I 2019 avdekket EU-kontrollene lys-feil på tre av ti biler, viser en ny årsoversikt. (Foto: Colourbox)
30 prosent av norske biler ble ikke godkjent ved EU-kontroll i fjor grunnet feil ved lysene, viser nye tall. For tyngre kjøretøy var andelen feil enda høyere.
– Av cirka 1,3 millioner lette kjøretøy som gjennomgikk periodisk kontroll i 2019, ble om lag fire hundre tusen ikke godkjent grunnet feil ved lysene, sier Leif Magne Halvorsen, senioringeniør i Vegdirektoratet, seksjon Fag Tilsyn.
Mange av feilene gjaldt bilens hovedlys. 15 prosent oppnådde ikke godkjenning på grunn av dette.
– Tallene er nedslående, og faktisk enda litt dårligere enn i 2018. Temaet blir jevnlig løftet frem av fagmiljøene innen trafikksikkerhet, men virkningen er tilsynelatende liten, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Passive bileiere
Han mener mange eiere har et alt for passivt forhold til eget bilhold.
– Det er nok dessverre blitt vanlig å tro at det holder å følge serviceintervallene, og at man ellers ikke trenger å gjøre noe særlig selv. Det er en farlig sovepute. Det er fortsatt nødvendig å sjekke sentrale sikkerhetspunkter med jevne mellomrom, sier Hansen.
At alle lys fungerer som de skal, mener han er spesielt viktig, ikke minst nå i den mørke årstiden.
– Utstyret som sikrer at vi ser og blir sett kan vise seg avgjørende for å forhindre ulykker, påpeker han.
Tunge kjøretøy
For mellomtunge og tunge kjøretøy var andelen lys-feil i 2019 enda høyere enn for personbiler.
– Det ble kontrollert i overkant av 100 000 kjøretøyer i disse klassene i fjor. Her ble tett opp til 50 prosent ikke godkjent grunnet feil med lysene, sier Leif Mange Halvorsen i Statens Vegvesen.
32 prosent av de mellomtunge og tunge kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved lykter for parkeringslys, baklys, lykter for toppmarkeringslys og sidemarkeringslys.
– Antallet registrerte lys-feil er høyere enn ønskelig, men samtidig er det jo bra at de avdekkes og utbedres. Det styrker trafikksikkerheten, sier Halvorsen.