Dette medfører herlig gammeldags bilkjøring enhver entusiast liker. Da er lyd og turtall essensielt.

Vår demobil denne gang er uten 4×4, men har mildt hybridsystem, hvor et lite batteri tar vare på rulleenergi for å benytte dette til fremdrift når det trengs. Demobil med automatgir inkludert dyreste utstyrsnivå koster kr. 394.000.
Suksessen har ikke uteblitt. I november troner Mazda på toppen av salgsstatistikken over biler som hverken er elbiler eller hybrider, men siden Mazda er et relativt lite merke i Norge er de helt avhengig av at kunder kommer for å prøvekjøre. De vil trolig bli overasket over kvalitet og kjøreopplevelse i denne bilen.

 

430/1406 liter bagasjerom er i klassens toppsjikt og med nedfelte seter er det ‘bare en liten terskel fra helt flatt gulv.

 

 

En helhetlig tanke
Vi begynner å se resultatet av Mazdas satsning etter løsrivelsen fra Ford. Strategien var å se på hver eneste del av bilen med nye øyne og bygge den bedre. Dermed går det en helhetlig tanke helt fra designavdelingen til bilen står klar for avhenting hos forhandleren. Bilen blir understellsbehandlet på kaia slik at frakten ikke utsetter bilen for saltede veier ubehandlet. Rustproblematikken er trolig rust eliminert.

Innvendig er bilen bygget rundt fører. Alle detaljer er gjennomtenkt fra lett tilgjengelige knapper for varme i ratt eller setevarme og heldigvis har man unngått et overdimensjonert malplassert nettbrett hvor alt skal programmeres. Et head up-dispay gir den informasjonen man behøver rett i synsfeltet og flytter man hånden ned for å bruke dreiehjulet i midtkonsollen hviler armen på en myk polstret overflate.

En liten detalj har dessverre Mazda glemt, og det er automatisk utløsning av elektronisk håndbrekk når man holder foten på bremsen og setter bilen i gir. Nå må man bruke bryteren i midtkonsollen manuelt.

 

Denne herlige rødfargen Soul Red Crystal er etter min menig den vakreste i bilbransjen, bare se hvordan lakken forandrer farge på samme måte som Custom biler lakkert i Red Candy fra HOUSE OF KOLOR.

 

 

 

Konklusjon
Man blir faktisk forundret over at en liten bilfabrikk leder i utviklingen av en helt ny bensinmotor med revolusjonerende teknologi og lanserer denne motoren i en helt ny og tipp topp moderne bil. Velg mellom en mild hybrid utgave med forhjulsdrift, manuelt eller automatgir eller topputgaven med alt utstyr og 4×4 til kr. 434.400,

 

Fakta Mazda CX-30

  • Motor: R4 bensin
  • Slagvolum: 2.0-liter Skyactiv-X
  • Effekt: 180 hk
  • Moment: 224 Nm
  • Gir: 6-trinns automat
  • 0-100 km/t: 8,8 sekunder
  • Toppfart: 204 km/t
  • Forbruk blandet: 0,59 l/mil WLPT
  • Co2 utslipp: 146 g/km
  • Egenvekt: 1,368 kg
  • Tilhengervekt: 1,300 kg
  • Lengde: 4,39 m
  • Bredde: 1,79 m
  • Høyde: 1,54 m
  • Akselavstand: 2,65 m
  • Utstyrsnivå: Cosmo
  • Bagasjerom volum: 430/1406 liter
  • Pris fra: Kr 334.400, –
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 394.400, –

 

Hardplast skjuler den helt nye revolusjonerende Skyactive X-motoren med kompresjonstenning.
Mazda her løftet kvaliteten betydelig på interiørsiden, sammen med lekkert design fremstår interiøret tiltalende.
Digitale instrumenter er på plass.
Betjeningen er utrolig enkel via dreiehjulet, her har vi kvittet oss med NRK til fordel for P6 Rock.
Tre klikk så var filholderassistenten deaktivert, her behøver man ikke være datanerd for å betjene bilen.
Jeg liker at alle funksjoner man benytter til daglig er lett tilgjengelig, Mazda CX-30 er en meget brukervennlig bil.
Armen kan hvile på en myk pute i midtkonsollen.
Menn som ikke kjører bil med samlede bein har ingeniørene skjenket en tanke, her kan beinet hvile inntil en myk polstret kant, det er deilig med så gjennomtenkte detaljer som faktisk betyr mye for komforten på langtur.
Kamera med oversiktsbilde er et praktisk verktøy som gir deg oversikt over hindringer som kan ligge i dødvinkelen.

 

 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen