Renault Captur har gjennomgått en stor oppgradering, hvor det meste er nytt i forhold til forgjengeren. Den nye modellen kommer også som ladbar hybrid med opptil 65 km. elektrisk rekkevidde.
Kombinasjon av billig elektrisk fremdrift til daglig, og nærmest uendelig rekkevidde på langtur, frister mange. Dette er trolig årsaken til at de ladbare hybridene har blitt så populære.
Prismessig nyter ladehybridene godt av avgiftsfritak og dermed koster Captur Plug-in hybrid mindre enn Renault Captur TCe 155 hk. PHEV-utgaven er det beste valget både prismessig og med tanke på driftskostnader siden man kjører på ren strøm til daglig. Renault Captur Plug-in hybrid kan være en utfordrer til rene elbiler.
Formel 1
Hybridsystemet er inspirert av verdens raskeste motorsport, Formel 1. Renault er en seriøs aktør i Formel 1 -sirkuset hvor de utvikler helt egne hybridmotorer. Neste år er ringreven Fernando Alonso tilbake i teamet og fra disse bilene henter man kunnskap om energigjenvinning, som kommer nye Renault Captur Plug-in hybrid til gode.
E-TECH Plug-in-teknologien er utviklet av Renaults ingeniører og inneholder over 150 patenter. I kombinasjon med den nye bensinmotoren, og erfaringen av avansert teknologi med fokus på energigjenvinning, er direkte inspirert av Renaults F1-ekspertise.
Uvanlig oppsett
Sammen sørger de for at et 9,8 kWh batteri leverer 65 km elektrisk rekkevidde ved bykjøring og 50 km blandet kjøring WLTP i en hastighet opptil 135 km/t før bensinmotoren starter.
Bensinmotor, tilkoplet 7-trinns dobbeltkløtsj girkasse som også veksler gir på bilens elmotor er uvanlig. Vanligvis finner vi en elmotor på akselen, Renault Captur Plug-in hybrid derimot har i tillegg utviklet et eget hybridsystem med en ekstra kombinert elmotor/dynamo/starter, som er meget spennende.
Kompakt familiebil
Det er en stund siden vi kjørte Captur. Bilen er i B-segmentet med sine 4,22 meter. Interiøret er oppdatert siden sist, myke materialer har funnet veien inn på overflater med hardplast tidligere. Armlenene er myke, det samme materiale er benyttet rundt midtkonsollen og ikke minst en myk kant, som høyrebeinet hviler mot.Myke materialer demper støy og gir en luksuriøs følelse.
Elektrisk førersete justeres og vi får lårstøtte helt frem på sitteputen, men det er plassproblem i baksetet. Førersete blir justert på øyemål til en fører på rundt 1,60. Dermed har vi god plass i baksetet. Nykommeren har forresten forbedret kneplassen i baksetene med 20 mm.
Baksetet har grei plass til to passasjerer, en forhøyning i midten av bakseter medfører et lite egnet sted å sitte for tredjemann. Festet til sikkerhetsbeltet i baksetet kan ikke skyves ned i sitteputen slik som vanlig, mulig at batteriet ligger i veien, men dette var uvanlig.
Renault har til tross for kompakte mål laget en familiebil til fire personer med bedre innvendig plass enn forgjengeren.
Unik i sitt segment
Renault er nærmest alene om å levere en ladbar hybrid i kompakt-klassen. Denne bilen oppleves enkel å parkere i byen med kompakte mål og i tillegg kan være familiens eneste bil. I bykjøring er Renault Captur Plug-in hybrid annerledes enn utgaven vi kjørte tidligere med vanlig bensinmotor. Det er fravær av motorstøy på ren elektrisitet i Pure-mode oppleves behagelig og konkurrerer med elbilens fremdrift, men også støydempingen er bedre. Understellet er langt stivere enn forgxjengeeren, avstemming av batterivekt er en mulig årsak og de duvende bevegelsene fra tidligere modell er erstattet med den følelsen vi finner i tyske biler.
Ved å velge Sport kjøreprogram får man en helt annen bil, bensinmotoren starter og alle 160 hestene våkner til liv. Elmotorenes høye dreiemoment medfører at Antispinn jobber under akselerasjon, hjulspinn og god gammeldags bilkjøring er morsomt. Assistenter er det forresten mange av. Adaptiv cruise Control med Stop & Go, 360-graders kamera og Easy Park Assist, Pure Vision LED-lykter med automatisk fjernlys aktivering, motorvei- og kø assistent, blindsonevarsler, filskiftevarsler og aktiv filholderassistent, automatisk nødbrems, fartsgrensevarsler med trafikkskiltgjenkjenning osv.
Alltid på nett
Moderne informasjonsteknologi er på plass i form av 9,3 tommer berøringsskjerm kompatibel med Android Auto™ og Apple CarPlay™, slik at du kan speile smarttelefonens skjerm. 4G-tilkobling gir tilgang til funksjoner som automatisk nød anrop, automatisk oppdatering av navigasjonssystemet, trafikkinformasjon i sanntid, oversikt over drivstoffpriser langs reiseruten og adressesøk med Google-søk.
Grensesnittet ligner din mobil, du kan tilpasse skjermen med de appene du har mest bruk for. Renault Captur Plug-in hybrid kan også personaliseres med en rekke lakk kombinasjoner utvendig og innvendig med signaturpakke, min favoritt Oransje «Saffron» koster bare kr 1. 500,-.
Konklusjon
Renault er nærmest alene om å levere en ladbar hybrid med 60 km rekkevidde på strøm i ren bykjøring i B-segmentet, hybridløsningen med en elektromotor på hvert hjul er uvanlig og spennende. Spennende er også alle tilgjengelige interiør og eksteriørfarger, man kan enkelt skreddersy en helt egen bil med signaturpakken i kombinasjon med tofarget lakk.
Fakta Renault Captur Plug-in hybrid
- Motor: bensin + elektrisk
- Slagvolum: 1,6-liter
- Effekt: 160 hk
- Moment: 354 Nm
- Gir: Multi-Mode aut
- 0-100 km/t: 10,1 sekunder
- Toppfart: 175 km/t
- Elektrisk rekkevidde: 50 km WLTP
- Forbruk blandet: 0,15 l/mil
- Co2 utslipp: 33 g/km
- Egenvekt: 1.639 kg
- Tilhengervekt: 750 kg
- Lengde: 4,22 m
- Høyde: 1,57 m
- Akselavstand: 2,63 m
- Utstyrsnivå: Intens
- Bagasjerom volum: 379 / 1.118 liter
- Pris fra: Kr 359.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 379.00, –








