Det blir ofte kjedelig når man lager en høyere versjon av originalen, men der bommet vi stygt når det gjelder nye LKia XCeed.
Kia Ceed forandres ikke til Crossoveren XCeed, den høyreiste utgaven er en helt ny bil som fremstår tøffere med muskuløse linjer.Det er nesten som om XCeed har hatt et opphold på et treningssenter med Arnold Schwarzenegger og de andre store gutta på Golds gym. I forhold til Ceed har XCeed nemlig lagt på seg en god del muskler. Kun dørene er like, resten av karosseriet er nytt. Bakkeklaringen er økt, fronten er steintøff med riktig proporsjon.
En utfordrer i Golf-klassen
Dermed fremstår nye Kia Xceed som en stor utfordrer i Golf-klassen. Denne høyreiste Crossover-en er en mellomting av høyreist SUV og personbil med 184 mm. bakkeklaring. Denne kombinasjonen har vist seg å være populær siden kjøreegenskapene blir sportslige uten de store sideveis bevegelsene som kjennetegner SUV-klassen.
Høy sittestilling gir likevel god oversikt over trafikken. Crossover/SUV-segmentet har overtatt tronen som det mest populære segmentet i Norge. Dermed vil det trolig rulle ut en lang rekke Kia XCeed fra salgslokalene i vårt langstrakte land.
Passer som favorittjakka
I Kia XCeed justeres setet via elmotorene og legger merke til overraskende god kvalitet på materialvalget i interiøret. Sort interiør er ikke vår favoritt, enkelte ganger blir det så mørkt at bilen gir en dyster stemning i vinterhalvåret. Heldigvis har man benyttet et lyst taktrekk som kontrast og det store glasstaket slipper herlig lys inn i bilen, men man kan velge grått stoff / kunstskinn også.
Heldigvis er også flater med sort pianolakk redusert til minimum. Overflaten er pen å se på, men fingermerker og støv blir tydelig. På sedvanlig Kia-vis er det meste av knapper logisk plassert. Inn med startknappen og et helt nytt digitalt instrumentpanel dukker opp.
Kia Xceed er faktisk første modell ut med 12.3″ digitalt instrumentpanel. Digitaliseringen innehar en fordel, for man kan velge hvilken informasjon man selv ønsker. Oljetemperatur i girkassen er muligens for de spesielt interesserte, men gir en liten indikasjon på hvilken info man kan velge. Heldigvis er bilen utstyrt med vanlig girspak for automatgiret, den sitter som et skudd i hånden med en gang og dermed føles bilen.
Herlig girkasse
Crossover-designet medfører høy sittestilling og et godt overblikk over veien. Akkurat denne følelsen har blitt utrolig populær. En annen fordel er god bakkeklaring, men den er ikke for høy, slik at Kia XCeed liker seg i krappe svinger.
Bilen demper også fartsdumper og hull i veibanen godt med lang fjæringsvei i et chassis satt opp for komfort. Det første som slår oss, er den rolige kjøreopplevelsen. XCeed er god på å stenge lyd ute, og dermed gir bilen deg en følelse av kvalitet uten at bilen koster for mye.
Vi har vært inne på Kias automatgir tidligere, med silkemyke girskift øker DCT automaten kjørekomforten i bilen betraktelig. I nye XCeed er det en kombinasjon av god støydemping, komfortabelt understell og ikke minst samarbeidet mellom bensinmotor og girkasse som gir deg en meget komfortabel kjøreopplevelse.
I topputgaven har du alt av utstyr selv om du trolig aldri benytter alt.
Europeisk asiat
Kia er det sør-koreanske bilmerket som har utviklet seg til å bli et av de mest europeiske av alle asiatiske bilprodusenter. Tidligere var Kia kjent for markedets beste garanti på hele sju år. Nå begynner en ny strategi å ta form ved å skreddersy et europeisk design ved at tidligere Audi designer Peter Schreyer leder Kias Globale designavdeling.
Nye XCeed er designet i Frankfurt under ledelse av Gregory Guillaume. Europeiske kjøreegenskaper blir det når understell spesialisten Albert Biermann fra BMW er med på laget. Nye XCeed er tilpasset europeisk design og kjøreegenskaper. Trolig har disse personene «skylden» for at Kia nå har tatt et langt skritt fremover med XCeed, slik at bilen fremstår som europeisk.
Fra lansering kommer XCeed med tre ulike turbobensinmotorer, men mange vil trolig gå for Kia XCeed Plug-in Hybrid.
XCeed ladbar hybrid lanseres senere og de som ønsker å gå for dette alternativet, som gir mest bil for pengene på grunn av lave avgifter, kan prøvekjøre vanlig XCeed nå. Bestilling av Plug-in Hybrid-en eller en 48V Mild hybrid kommer senere, men for å være først i køen, så er det mulig å bestille i dag.
Konklusjon
Kia satser ikke lenger bare på sju-års garanti, men nye XCeed fremstår godt tilpasset europeisk smak med meget god sittekomfort med lange sitteputer. Bilen er tilpasset nordmenn, både i interiør og kjørekomfort, mye takket være godt tilpasset understell og lavt støynivå inne i bilen.
Fakta Kia XCeed
- Motor: R4 bensin
- Slagvolum: 1.4-liter
- Effekt: 140 hk
- Moment: 242 Nm
- Gir: syvtrinns DCT automat
- 0-100 km/t: ikke oppgitt
- Toppfart: 200 km/t
- Forbruk blandet: 0,57 l/mil
- Co2 utslipp: 130 g/km
- Egenvekt: 1.436 kg
- Tilhengervekt: 1.410 kg
- Lengde: 4,39 m
- Bredde: 1,82 m
- Høyde: 1,49 m
- Akselavstand: 2,65 m
- Utstyrsnivå: Exclusive
- Bagasjerom volum: 426/1,378 liter
- Pris fra: Kr 299.900, –
- Pris prøvekjørt utgave: Kr 450.300, –