Passat er tilbake som ladbar hydrid etter en liten pause. Denne elbilen uten ladeangst kan være et godt alternativ for mange.
VW passat er ikke en elbil som ingressen indikerer, men GTE kan kjøre på ren elektrisitet i opptil 55 km mellom hver lading etter den realistiske WLPT målemetoden. En annen fordel med elektrisk fremdrift er drivstoffkostnadene som er stipulert til ca. 1.50 kr per mil avhengig av ladested.
Batterikapasiteten er på hele 13 kWt og med det begynner VW å nærme seg lagringskapasitet fra første generasjons elbiler. 55 Km er faktisk over hva gjennomsnittsnordmannen kjører daglig, så for veldig mange vil nye VW Passat GTE i praksis kjøres som en ren elbil.
Stabil innbyttepris uten avgifter
Biltypen ladbar hybrid har nærmest blitt overkjørt av rene elbiler når det gjelder omtale og diskusjonen om avgiftsfritak for elbil. Nå er det slik at VW Passat GTE bare generer kr. 2.400, – i bilavgifter og er en av få bilmodeller i Norge hvor man betaler bilens reelle verdi.
Man unngår altså usikkerheten hvordan avgiftene for din bilmodell slår ut i statsbudsjettet. Dette får også konsekvens med tanke på innbyttepris. I verste fall øker avgiften og da blir din brukte VW Passat GTE enda mer ettertraktet på bruktmarkedet.
Uten rekkeviddeangst
VW Passat GTE ladbar hybrid lider ikke av elbilens rekkeviddeangst, ei heller ladeangst som er det nye begrepet som benyttes om kø på ladestasjon. 23. oktober var det allerede solgt 58.700 nye elbiler i Norge, de skal alle benytte eksisterende ladestasjoner.
Motormagazinets skribent opplevde selv denne problematikken på E6 med elbil. Appen viste at de to nærmeste ladestasjonene på E6 var opptatt, nummer tre hadde en ledig plass og vi satset på den. En forankjørende BMW I3 tok av i samme avkjøring og dermed trodde vi at muligheten til å lade uten kø gikk fra oss. Heldigvis kjørte bilen forbi ladestasjonen, men denne opplevelsen illustrerer godt det nye ordet ladeangst.
De med VW Passat GTE behøver ikke å tenke på slikt siden bilen kombinerer bensinmotor med elektrisk fremdrift. VW Passat GTE går sømløst over til bensindrift og lagrer bremse/ rulleenergi tilbake til batteriet, som den benytter til fremdrift senere slik vanlige selvladende hybrider.
E-modus
Vår testtur starter i e-modus. Denne knappen aktiverer programmet til å kjøre helt utslippsfritt med ren elektrisk fremdrift helt opp til 130 km/t. Under testen kjører vi til batteriet tømmes. Bensinmotoren starter og bilen forvandles til vanlig hybrid som regenererer all energi som ellers ville gå tapt tilbake til batteriet. Vi merker faktisk ikke annen forskjell enn motorlyd i bytrafikk i forhold til ren eldrift, ved å kople inn GTE-modus blir det derimot en helt annen opplevelse.
0 – 100 km/t går på 7,6 sekunder og selv om batteriet er tomt, vil det likevel være gjemt en reserve til en rask akselerasjon eller forbikjøring, slik at du får full trykk både fra bensinmotoren og elmotoren.
Pause
VW Passat GTE er altså tilbake etter en pause siden produksjonen ble stoppet for å lage en mye bedre hybrid drivlinje. Den som har ventet på noe godt venter ikke forgjeves. Slik ar det med VW Passat GTE hybrid også, for bilen er meget god å kjøre.
Bilen har myk komfortabel fjæring som passer godt til en familie ,som trolig også er hovedkundegruppen. Lang akselavstand på hele 2,79 meter sørger for meget god bakseteplass, men har også en innvirkning på kjøreegenskapene. Bilen er meget stabil i slakke svinger, men heldigvis ikke så sporty oppsatt, fordi VW Passat GTE stasjonsvogn er en bil med masse plass og perfekt til langkjøring.
Den gode kjøreopplevelsen blir forsterket med et meget forseggjort interiør bestående av myke materialer. Avstanden opp til Premium-merket Audi har minsket de senere år med tanke på opplevd materialkvalitet. Likevel er VW Passat GTE folkelig priset, men med avansert teknologi i form av LED-Matrix-hovedlykter med adaptive lys og LED-kjørelys som standard. Et kamera ser trafikkbildet for deg. Kamerat sørger får riktig lys hele tiden og uten at du må blende ned for møtende trafikk.
Alltid på nett
VW-ingeniørene har derfor passet på å fylle bilen med det seneste innen ny teknologi. I Volkswagen Passat GTE er du alltid på nett og kan kommunisere med venner, familie og jobbkolleger akkurat som hjemme eller på kontoret. Et innebygd eSIM-kort (standardutstyr) gir deg trådløs tilgang til mobile online-tjenester og tjenester fra We Connect.
Bruk smarttelefonen som en bilnøkkel. Kontroller kupévarmeren din og andre praktiske bil funksjoner med We Connect-appen eller bruk stemmestyringen. Barn som kjeder seg i baksetet er også en saga blott, for nå kan barna surfe med opptil åtte enheter samtidig takket være WLAN-hotspoten.
Nesten samme pris
Det er verdt å merke seg at nye Volkswagen Passat GTE kommer med ny drivlinje, en rekke nye teknologiske invasjoner, men innehar nesten samme pris som utgående modell. Alt dette gir deg mye bil for pengene og til slutt har man redusert prisen på Exclusive pakken til kr. 27.100, – Det gir en kundebesparelse på kr. 14.400,- for blant annet skinninteriør, 360 graders kamera, digital cocpit og mye mer.
Konklusjon
VW Passat GTE er tilbake og ingeniørene har benyttet tiden til å lage en helt ny drivlinje med 55 km reel rekkevidde på ren strøm. I tillegg er bilen nå fylt med ny teknologi. Automatisk Matrix lEd-lys som standard trekker opp og likevel er prisen omtrent den samme som forrige generasjon GTE. VW Passat GTE gir deg mye bil for pengene.
Fakta VW Passat GTE
- Motor: Elektrisk + bensin
- Slagvolum: 1,4-liter + el
- Effekt: 218 hk kombinert
- Moment: 400 Nm
- Gir: 6-trinns automat
- 0-100 km/t: 7,6 sekunder
- Toppfart: 225 km/t
- Forbruk blandet: 0,16 l/mil WLPT
- Co2 utslipp: 35 g/km
- Egenvekt: 1.660 kg
- Tilhengervekt: 1.600 kg
- Lengde: 4,77 m
- Bredde: 1,83 m
- Høyde: 1,48 m
- Akselavstand: 2,79 m
- Utstyrsnivå: GTE
- Bagasjerom volum: 483/1613 liter
- Pris fra: Kr 476.700, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 539.300, –