Ladbar BMW X5 xDrive45e er tilbake med hele 24kWt batteripakke. Det betyr meget god elektrisk rekkevidde og ingen ladeangst.
Mange ble trolig skuffet ved kjøp av forrige generasjon ladbare hybrider uansett merke, for NEDC-syklusen de ble målt etter var meget optimistisk. Siden hybrider benytter samme batteriteknologi som elbiler ble kjøreturen på ren strøm i tillegg vesentlig kortere vinterstid. I BMW X5 xDrive45e har man funnet en løsning på dette problemet ved å installere et meget stort batteri på hele 24 kWt. Vi snakker da om samme batteri kapasitet som første generasjon elbil.

Elektrisk drift til daglig
Norsk kjøremønster ligger på rundt fem mil om dagen. Vår BMW går erfaringsmessig ca. sju mil ved null grader på ren elektrisitet. Fabrikken oppgir 68 – 87 km. rekkevidde etter den nye realistiske WLTP standarden. Dette betyr i praksis utslippsfri kjøring hver eneste dag, men den store herlige bensinmotoren på 3-liter ligger likevel klar til å koples inn på langtur.
I tillegg har ladbar hybrid samme fordel som selvladende hybrider ved at bremseenergi regenereres tilbake til batteriet, slik at BMW X5 xDrive45e har lavere drivstoffutgifter enn sine modellsøsken uten hybriddrift – selv med tomt batteri.

Meget godt kjøp
BMW X5 xDrive45e er ingen billig bil, til tross for avgiftsreduksjonen hybridsystemet medfører. Likevel er BMW X5 xDrive45e et meget godt kjøp.
Ser vi på X5 med sammenlignbar effekt, så koster BMW X5 M50d med 400 hk uten hybrid-drift kr 1. 317. 100,- mot hybridens 394 hester til kr 862. 500,-. I praksis sparer man 454.600, og får batteri og hybridteknologien gratis.

140 km/t på ren strøm
BMW X5 xDrive45e gir deg selvfølgelig full pakke i form av firehjulsdrift, luftfjæring på alle hjul og elektronisk styrte støtdempere. Integral Active Steering (bakhjusstyring er tilgjengelig som tilvalg. Dermed har man mulighet å tilpasse bilen til sin egen kjørestil og ønsket dempning i chassis.
Vi starter prøveturen ved å kople inn ren eldrift, og dermed blir vår fremdrift besørget av en 136 hk. elmotor. 136 hk. kan virke lite på nesten 2,6 tonn BMW X5, men det er ingen problem med å akselerere ut på motorvei med bare elmotoren.
Nytt av året, er økt topphastighet på hele 140 km i timen med ren elektrisk fremdrift. Dermed er det heller ingen praktisk begrensning ved å kjøre på ren eldrift i by eller på landevei.

God komfort
Vi sitter som vanlig meget bra i gode seter på typisk BMW-vis. Siden denne utgaven er større enn forgjengeren – med lengre akselavstand æ- er det bedre plass til fører og passasjerer. Oversikten er fenomenal, nesten identisk med lastebil og vår BMW X5 xDrive45e tar oss frem nesten lydløst via elmotoren.
Bilen velger selv når bensinmotoren starter og siden bilen er online tilkoplet GPS så ser også elektronikken på veiens topografi og justerer regenerering etter kart med tanke på mest mulig effektiv kjøring. Luftfjæring medfører at understellet tilpasser seg automatisk, men man kan selvsagt benytte andre kjøreprogram. Dette er nesten unødvendig siden de automatiske fungerer godt.
Beveger man seg inn på ubrøytede småveier etter en natts snøfall, er det smart å bruke knappen for å heve bilen maksimalt via luftfjæringen. Dette er vel den eneste funksjonen vi ønsker å benytte manuelt, resten overlates til BMW.
BMW har lykkes i å overføre sin unike bilfølelse til BMW X5 xDrive45e. I denne modellen har man naturlig nok lagt mer vekt på komfort enn sporty kjøreegenskaper ,2,6 tonn med fører alltid en ulempe når vi tenker dynamiske svingegenskaper, men BMW har laget et meget godt kompromiss med sin nye Clar modulære bygge plattform, hvor aluminium og karbonfiber er tatt i bruk.

Konklusjon
BMW har lenge vært synonymt med kjøreglede for de som ønsker en bil i toppen av Premium segmentet. Hi-end kunder er vant til gode avtaler, det kan de gjøre ved å velge BMW X5 xDrive45e ladbar hybrid også. Dette er rett og slett en praktisk elbil hvor du ikke bør ha ladeangst.

Fakta BMW X5 xDrive45e
- Motor: R6 bensin+ el
- Slagvolum: 3.0-liter
- Effekt: 394 hk systemeffekt
- Moment: 600 Nm
- Gir: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 5,6 sekunder
- Toppfart: 205 km/t
- Forbruk blandet: 0,19-0,12 l/mil
- Co2 utslipp: 43 – 27 g/km
- Egenvekt: 2.510 kg
- Tilhengervekt: 2.700 kg
- Lengde: 4,92 m
- Bredde: 2,04 m
- Høyde: 1,74 m
- Akselavstand: 2,97 m
- Utstyrsnivå: Steptronic Sport)
- Bagasjerom volum: 500 liter
- Pris fra: Kr 857.500, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 998.500, –


