Isuzu D-MAX Arctic Trucks AT35 – toppen av lykke

Pickuper og blir en guttedrøm for svært mange, og toppen av lykke, er en ombygd pickup fra Arctic Trucks. Forøvrig, så merket at bilen gjorde inntrykk blant andre trafikanter.

Av:
Oppdatert:
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ombyggingene fra Arctic Trucks har i årenes løp blitt kjent merkevare. Bilmodellen er ettertraktet både på nybilmarkedet og ikke minst via bruktbilannonser. Arctic Trucks er en stor aktør, og samarbeidet med Isuzu D-MAX, medfører at Arctic Trucks og Isuzu Norge til sammen har levert ut over 1 100 ombygde Isuzu D-MAX.

 

AT35-modellen
Arctic Trucks AT35 er det mellomste alternativet prismessig av tre tilgjengelige ombyggingssett fra Arctic Trucks. De som ønsker å legge lista høyere, kan gå for AT37 med enda større hjul.
Tanken bak de islandsk-inspirerte bilene, er å holde tyngdepunktet så lavt som mulig, for å opprettholde bilens kjørekomfort. Likevel er bilens bakkeklaring betraktelig økt, slik at man kommer over hinder man tidligere måtte kjøre rundt eller snu for.

Denne tankegangen gjenspeiler seg i alle tre utgavene AT33, AT35 og AT37, men vi skal konsentrere oss om vår AT35-utgave.

 

Isuzu D-MAX
Ombyggingen starter med en standard Isuzu D-MAX. Denne pickupen er fascinerende også i original utgave med tanke på hvordan bilen har oppnådd en høy markedsandel i pickup-markedet på egenhånd. RSA ble Isuzu-importør for det norske markedet i 2007. Isuzu D-MAX har i flere år vært Norges mest solgte pickup helt uten drahjelp fra andre modeller.

Man skulle tro, at det er lettere å velge en pickup når man selv kjører en personbil eller nyttekjøretøy av samme merke. Isuzu har bare en modell til salgs i Norge og suksessen bygger på fremkommelighet, meget god hengervekt og slitestyrke. Isuzu har utnyttet fullt ut ved å bruke «klassens tøffeste pickup» i markedsføring.

 

Arctic Trucks ombygging
Selv om Isuzu D-MAX blir ombygget av Arctic Trucks, beholdes de viktigste egenskapene til originale Isuzu D-MA.X. 3500 kg tilhengervekt er på plass sammen med 1 tonn vekt på lasteplanet, samt 4×4 systemet med sperre og lavserie.

Motormagazinet har kjørt en rekke forskjellige Isuzu D-MAX opp igjennom årene og bilene har relativt små forandringer fra år til år, trolig fordi kundene bare ønsker mindre justeringer. Slik er det i år også.

Interiøret er velkjent, og betjeningsløsningene er å finne der vi er vant med fra tidligere. Utvendig derimot er det umulig å ikke legge merke til store 5×12.5R17 dekk på 7×10” aluminiums felger og lakkerte skjermbreddere.

Store dekk behøver også skvettlapper foran og bak, samt at stigtrinnene er nye. Bilen er hevet 40 mm foran og bak. Alle forandringer er godkjent av Biltilsynet.

 

Dieselkakling
Samme velkjente lyd fra motoren er det også med tydelig dieselkakling ved kald motor, selv om ombyggingen er ny er det nesten samme bil å kjøre. Man legger altså merke til herlige skjermbreddere i sidespeilet og får naturligvis et høyere støynivå med store dekk.

Motormagazinet kjører på BF Goodrich All Terrai- dekk, som er et helårsdekk med grovt mønster. Dermed er det intet behov for å skifte til sommerdekk i løpet av sesongen. Det er selvsagt mulig å velge andre dekk om man ønsker et mer asfaltvennlig dekk eller enda grovere for ren terrengkjøring.

Pakkene AT33, AT35 og AT37 kan også utvides til å spesialtilpasset kundens behov.

 

Sporer ikke

Elektronisk sperre på foraksel, er et tilvalg for de som har behov av sperre på begge aksler. Du kan velge utstyr fra Arctic Trucks nettbutikk, slik at pickupen blir tilpasset kundens ønske.

Bilen som testes, er en standard AT35 og vi er imponert over hvordan Arctic Trucks har unngått at bilen sporer på slitt vei med tydelige slitasje etter vinterens piggdekk. Økt hjulstøy må man leve med, men bilen har tilnærmet lik oppførsel som originale Isuzu D-MAX i svingete partier.

Arctic Trucks har lykkes med å bygge en langt tøffere pickup uten at kjøreegenskapene til Isuzu D-MAX blir vesentlig forringet.

Konklusjon
Arctic Trucks har bygget om Isuzu D-MAX siden 2012 og dermed skaffet seg et meget godt rykte som ombygger av Pickup. Isuzu D-MAX bruker tøffest i klassen til sin markedsføring. Ved å velge ombygningssett fra Arctic Trucks, blir bilen enda tøffere.

 

Fakta Isuzu D-MAX Arctic Trucks AT35

  • Motor: R4 Diesel
  • Slagvolum: 1.9-liter
  • Effekt: 163 hk
  • Moment: 380 Nm
  • Gir: Automat
  • 0-100 km/t: Ikke oppgitt
  • Toppfart: 180 km/t
  • Elektrisk rekkevidde: 0 km WLTP
  • Forbruk blandet: 0,97 l /mil + 5-10 % for AT35
  • Co2 utslipp: 68,4 g/km + 5-10 % for AT35
  • Egenvekt: 2.105 kg
  • Tilhengervekt: 3.500 kg
  • Lengde: 5,26 m
  • Bredde: 2,25 m
  • Høyde: 1,93 m
  • Akselavstand: 3,12 m
  • Utstyrsnivå: Arctic Trucks AT35
  • Lasteplan: 1,53×1,12 meter
  • Pris fra: Kr 543,397. – eks. MVA
  • Pris prøvekjørt utgave: Kr 771,108. – eks. MVA
Artikkelen fortsetter under annonsen