Corvettes Boat-Tail design debuterte i 1961 og ble deretter «lånt» av Buick i 1971.
Thon er et kjent navn i bilhobbykretser. Flere slektninger med samme navn innehar også et lidenskapelig forhold til bil, men Vidar Thon er den virkelig nestoenr i familien. Han har nemlig en bilsamling få kan vise maken til.
Vidar Thon og hans 1962 Chevrolet Corvette traff vi 1.mai, i fjor. Avtale ble gjort for fotografering på høsten og undertegnede dukket opp i en for anledningen lånt Toyota Supra. Dette passet bra, for det viste seg at Vidar Thon ikke er en typisk Amcar-entusiast. Han har også stor interesse for andre lands bilmodeller.
Interessen strekker seg langt tilbake i tid og inkluderer alt av mekanikk på biler og fly. Dermed ble vår Toyota Supra grundig inspisert før en anonym port åpnet seg inn til enhver bil-entusiasts drøm.

1962 Chevrolet Corvette
Vår plan var å fotografere Vidars 1962 Corvette, men bak denne anonyme garasjedøren fant vi et lokale som rommer en bilpark vi ville bruke flere år med entusiasten-artikler for å dekke. Her finnes alt fra en gammel 1925-modell Fiat til Rolls-Royce, men også en brannbil med historisk verdi fra Sarpsborg brannvesen har Vidar lånt lagerplass.
Under en presenning finner vi en strøken MGA fra 1959. Alle objektene er lagret tørt og varmt, og enkelte har en herlig patina av støv som indikerer at de ikke blir benyttet daglig.
-Hvilke biler bruker du mest?- Det varierer, men nå er det MGA og Corvette som brukes mest. Akkurat dette valget er på grunn av hvordan bilene oppfører seg på veien. Corvetten er jo en gammel veteranbil, men den oppfører seg helt eksemplarisk på veien med tanke på bremser, styringsrespons, akselerasjon og innehar de samme kjøreegenskapene nå som da den var ny rett fra samlebåndet, forteller Vidar.

Lite kjørt
-Bilen ble importert til Norge i november 2008 med bare 6.300 miles på telleren. Den ble lite kjørt til jeg overtok den 15. april 2019. Jeg har alltid likt formen på Chevrolet Corvette, men som alle andre Corvetter er denne laget i glassfiber med alle de problemene dette innebærer med å få døråpninger, panser og bagasjeroms lokk til å passe, siden glassfiber er vanskelig å støpe.
Mange som restaurerer oppdager at glassfiber siger etter en tid og derfor venter man ofte et helt et år etter restaurering før lakkjobben begynner. Ujevnheter vil da ha satt seg og dermed er det lettere å få et godt resultat.

Mange hensyn å ta
-Skal man gå til innkjøp av en gammel Corvette er det mange hensyn å ta, for selv med glassfiberkarosseri er bilen utsatt for rust i rammen til A-stolpene og nedover i torpedoveggen og i rammen i bunn av bilen. Jeg var klar over problematikken da jeg fant denne bilen på Bygdøy Alle. Og det var hele settingen den dagen som medførte et kjøp, sier Vidar Thon og fortsetter:
-En vakker vårdag med strålende sol avslørte en 1962 Corvette med perfekt passform i døråpninger og panser. Alle sikteflater var helt rette, jeg fant ingenting som tydet på en reparasjon eller utbedret skade på glassfiber tidligere. Bilen var faktisk like fin under. Understellet ser helt nytt ut, det er betryggende med tanke på skjulte rustskader på en så gammel bil. Riktignok er karosseriet i glassfiber, men ramme og veggen som holder frontruten er av metall og flere steder blir glasfiber støpt rundt metallet, da kan man få overraskelser senere.

Matching numbers
-Alle entusiaster setter en bil med riktige nummer høyt. Det betyr at motor, girkasse og drivverk er identisk med det som bilen var levert med, inkludert datostempling.
-Har du sjekket opp alt dette?
– Ja, dette er en original bil med helt riktig 327 cid motor, girkasse og drivverk. Gamle biler har ofte hatt en rekke eiere som bytter ut komponenter for å montere en nyere motor og selge den gamle, men denne Corvetten er helt original slik den forlot fabrikken. Av den grunn innehar denne bilen også en langt høyere samleverdi for meg som skal beholde den akkurat slik, avslutter Vidar Thon.





